A Music Business Worldwide hívta fel a figyelmet a Luminate piackutató féléves jelentésére, amiben több fontos adat is található az előadók középrétegének erősödéséről.
A riportban az olvasható, hogy az Egyesült Államokban az év első felében 1 és 10 millió összesített lejátszást elérő előadók száma 29 253 volt, ami 5,1%-kal több az egy évvel ezelőtti adatnál. Szintén a középréteghez sorolja a Luminate azokat, akik fél év alatt 10 és 50 millió közötti lejátszást értek el a katalógusukkal az USA-ban. Idén 5222 ilyen előadó volt, ami 5,4%-os emelkedés.

A Luminate megnézte azt is, hogy a különféle kategóriákban az előadók mekkora részének van major terjesztése (ez alatt a major kiadók által megjelentetett, illetve az általuk birtokolt cégek által terjesztett felvételeket értve), és mekkora részüknek független. Nem meglepő, hogy a piramis csúcsa felé egyre nagyobb a majorök aránya. Az első fél évben 46 előadó ért el egymilliárdnál több lejátszást, közülük 43 majornél volt. A 100 ezer meghallgatás alatti kategóriában kb. 10%-ék a majorök által terjesztett zenék aránya.
Témánk, a középréteg szempontjából az az érdekes, hogy 1 és 10 millió között 62% a független, 38% a major terjesztésű előadó; 10 és 50 millió között pont fordítva, 63% a major, 37% a független. De a függetlenek aránya minden kategóriában nőtt valamilyen mértékben; a legnagyobbat meglepő módon 500 millió fölött (kb. 7%-ról 10-re), valamint pont 10 és 50 millió között (35%-ról 37-re).

A Luminate összegzése szerint ezek a középrétegbe tartozó előadók „újradefiniálják azt, hogy mit jelent sikeresnek lenni egy olyan világban, ahol a ‘milliárdosok klubjába’ igen nehéz bekerülni”.
Nem csoda, hogy a majorök számára is vonzó lett ez a terület – írja kommentárjában a Music Business Worldwide. A Warner új vezetője, Robert Kyncl például arról beszélt tavasszal a befektetőknek, hogy erősíteni akarja a cég jelenlétét a középrétegben. Ezzel összefüggésben a WMG érdeklődött a Believe felvásárlása iránt (bár ebből nem lett semmi, a cég eddigi tulajdonosai kivitték a tőzsdéről a TuneCore-t is birtokló Believe-et). A major előző vezetője 2022 végén beszélt arról, hogy nagyban csökkent a cég „függése a szupersztároktól”: egy évtizede az öt legnépszerűbb warneres előadó felelt a bevételek 15%-áért, 2022-re ez 5%-ra csökkent.
A középréteg erősödéséről először 2019-ben írtunk, és bár a covid sok mindent megváltoztatott, ez a trend folytatódott. Legutóbb a Spotify éves jelentése emelte ki, hogy nemcsak a szupersztárok keresnek kimagasló jogdíjakat a szolgáltatónál, hanem több ezer „váratlan milliomos” is volt 2023-ban, akik nem kerültek be a globális top 50-be, mégis évi egymillió dollárnál több jogdíjat termelt a katalógusuk.
Categories: Hírek
Leave a Reply