Kilenc országból érkeztek szövegírók, zeneszerzők és producerek az Artisjus Songwriting Campre, hogy három napon át közösen alkossanak a hazai dalszerzőkkel. Az Artisjus évente szervezi meg nemzetközi dalszerző táborát Budapesten, célja a magyar zenei export fellendítése, valamint a hazai és a külföldi szerzők közötti együttműködés ösztönzése.
A magyar zenei export fellendítését, valamint a hazai és a külföldi szerzők közötti együttműködések ösztönzését évek óta küldetésének tekinti az Artisjus. 2020-tól már saját dalszerző tábora van a szerzői egyesületnek Artisjus Songwriting Camp néven, ahova eddig 18 országból jöttek dalszerzők.
Idén Ausztriából, Csehországból, az Egyesült Királyságból, Hollandiából, Horvátországból, Lengyelországból, Németországból, Szlovákiából és Ukrajnából érkeztek dalszerzők Budapestre. Május 15-től három napon át akár a nap 24 órájában nyolc produceri stúdióban merültek el a kreatív munkában. A 27 résztvevő naponta változó felállású háromfős csapatokban dolgozott azon, hogy a nap végére egy-egy dalkezdemény vagy akár kész dal szülessen.
„A tematika összeállítása legalább olyan korán elkezdődik, mint magának a tábornak a szervezése” – avat be a részletekbe Czutor Zoltán, a Songwriting Camp társszervezője. „Mindig figyelünk az aktualitásokra, a tábort követő időszak nagyobb figyelmet kiváltó eseményeire, a zenei, fesztivál- és filmtörténésekre. Így lett az idei első alkotói napunk fő témája a Budapesti Sakkolimpia, a másodikon neves magyar előadóknak – Király Viktor, Béres Attila (Dr.BRS), Myra Monoka, Pribelszki Norbert, Kútvölgyi Sára, Rausch Blanka (Blansch), valamint a Szelektor tehetségkutató különdíjasaként Lovasi Eszter (Jules War) – írtunk új dalokat, a zárónapon pedig a 2024-es Sziget Fesztivál alkalmazott zenéihez készültek tervek, vázlatok, némely esetben befejezett munkák is Kádár Tamás fesztiváligazgató és Bóna Márk programszervező briefje alapján. Ha a résztvevők száma többnek tűnik, az azért van, mert meghívtunk néhány szenior (korábbi években ASC-n részt vett) táborozót. A tapasztalat szerint egy-egy 3-4 fős alkotói csapaton sokat tud lendíteni, ha van valaki közöttük, aki már a korábbi években megtapasztalta az ASC munkatempóját, morálját, hangulatát.”
Hogy a résztvevők névsora hogyan áll össze, arról Czutor Zoltán így mesél: „A résztvevők összeállításának talán ez a legszövevényesebb részfeladata. Mivel a tábor alapvető célja, hogy olyan külföldi szerzőket és előadókat hívjon Magyarországra, akik a tábort követően jó eséllyel hívják magukhoz dolgozni az itt megismert és számukra is bevált magyar tehetségeket, így elsősorban már hazájukban is ismert és bizonyított producereket és előadókat látunk szívesen. A tábor nemzetiségi összetétele is tükrözi ezt a szándékot: kétharmad külföldi, egyharmad magyar. Jelenleg nem ismerek ennél gazdaságosabb és hatékonyabb zenei tehetségexportot. Külföldi résztvevők személyére közösjog-kezelők, zeneműkiadók és korábbi résztvevők is tehetnek javaslatot. De bárki másnak lenne erre irányuló ötlete, nehogy magában tartsa!”
Az idei tábor tíz magyar résztvevője között szerepelt Dajka Raul (RAUL) rapper, énekes, dalszerző, aki Horváth Tamással alkotott duójuk révén vált ismertté, dalaikat több millióan hallgatták a YouTube-on, jelenleg szólóban alko. A Megasztár második szériájának negyedik helyezettjeként ismertté vált Torres Dani ecuadori-magyar énekes, dalszerző, színész. Tóth Eszter énekes, dalszerző, zenész, a Lanou zenekar és a Napfonat női a cappella együttes tagja, utóbbi formációval a 2022-es DAL döntőjébe jutottak, 2023-ban megjelent lemezükkel pedig felkerültek a WMCE nemzetközi világzenei toplistájára. Csatlakozik még Bécsy Bence gitáros, dalszerző, producer, Erki Kristóf (almosbeatz) dalszerző, producer, Fábián Béla dobos, dalszerző, producer, Majercsik Lili (ROSE MAY) és Szécsi Saci (CÉCIE) énekes-dalszerzők, valamint Patocska Olivér, énekes, dalszerző, az OliverFromEarth zenekar frontembere és Várhegyi Lucas Palmira.
A Songwriting Camp szerencsére nem egy statikus elemekből álló dalíró tábor, az évek során folyamatosan változott és változik. „Az utóbbi 2-3 évben megfigyeltem egy számomra kifejezetten örömteli tendenciát” – mondja Czutor. „Újra érdekli a legfiatalabb szerzőket a melódia és harmónia, a játszadozás a tempókkal és hangszerelésekkel. Azt érzem, újra és egyre erősebben van szándék arra, hogy meglepjenek bennünket hallgatóként is. Ez látványosan szembemegy az utóbbi 15-20 év lehangoló patternekre építő popiparával. És ebben talán a mesterséges intelligenciának is szerepe van. Amire az AI képes, azt már felesleges embernek megcsinálni. Inkább organikusabb, humánabb irányba fordulnak az új alkotások. Az itt született dalok sorsa pedig magáért beszél. Filmsorozatokhoz (pl. az RTL Mellékhatás c. sorozata), fesztiválkommunikációhoz (pl. Művészetek Völgye), vagy akár eurovíziós slágerként élik tovább sorsukat.”
–AJM–
fotó: László Dénes 2lenses
Categories: Hírek
Leave a Reply