Az egyik probléma a generatív MI-alkalmazásokkal, hogy a létrehozott tartalmak eredeti forrásai nem, vagy legalábbis nem mindig beazonosíthatóak. Ennek hiányában viszont kérdéses, hogy ha jogvédett műveket használnak a betanításhoz, és ezért kompenzálnák a jogtulajdonosokat, akkor azt hogyan is történjen. (Más kérdés, hogy a legtöbb fejlesztő nem is törekszik az azonosításra és a kompenzációra, a méltányos használatra hivatkozva.)
Ezt próbálja megoldani egy új startup, a ProRata.ai. Azt állítják, hogy az általuk fejlesztett technológia beazonosítja, hogy egy-egy generatív MI-vel előállított tartalom pontosan milyen, a betanításnál használt tartalmakra támaszkodik, és ezek arányát is eldönti. Így lehetővé válik a jogtulajdonosok arányos kompenzációja is. A cél az, hogy ezt a különféle MI-platformok alkalmazzák majd (feltehetően a jogtulajdonosokkal kötött megállapodások alapján, amelyek sok esetben (még) nem léteznek); valamint a ProRata saját előfizetéses MI chatbotot is fejleszt, amelynek bevételein 50-50%-os arányban osztozik majd a fejlesztő és a jogtulajdonosok.
A ProRata már 25 millió dollár befektetői tőkét szedett össze, és megállapodást kötött olyan nagy kiadóvállalatokkal, lapokkal, mint az Axel Springer, Fortune, The Financial Times, The Atlantic. Ebből látszik, hogy egyelőre elsősorban a szöveges generatív MI áll a középpontban, de a honlap szerint „multimodális” alkalmazást fejlesztenek, ami zenére, képekre, videóra is működik.
A zenei világból egyelőre a Universal Music Group a cég partnere. A sajtóközleményből úgy tűnik, hogy egyelőre nem konkrét alkalmazásokról szól a partnerség, hanem az „egybevágó víziók és közös célok” alapján együtt dolgoznak majd, és a UMG segít majd annak formálásában is, hogy a startup mit kezd majd a zenei területen.
Categories: Hírek
Leave a Reply