„Jobb, ha van egy helyed a vonaton, mint ha elüt” – könyvtárzene és MI

A Billboard hosszabb cikket írt a mesterséges intelligencia és a könyvtárzene (vagy stockzene) kapcsolatáról. Ebben több olyan cégvezető is megszólal, akik engedélyezték a katalógusuk felhasználását MI-modellek betanítására.

A Rightsify vezetője, Alex Bestall a ChatGPT megjelenése körül jött rá arra, hogy „a zenéink és a hozzájuk kapcsolódó metaadatok nagyon komoly értéket képviselnek az MI számára. Gyors és könnyű döntés volt a licencelés” – mondta a Billboardnak. Több céggel is szerződött (azt nem árulhatja el, hogy melyekkel), és azt is elárulta, hogy jellemzően úgy néznek ki ezek a jogosítások, hogy „licenceljük a teljes, több mint egymillió zeneszámból álló katalógusunkat, és vállaljuk, hogy a következő két vagy három év során meghatározott mennyiségű újabb zenét is leszállítunk”.

Természetesen ő is tisztában van azzal, hogy a generatív MI leginkább pont a stockzenék piacát fenyegeti. (Ahogy az eddigi legnagyobb erre vonatkozó vizsgálat megállapította, akár az alkotók jövedelmének 27%-a is veszélybe kerülhet a következő öt évben.) Ugyanakkor Bestall úgy látja, hogy „lehet, hogy a jelenlegi üzleti modellünk számára fenyegetés az MI, de a jövőre nézve nagy lehetőség is. Azok, akik túlságosan ragaszkodnak egyfajta működéshez, küszködni fognak.” A Rightsify egyébként tavaly elindította a saját MI-szolgáltatását is, a Hydra II pedig most tavasszal jelent meg.

A Stability AI szerződéses partnere, az Audiosparx vezetője úgy fogalmazott a Billboardnak, hogy „jobb, ha van egy helyed a vonaton, mint ha elüt”. Az Audiosparx nem birtokolja a jogokat (szemben a területen elterjedt gyakorlattal), és engedély kért a szerzőktől: 90% mondott igent a licencelésre.

Egyelőre egyik cég sem érzi, hogy kevesebb lenne a bevétele, sőt, az MI-cégek „adatéhsége” miatt a Rightsify növelni is tudta az általa foglalkoztatott szerzők számát: már 24 zenész dolgozik teljes munkaidőben a cégnek, és további majdnem 100 zenésznek adnak szerződéses megbízásokat. Egyébként egy – nem nekik dolgozó – zeneszerző, aki megjárt egy MI-céget is, azt mondja, hogy a könyvtárzene írása amúgy is eléggé „gépies” munka, az érkező briefek olyanok, mint az MI-alkalmazásoknak adott promptok.

A cikkben megszólal az etikus MI-ért küzdő Fairly Trained vezetője, Ed Newton-Rex is. Szerinte nem szabad lebecsülni az MI által jelentett fenyegetést, hiszen „a generatív alkalmazások gyorsabbak, olcsóbbak és már most nagyon jó minőségűek.”

Szerinte jól át kell gondolni a licencszerződéseket, például azt, hogy mi történik akkor, ha lejár az engedélyezési időszak. Mivel egy adathalmazon betanított MI-modellből nem lehet „kiszedni” bizonyos, immár nem engedélyezett zenéket, ezért szerinte ki kell kötni, hogy ha nincs hosszabbítás, akkor az adott modelleket ki kell vonni a forgalomból, vagy újra be kell tanítani. Fontos figyelni arra, hogy ha open source lesz egy modell, akkor azt már nem lehet az előbbi módon visszavonni.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.