A nyolcvanas évek egyik meghatározó szintipopzenekara, a Heaven 17 egyik tagja, a (Human League-ben is alapító) Martyn Ware hozta nyilvánosságra az X-en, hogy megkereste a zeneműkiadója, hogy a zenekar Temptation című slágerét felhasználnák a Grand Theft Auto VI-ben. „Természetesen felvillanyozott a rám váró hatalmas vagyon, úgyhogy az e-mail aljára tekertem, hogy lássam, mennyiről szól az ajánlat. 7500 dollár volt, amiért cserébe örökre használhatják a dalt, további jogdíjfizetés nélkül. Hogy kontextusba helyezzem, a GTA 6 [helyesen: 5] 8,6 milliárd dollárt hozott.” (Ez az összeg a bevétel volt, nem a nyereség.)
Ware ezután a képzeletbeli ellenvetést is felhozza: „de gondolj csak arra, hogy milyen sok emberhez eljut a dal”, amire egyszerűen azt válaszolja: „b***ák meg!” Később a zenész tisztázta, hogy a dal három szerzője fejenként kapott volna 7500 dollárt (kb.. 2,7 millió forintot), és hogy ez a szerzői jogdíj, vagyis a hangfelvétel felhasználásáért ezen felül fizetne a GTA-t fejlesztő Rockstar Games – az általános gyakorlat szerint ugyanennyit, vagyis háromszor 7500 dollárt.
Az X-en sokan válaszoltak Ware üzenetére. Köztük volt a független zenei világ egyik ismert tagja, a Cocteau Twins zenekar és a máig működő Bella Union kiadó alapítója, Simon Raymonde. Ő azt írta, hogy részben érti Ware indulatát, másrészt szerinte újra kellene gondolnia a válaszát. Szerinte az ajánlat nem is olyan rossz, tekintetbe véve, hogy a legutóbbi Grand Theft Auto kb. 440 zeneszámot tartalmazott (ti. a játékon belül különböző „rádióállomások” vannak), és ha mindegyikre csak 7500 dollárt számolunk, már az is 3,3 millió dollár, ami komoly zenei költségvetésnek mondható. (Egy vélemény szerint a Marvel-filmeknek nincs olyan zenei büdzséje, mint a GTA-nak.)
Ráadásul a sync nem önmagában áll, hanem más bevételi forrásokhoz vezet, növeli a stream lejátszásokat. Ez különösen igaz az olyan népszerű játékoknál, mint a GTA, aminek 5. részéből 200 milliót adtak el. Ez utóbbi felvetésre egyébként Ware válaszolt: szerinte plusz egymillió stream egy-egy szerzőnek csak kb. plusz ezer dollárt jelent.
Ware problémásnak tartja azt is, hogy az egyszeri összeg kifizetése után már nem jár jogdíj, és az ajánlat „örökre” szól. Mint arra több lap is emlékeztet, több játékkal, köztük korábbi GTA-kkal is előfordult, hogy egy idő után (pl. újabb kiadások esetén) egyes zeneszámok eltűnnek a játékból, hiszen a szerződések szerint ilyenkor (pl. hat-hét év után) újra kell tárgyalni a jogosítást. Feltehető, hogy a Rockstar Games el akarja ezt kerülni, hiszen a GTA-ban a „rádióállomások” miatt igen sok zeneszám jogosításáról van szó.
Categories: Hírek
Leave a Reply