A dinamikus árazás, vagyis az, hogy egyes termékek ára a kereslettől függően változik, számos területen jelen van; az Amazon például néhány percenként több millió termék árát változtatja meg. A koncertjegyek esetében viszont többször komoly felháborodást okozott ez a módszer – eddig a legnagyobbat talán 2022-ben, amikor Bruce Springsteen turnéján egyes jegyek ára több ezer dollárra is felment. Ezzel együtt a módszer terjed, bár eddig leginkább az Egyesült Államokban volt jellemző.
Most az Oasis visszatérő turnéjára szintén dinamikus árazásúak a koncertjegyek, és ahogy az várható volt, az ehhez nem szokott brit közönségből sokan felháborodtak. Sokan különösen visszatetszőnek tartják azt, hogy amikor beállnak az online sorba a Ticketmaster oldalon, akkor a rendszer kiír egy árat – és amikor eljutnak oda, hogy meg is vehetik a jegyüket, akkor jóval magasabb lehet az ár. Több lap is azt a példát idézi, hogy a jegy, amit 135 fontosnak ígértek (63 ezer forint), a vásárlás időpontjára 355 font lett (166 ezer forint), vagyis több mint két és félszeres a növekedés. Ráadásul csak alig pár perc áll a vásárló rendelkezésére, hogy eldöntse, hogy ezt hajlandó-e kifizetni.
Az ügyben a brit kormány is vizsgálódni fog. A Munkáspárt választási programjában szerepelt az az ígéret, hogy fellépnek a rajongókat „lehúzó” gyakorlatok, a jegyüzérkedés és a jegyeket sokszoros áron kínáló másodlagos oldalak ellen. Most a kulturális miniszter bejelentette, hogy a kormány által indított vizsgálatnak a dinamikus árazás is része lesz, például a módszer átláthatósága, illetve az online sorban állás rendszere, ami a miniszter szerint komoly ösztönzője a dinamikus árazásnak.
Fontos tudni, hogy az eljárás önmagában nem törvénysértő. Ugyanakkor a Guardiannek több, fogyasztóvédelemmel foglalkozó jogász is azt nyilatkozta, hogy az már ellentétes lehet a jogszabályokkal, ha a potenciális vásárlók nem értesülnek előre arról, hogy várakozás közben megváltozhat a termék ára. A BBC azt írja, hogy már több száz panasz érkezett a félrevezető reklámokkal foglalkozó hatósághoz az Oasis-jegyek miatt.
Ezzel együtt is az várható, hogy a dinamikus árazás Európában is terjedni fog. A Guardian idézi a Ticketmaster-tulajdonos Live Nation ügyvezetőjét. Michael Rapino februárban beszélt arról, hogy az Egyesült Államokon kívül most kezdik el bevezetni a módszert; volt már példa az alkalmazására Európában, de itt még „gyerekcipőben jár”. A Ticketmaster egyébként minden hasonló esetben hangsúlyozza, hogy a jegyárakról nem ők, hanem az esemény szervezői döntenek. (A cég egyik alelnöke márciusban hosszú írást tett közzé arról, hogy nem ők tehetnek a magas jegyárakról.)

Categories: Hírek
Leave a Reply