Nem csak a szupersztárok keresnek évi egymillió dollár fölötti jogdíjat a Spotify-on

A Spotify 2022 óta évenként nyilvánosságra hoz jó néhány adatot az éves kifizetett jogdíjakról. A 2023-ra vonatkozó Loud & Clear aloldalról kiderül, hogy 2023-ban 9 milliárd dollárnál több jogdíjat fizetett a Spotify a jogtulajdonosoknak; szokás szerint azonban érdekesebb az, hogy ez az összeg hogyan oszlott meg.

Növekedés minden jövedelmi kategóriában

Ahogy tavaly írtuk, 2022-ben a korábbinál kisebb mértékben nőtt azok száma, akik a különböző jövedelmi kategóriákba estek. 2023-ban viszont ismét jelentős emelkedést mutatnak a Spotify adatai. Ahogy a Billboard kiemeli, az évi legalább 10 ezer dollár jogdíjat termelő zenészek kategóriájába 2023-ban 66 ezren estek, ami 16%-os növekedés az előző évhez képest; 2021-ről 2022-re ez csak 8% volt. Az évi legalább 100 ezer dollár jogdíjat termelők száma 15%-kal, 11 600-ra emelkedett; a korábbi növekedés 6% volt. Az összes jövedelmi kategória itt található meg.

Nyilvánvalóan látványosabb a növekedés, ha régebbi adatokkal hasonlítjuk össze a 2023-asakat. Így például a Spotify kiemeli, hogy annak a 23 400 zenészeknek, akik 2017-ben legalább 10 ezer dollár jogdíjat kerestek az oldalon, majdnem a fele 50 ezer dollár fölött keresett 2023-ban; 80%-uk továbbra is megkereste legalább az évi 10 ezret.

Nem csak a szupersztárok, nem csak az angolszász országok

Talán a legérdekesebb adat a Loud & Clear statisztikáiból az, hogy abból az 1250 előadóból, akiknek a katalógusa egymillió dollár fölötti jogdíjat termelt 2023-ban, több mint ezer „váratlan milliomos” volt a Spotify megfogalmazása szerint, vagyis olyan előadó, akinek egyetlen dala sem került be a globális top 50-be. Javarészt nem is klasszikus (de új slágereket ki nem adó) előadókról van szó: (meg nem határozott) többségük pályája 2010 után indult. A Spotify megadja azt is, nagyjából mi kell egy ilyen összegű jogdíj eléréséhez: havi 4-5 millió hallgató, vagy 20-25 millió havi lejátszás.

Az angol nyelv dominanciájának csökkenéséről az év elején már közölt adatokat a Luminate. A Spotify ehhez kapcsolódva azt írja, hogy a 10 ezer dollár fölötti jogdíjat termelő előadók több mint fele olyan országban él, ahol nem az angol az elsődleges nyelv (bár persze ettől még énekelhetnek angolul). A legjobban az angol után a spanyol, német, portugál, francia és koreai nyelvű dalok teljesítettek a Spotify-on.

A „professzionális zenészek” számához kell viszonyítani

A Spotify évek óta úgy próbálja kontextusba helyezni a számokat, hogy megbecsüli a „professzionális zenészek” számát. Mert igaz ugyan, hogy 2023-ra már több mint tízmillióan voltak, akik legalább egy dalt feltöltöttek a szolgáltató katalógusába (ez 2022-ben még 9 millió volt), közülük kb. 8 millióan tíznél kevesebb dalt jelentettek csak meg, vagyis – ahogy a FAQ-ban fogalmaznak – „a pályájuk elején állnak, hobbizenészek vagy a karrierjüket a stream támogatása nélkül képzelik el”. Több mint 5 millió előadónak összesen nem jött össze 100 lejátszás a feltöltött dalaira.

235 ezer olyan előadó volt, akiknek legalább 10 dala szerepel a katalógusban, és elérték a havi 10 ezer hallgatót; másfelől nézve 210 ezer előadónak volt valamilyen fellépése 2023-ban. Ez alapján a „professzionális előadók” számát kb. 225 ezerre teszi a Spotify. Összehasonlításként azt írják, hogy a FIFA becslései szerint több százmillióan tartják magukat „futballistának”, de globálisan kb. 129 ezren vannak, akik bármennyi pénzt keresnek a sporttal. Illetve megjegyzik, hogy rengetegen vannak, akik egy-két videót feltöltenek a YouTube-ra, de sokkal kevesebben, akik ebből próbálnak megélhetést szerezni.

A professzionális előadók becsült számának 46%-a, vagyis 103 ezer olyan előadó volt 2023-ban, aki legalább 5 ezer dollárt (kb. 1,8 millió forintot) jogdíjat termelt egy év alatt. A 225 ezernél több, 260 ezer előadó jogdíja pedig meghaladta az ezer dollárt (kb. 360 ezer forint).

Független előadók, szerzők

Máshogy nézve a jogdíjak megoszlását, 2023-ban ezek majdnem felét függetlenek kapták, ami a korábbiaknál magasabb részesedés. A Billboard ehhez még hozzáteszi, hogy a legalább 10 ezer dolláros kategóriában szereplő 66 ezer előadó negyede nincs kiadóhoz szerződve, hanem online terjesztővel maga tölti fel a dalait. Ők (a terjesztő által levont alacsony jutalékot vagy egyszeri díjat leszámítva) nem kell, hogy hangfelvétel-kiadóval osztozzanak a jogdíjon.

Míg a hangfelvételek jogtulajdonosai egy év alatt kb. 9 milliárd dollár jogdíjat kaptak, addig a felhasznált szerzemények után a zeneműkiadók és közös jogkezelők két év alatt gyűjtöttek be majdnem 4 milliárd dollárt.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.