A hosszabb dalokat sokkal inkább végighallgatják, mint az 1-3 perceseket – érhetnének több jogdíjat

A streamben alkalmazott jogdíjelosztásra vonatkozó viták egyik központi eleme, hogy a jelenlegi rendszernél jobban kellene tükröznie a pénzek elosztásának azt, hogy a felhasználó részéről milyen elköteleződés volt az adott lejátszás mögött. (Így például a Deezer tavaly azt vezette be, hogy ha a hallgató „aktívan kapcsolódik” a lejátszott dalhoz, az többet jogdíjat ér a jogtulajdonosnak, mint ha egy algoritmus dobta neki.)

Will Page, aki korábban a Spotify vezető közgazdásza volt, és rendszeresen előáll izgalmas javaslatokkal, értelmezésekkel (mi is többször írtunk róla), most azt javasolta, hogy érjen többet egy lejátszás akkor, ha a felhasználó végighallgatja a dalt.

A Billboard a felvetésről írt cikkében abba a kontextusba helyezi az ötletet, hogy a legtöbb felhasználás a legtöbb közös jogkezelőnél úgy működik, hogy a jogdíjak mértéke függ a zenemű hosszától. (Ahogy az például az Artisjus rádiós és televíziós jogdíjkalkulátorában is látszik.) A trilliós nagyságrendű adattal dolgozó stream szolgáltatók számára komoly terhelést jelentene, ha a hallgatási időt minden lejátszás esetén figyelembe kellene venni, ezért Page azt az egyszerűbb megoldást választotta, hogy csak a végighallgatás / átugrás számítson.

A más jogdíjelosztási rendszereket kiegészítő (vagyis a pro rata vagy a felhasználó-központú elosztással is kompatibilis) ötlet „büntetné” a skippelést: az ezektől elvett jogdíjat átcsoportosítaná a végighallgatott dalok utáni jogdíjakhoz. A tanulmányban van egy modellszámítás is: brit adatok alapján az átugratás 15%-os büntetése (vagyis a jogdíj ekkora részének átcsoportosítása) 3%-kal növelné a végighallgatott számok utáni jogdíjat. Természetesen más számokkal is lehet dolgozni – extrém esetként Page kiszámolta, hogy ha a büntetés 100% lenne (vagyis ugyanúgy nem járna jogdíj az átugratott számok után, mint azok után, amiket kevesebb mint 30 másodpercig hallgatnak), az 12% növekedést jelentene a végighallgatott daloknak.

Az ötlet egyik előnye – olvasható a Billboard interjújában -, hogy ellene menne annak, hogy csökken a koncentráló képesség a „30 másodperces szabály” és a TikTok térhódítása miatt. Page idéz egy megfigyelést, amely szerint már az esküvői zenekarok sem játszanak végig teljes dalokat, hanem ismert slágerek részleteit fűzik egymásba.

Kérdés persze, hogy lesz-e bármilyen hatása Page felvetésének, mindenesetre már így is fontos adatokat szolgáltatott a viták számára. Különösen érdekes az a táblázata, ami azt mutatja, hogy a különböző hosszúságú dalokat milyen arányban hallgatják végig a felhasználók. Mint látható, az 1-2 perces számoknál különösen nagy a skippelés (ezek egy része amúgy feltehetően nem teljes értékű dal, hanem be- és átvezető, skit és ilyesmi), de a 2-3 perces dalokat is kb. 19%-os arányban nem fejezik be a hallgatók. Efölött viszont 93-95%-os a végighallgatási arány, és ez már nem változik érdemben, legyen szó 3-4 perc vagy 9-10 perc közötti időtartamról. Mint Page írja, valószínűleg az is szerepet játszik ebben, hogy azok a hallgatók, akik rövid ideig képesek figyelni, és így hajlamosabbak új dalra ugrani, mielőtt az éppen hallgatott véget érne, eleve inkább a rövidebb dalokat választják maguknak.

Forrás: Echo Nest / Will Page


Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .