A Dalszerző Expo tavaszi sorozatának első eseménye Kun Bálint, a Carson Coma billentyűsének Zenekartagok mint producerek: a közös zenei önmegvalósítás című mesterkurzusa lesz május 16-án, csütörtökön. A témája az, hogy mi történik, ha a zenekartagok nemcsak hangszeres kísérőzenészként, hanem dalszerzőként is jelen vannak az alkotói folyamatban, amikor a zenekarban lényegében mindenki dalszerző?
Bár a mesterkurzus a zenekarok hierarchikus felépítésének több példáját is bemutatja, magán a Carson Comán belül ebben a tekintetben nem voltak nagy változások az öt évvel ezelőtti kezdetek óta. Inkább az alakult, hogy „hogyan kezeljük azt a szituációt, hogy közösen egy produktumot adunk ki a kezünkből” – mondta a Dal+Szerzőnek Kun Bálint. Ennek különféle módjaival mai napig szívesen kísérletezik a zenekar: alternatív megoldásokat próbálnak ki, majd levonják a tanulságokat, melyik hogyan működött, mik az előnyei és a hátrányai.
A 2023-as IV című lemez előtt általában az volt a jellemző, hogy a zenekar egyik tagja otthon írt egy demót egy szoftver (pl. Logic, Garageband) segítségével, és ezt vitte le a próbaterembe. Itt mindig változtak a dalok, bár sokszor maga a demó önmagában is késznek volt tekinthető. A végső verzió pedig a stúdióban áll össze.
A legutóbbi lemezen viszont már többször előfordult, hogy a demó „kezdetlegesebb állapotú volt”, amikor a szerzője már megmutatta a többieknek. Az is újdonság volt a Carson Coma számára, hogy „a stúdiózást összekötöttük a próbálással, és ott, hangszerrel a kézben született sok minden, ami korábban még ötlet szintjén sem létezett a dalon belül” – mesélte Kun Bálint.
Azóta több új dal is megjelent; ezek közül a Frida Kahlo és a Paul McCartney halott? esetében már a demózás is közös volt: „leültünk nálam, és egy szoftver előtt ötleteltünk, anélkül, hogy hangszerek lettek volna a kezünkben. Arra fókuszáltunk, hogy amit beviszünk, az hogyan működik a dal kontextusában. Csak ezután vittük le a dalokat a próbaterembe” – mondta az alkotási folyamatról Kun Bálint.
Szeretnék kipróbálni még azt is, hogy hogyan menne a zenekarnak az, hogy a próbateremben együtt, nulláról indulva írnak számot. A producerekkel közös munkában is szívesen kísérleteznének, magyar vagy külföldi szakemberekkel is. Akár azzal is szívesen játszanának, hogy egy dalban kit tekintenek producernek, pl. készülhetne a dalokból több verzió, és ezekből utólag válogatnának – sorolta az ötleteiket Kun Bálint.
A Carson Coma egyik különlegessége, hogy az egyes daloknál nemcsak hogy más-más lehet a fő dalszerző, de akár az énekes is. Mint a billentyűs elmondta, ennek részben technikai oka is volt. Főleg Héra Barnabás volt az, aki már az első lemezre is írt saját, hozzá kötődő dalokat, és neki és Fekete Giorgiónak „annyira különbözik a hangkaraktere, hogy nem tudtuk elképzelni, hogy amit Barni megírt, az működne Giorgio hangján is. Ez is lökött minket abba az irányba, hogy lehet, hogy van abban potenciál, hogy nemcsak egy énekes van. Miért ne használjuk ki azt, ha erre több embernek van affinitása?” – mondta Kun Bálint.
Hasonlóan alakult az is, ahogy a hangszereket is váltogatják a fellépéseken. „Sokan voltunk úgy a zenekarban a kezdeti időkben, hogy bár egyik hangszeren sem tudtunk kimagaslóan játszani, de többe is belekóstoltunk, mert érdekelt.”
Ebből lett az, hogy mára mindenkinek van egy „fő hangszere, de úgy tudjuk megmutatni, hogy hogyan állunk ehhez az egészhez, ha néha helyet cserélünk. Ez tehát félig organikusan, félig koncepciózusan alakult így, aztán megtetszett nekünk.”
Több előnye is van ennek a „vetésforgónak”. A fellépéseken dramaturgiailag is fel lehet használni, „plusz színt visz a koncertekbe, hogy néha átrendeződik a színpad”.
Valamint „így a kiadott dalokban szélesebb spektrumot tudunk nyújtani, többféle hangzást tudunk létrehozni. Az, hogy más énekel, eleve nagy különbséget határoz meg két dal között, és mi nagyon hiszünk abban, hogy egymástól távoli dalokat is szeretünk csinálni. Mindig is úgy voltunk vele, hogy nincs egyetlen nagyon konkrét stílus, amiben alkotni akarunk. Másrészt ez egy folyamatos tanulás is, hogy látjuk, mi az, ami jól áll nekünk, és mi az, ami nem” – mondta Kun Bálint.
Kun Bálint mesterkurzusát május 16-án, csütörtökön 16 órától tartja az Artisjus székházban. Jegyvásárlás, bővebb információk itt találhatók. A limitált férőhelyes mentoring workshopra való jelentkezés menete szintén itt olvasható. Facebook-esemény itt található.

Categories: Dalszerző Expo, Hírek
Leave a Reply