Ahogy nemrég írtuk, az egy ideje már anyagi gondokkal küzdő Hipgnosis valójában több céget takar; ezek közül a londoni tőzsdén jegyzett Hipgnosis Songs Fund (HSF) felvásárlására tett ajánlatot a rivális Concord. Ehhez azonban az alapító Merck Mercuriadis által vezetett Hipgnosis Songs Managementtel (HSM) kötött tanácsadói szerződést is fel kellett volna mondani, ami – ahogy várható volt – a HSM részéről ellenállást váltott ki.
Jó esetben lezárulhat a Hipgnosis kálváriája, ugyanis élve az alapító okiratban foglalt jogával, a HSM-et, valamint a szintén katalógusokat birtokló Hipgnosis Songs Capitalt is finanszírozó Blackstone alapkezelő egy jobb ajánlatot tett a HSF felvásárlására. Részvényenként 1,3 dollárt fizetnének a befektetőknek, ami azt jelenti, hogy a cég egészét 1,57 milliárd dollárra értékelik; a Concord ajánlata 1,51 milliárd dolláros cégértékelésnek felelt meg.
A HSF igazgatótanácsa korábban támogatta a Concord ajánlatát, most ezt visszavonta, és a Blackstone (pontosabban egy erre létrehozott cég, a Lyra Bidco) mellé állt. Az alapkezelő „régóta jelen van a különféle média- és szórakoztatóipari szektorokban, beleértve a zenei jogokat is. Átfogó platformjuk és a mi cégünk működési tapasztalatai növelni fogják a megszerzett jogok értékét” – szólt a nyilatkozatuk.
Úgy tűnik, hogy ez a felvásárlás tényleg meg fog valósulni, a harmadik negyedévre várható az ügy lezárása. A Music Business Worldwide a Blackstone nyilatkozata alapján azt tippeli, hogy várható a fent említett két cég, a HSF és HSC összevonása.
A felvásárlás egyben azt is jelenti, hogy a Hipgnosist kivezetik a tőzsdéről. A cég kálváriájának tanulságait a Guardian üzleti rovatának elemzője úgy foglalta össze, hogy az bizonyosodott be, hogy „a dal mint befektetési eszköz” nem való a tőzsdére.
Ezzel Merck Mercuriadis nagy ötletére utal: ő győzte meg a pénzügyi világot arról, hogy a dalok – legalábbis az örökzöld slágerek – szerzői jogai sajátos vagyontárgyakként foghatók fel, amik hosszú távon biztos jövedelmet biztosítanak. Még azt is állította, hogy a dalok az aranynál vagy az olajnál is biztosabb befektetést jelentenek.
A Guardian elemzője nem ezt tagadja, hanem azt írja, hogy a dal mint befektetési eszköz nem való a tőzsdére. A kamatok a részvények árára gyakorolt hatásán túl probléma volt a Hipgnosis esetében, hogy a zenei katalógusok „nem likvid piacot” képviselnek, így ezek pénzügyi értékének megítélése vita tárgya lehet (mint ahogy volt is a Hipgnosis esetében). A katalógusok felvásárlásánál az árakat nem szokás nyilvánosságra hozni (bár a lapok mindig közölnek értesüléseket), és ez az egész iparágat átható transzparenciahiány sem illik a tőzsdei működéshez.
A Guardian szerint a hosszú távú befektetésként felfogható szerzői jogoknak sokkal jobb tulajdonosai lehetnek a több évtizedes horizonttal működő nyugdíjalapok.
Categories: Hírek
Leave a Reply