A Chartmetric adatelemző Számítanak még a klipek? címmel közölt hosszú elemzést a Digital Music News oldalon. A rövid válasz az, hogy jóval kevésbé, mint a 2010-es években – legalábbis a popzenében.
2023 öt legtöbbet streamelt slágerét adatait nézték meg. A Spotify-on mindegyik hallgatottsága bőven meghaladta az egymilliárdot (Harry Styles 2022-ben megjelent As It Was című dala már a 3 milliárdnál jár), miközben a YouTube-on ennél jóval kevesebbszer indították el a hozzájuk tartozó klipeket. A videómegosztón a legjobban Miley Cyrus Flowerse teljesített (720 millió; viszont a Spotify-on 1,8 milliárd). SZA Kill Bill című számával azt a stratégiát próbálta ki a kiadó, hogy a hivatalos klip kb. egy hónappal az audio után jelent meg, és még a 100 milliós nézettséget sem érte el – miközben a Spotify-on az év második legnépszerűbb dala volt, 1,7 millárdos hallgatottsággal.
Úgy tűnik, hogy az online klipek aranykora a 2010-es évek voltak; a YouTube tíz legnézettebb klipje közül kilenc ebben az évtizedben jött ki (az élen a Despacito, 2017-ből). Mára az online közönség figyelmét inkább a könnyen-gyorsan fogyasztható rövid videók és a stream köti le; a teljes klip többszöri megnézése inkább a művészi vízióhoz mélyebben kapcsolódni kívánó rajongókra jellemző – írja a Chartmetric. Ráadásul (és feltehetően a formátum népszerűségvesztésétől nem függetlenül) a klipek sokak szerint mostanában nem olyan jók, mint korábban voltak: kevesebb pénzt és kreativitást fektetnek beléjük.
Mindez elsősorban a popzenére igaz. Látványosan más a helyzet a latin poppal a Chartmetric szerint. Ebben a világban változatlanul nagyon népszerűek a YouTube-videók, és nemcsak a nagy költségvetésű klipek. A Bizarrap nevű argentin producer Bzrp Music Sessions című sorozatának népszerűsége (a Shakirával készült videó nézettsége meghaladja a 700 milliót) „bizonyítja, hogy egy jó koncepció nagyobb hatást érhet el, mint egy magas költségvetésű koncepció – ha ez koncepció megfelel a dal energiájának, vibe-jának” – olvasható az elemzésben.
A K-pop számára is nagyon fontosak a minőségi, aprólékosan kidolgozott klipek, amik sokat segítettek a műfaj népszerűsítésében. A 24 óra alatt elért nézettséget tekintve a tíz legjobban nyitó videó közül öt a BTS, négy pedig a BLACKPINK klipje (pontosabban az egyik a BLACKPINK-tag LISA videója).
A Chartmetric az elemzést a tágabb kontextussal zárja. Szerintük a klipek pozícióvesztése annak a következménye, hogy a kiadók egyre inkább a virális szenzációkra hajtanak, és elfelejtik, hogy a klipek nemcsak a kattintásvadászat eszközei lehetnek, hanem kreatív, a művészi vízióhoz lényegi módon hozzáttartozó alkotások.
Categories: Hírek
Leave a Reply