A Dalszerző Expo tavaszi-nyári sorozatának negyedik eseménye a svéd Glen Gabriel mesterkurzusa lesz június 13-án, csütörtökön. A téma: a nagyzenekari hangszerelés és az elektronikus zene kapcsolata a film- és reklámzenében.
Glen Gabriel 2006 óta ad ki instrumentális albumokat, valamint több mint húsz nagyjátékfilm zenéjét komponálta, száznál több reklámzenét írt olyan cégeknek, mint a Gillette, a Coca-Cola, a Nike vagy a Mercedes; több száz sorozatrészben szólaltak meg zenéi. Emellett hangszerelőként is dolgozik.
Glen Gabriel a Dal+Szerző blog kérdésére röviden felvázolta a terület, vagyis a nagyzenekar és elektronika kapcsolatának a fejlődését. Mint mondta, a nyolcvanas években a szintetizátorok elterjedésével többeknek eszébe jutott, hogy az addig szinte kizárólag klasszikus zenekarra írt filmzenét kombinálni lehetne az új hangszerekkel. De akkoriban még nem álltak rendelkezésre olyan eszközök, amelyekkel ezt igazán jól meg lehetett volna valósítani. A nyolcvanas és a kilencvenes évek filmzenéjében inkább az elektronikus zene uralkodott.
A nagyzenekari hangszerelés és az elektronika kombinálásában, ennek a nagyközönséggel való elfogadtatásában kulcsfigura volt Hans Zimmer, aki a pályáját billentyűsként kezdte popzenekarokban. Fontos mérföldkő volt még a 2010-ben megjelent Tron: Örökség című film, aminek a Daft Punk írta a zenéjét, és Joseph Trapanese hangszerelte meg a nagyzenekari részeket.
Glen Gabriel szerint a terület folyamatosan fejlődik, manapság a korábbiaknál is népszerűbb, és már azt is ki lehet jelenteni, hogy gyakorlatilag minden filmes műfajhoz illeszkedhet, ha jól csinálják.
A gyakran az Abbey Road stúdióban dolgozó Glen Gabriel azt mondta a nagyzenekarral való munkáról, hogy „mindig különleges élmény, amikor valaki előadja a zenét, amit megírtál. Azt érzem, hogy a zene, amit megírtam, és addig az enyém volt, onnantól kezdve már az övék is lesz, egyfajta új életet kap. Ez mindig lenyűgözött. Ugyanakkor mindig megpróbálok itt-ott egy kis szintit becsempészni a zenémbe – talán azért, mert a nyolcvanas években nőttem fel. Lehet, hogy a hallgató nem hallja meg, de azt azért érezni fogja, hogy itt valami érdekes történik.”
Persze ott van az anyagiak kérdése is, hiszen drágább valódi zenekart használni, mint egy szoftverrel összerakni egy virtuálisat. Az utóbbi módszerrel nagyszerűen megszólaló demókat lehet készíteni, de Glen Gabriel tanácsa az, hogy „ha megteheted, használj zenekart. Vagy legalább néhány zenészt, már az is nagyon sokat számít.” Ha jól kombináljuk az általuk feljátszott szólamokat azzal, amit számítógéppel alkottunk, igazán nagyszabású, erőteljes hangzásokat is létre lehet hozni.
Glen Gabriel saját zenéjében gyakran használ svéd népzenei dallamokat és akár olyan különleges népi hangszereket, mint a nyckelharpa. Mint kérdésünkre elmondta, a megrendelésre készült munkáiban is használja ezeket az eszközöket, amikor csak tudja. „Ez egyedi ízt ad a zenének, és egy olyan dimenziót, amit manapság nem igazán hallhatsz a filmzenékben, legalábbis a hollywoodi típusúban.”
Glen Gabriel a saját örökségét, a svéd népzenét tudja becsempészni a zenéjébe, persze más hagyományokat is érdemes szerinte keverni a nyugati filmzenei kultúrával. Kifejezetten biztatja tehát a magyar szerzőket, hogy ha belefér az adott produkció világába, akkor használjanak magyar népzenei motívumokat, hangszereket.
Mint mondta, a népzenét egyrészt nagy változatosság jellemzi: „emlékszem, egyszer jártam egy horvát kisvárosban, ahol a helytörténeti múzeumban mutattak egy furulyát, amit csak ott készítettek; száz kilométert arrébb mész, és ott már másfajta furulyát használtak, másfajta hangolással” – másrészt viszont az is a meggyőződése, hogy „minél inkább visszamész az időben, annál erősebb kapcsolatokat fogsz felfedezni a különböző népek zenéi között. Mindegyik ugyanazokból az érzésekből táplálkozik. Az emberek mindig törekedtek az önkifejezésre, és ehhez maguknak gyártották a hangszereket.” Ezeket becsempészve a mai zenékbe meg tudunk őrizni már-már elveszőben lévő zenei kultúrákat, és valami újat alkotni a segítségükkel.
Glen Gabriel mesterkurzusát június 13-án, csütörtökön 16 órától tartja az Artisjus székházban. Jegyvásárlás, bővebb információk itt találhatók. Facebook-esemény itt.

Categories: Dalszerző Expo
Leave a Reply