Jennifer Lopez teljes arénaturnéját lemondták, a Black Keys pedig az eredetileg tervezettnél „intimebb helyszínekre” helyezi át a koncertjeit. A Coachella fesztiválra most először nem kelt el elővételben az összes jegy. Az ilyen hírek hatására többen arról írtak, hogy bajok vannak az élőzenei piacon.
A New York Times számos szakmabelit megszólaltató cikke szerint azonban sokkal inkább arról van szó, hogy visszatértünk a pandémia előtti időkhöz. „A legaktuálisabb előadók jegyei gyorsan elkelnek; középszinten több ideig tart eladni a belépőket; a kevésbé menő előadók pedig küszködnek” – foglalta össze az AEG nemzetközi turnékért felelős vezetője azt, hogy mit jelent a „normalitás” az élőzenében. A Live Nation pedig arról számolt be, hogy idén eddig pont ugyanakkora, 4%-os a lemondott koncertek aránya, mint 2023-ban.
Persze azért nem minden pont olyan, mint a covid előtt. Fontos faktor például az infláció, ami a koncertjegyek árában az átlagosnál jóval magasabb arányban jelent meg. (A „funflation” jelenségről itt írtunk részletesen.) 2023-ban a 100 legnagyobb turné jegyárainak átlaga 131 dollár (48 ezer forint) volt, 23%-kal több, mint az előző évben. Természetes, hogy az emberek jobban megválogatják, hogy melyik sztár koncertjére vesznek ennyiért jegyet, és a „muszáj megnézni, akármibe kerül” kategórián kívüli előadókról lemondanak.
A New York Times szerint az is változás, hogy bár nem lett több a lemondott koncert, ezeknek a híre jobban terjed az interneten. A jegyvásárló oldalakon látszik, hogy egy-egy koncertre hány előadó jegy van, és az ezekről készült képernyőképek könnyen „mémesíthetők”; ha sok a szabad hely, akkor arra „tipikusan eltúlzott internetes reakciók születnek” egy ügynök megfogalmazása szerint.
Az inkább középkategóriás és klubkoncertekkel foglalkozó Eventbrite adatai azt mutatják, hogy abban sem tért vissza a pandémia előtti normalitás, hogy az elővételes jegyeket egyre később veszik meg az emberek. Ez érthető volt akkor, amikor bizonytalan volt, hogy pár hónap múlva egyáltalán lehet-e majd koncerteket tartani, de ehhez képest az utóbbi években tovább rövidült a koncert és a jegyvásárlás közötti idő. Az Eventbrite-on 2022-ben átlagban 25 nappal az esemény előtt vettek jegyet a felhasználók, ami 2024 első felére 18,5 napra csökkent.
Erre reagálva a helyszínek és promóterek egyre későbbre tolják a jegyeladás kezdetét. Ha a telt házas koncerteket nézzük, akkor a meghirdetés időpontja és a koncert napja közötti időszak hossza 41%-kal csökkent a pandémia előttihez képest – írja az Eventbrite.
További változás, hogy egyre inkább terjed többféle árazású, különféle extrákat kínáló jegyek gyakorlata. Míg az Egyesült Államokban egy-egy koncertre átlagban kétféle jegyet árultak, a teltházas koncerteknél ugyanez az átlag már három. Az Eventbrite platformon a VIP jegyek száma 26%-kal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. Összefoglalva: „a zenerajongók ízlése és szokásai a korábbiaknál is gyorsabban változnak, de a tapasztalt szervezők hamar reagálnak a kihívásokra” – írják.
A vázolt trend nemcsak azért kedvezőtlen a szervezők számára, mert tovább tart a bizonytalanság állapota, hanem a költségeket is növeli, hiszen gyakorlatilag a koncert időpontjáig folyamatosan költeni kell a marketingre – írja az adatokat kommentálva a Complete Music Update.
Categories: Hírek
Leave a Reply