Sallai László dalszerzők napi szólókoncertje egykori iskolájában, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban
Sallai László egy sokoldalú magyar dalszerző és előadó, aki a magyar indie és alternatív zenei szcéna meghatározó alakja. Legismertebb zenekarai a Platon Karataev, a Galaxisok és a Felső Tízezer, utóbbit – melynek dalszerzője és frontembere is egyben – melankolikus, introspektív dalairól híres, amelyeket szomorkás, mégis fülbemászó dallamok és kesernyés humor jellemeznek. Szövegeiben gyakran jelenik meg az önirónia és a társadalomkritika, főként ezek az elemek azok, amikkel belopta magát a rajongók szívébe. Sallai több más zenei projektben is aktívan részt vesz, úgy, mint a Somersault Boy és a Captain Average, melyek bár különböző zenei stílusokat képviselnek, de mind tükrözik a szerző egyedi látásmódját és érzékenységét. A Dalszerzők napja alkalmából ő is visszatér egykori iskolájába, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumba, hogy egy akusztikus szólókoncert keretein belül beszélgessen a diákokkal.
A közelgő koncert kapcsán kérdeztük őt:
Miért lettél te zene- dalszerző, hogyan választottad ezt a pályát?
– Amikor elkezdtem zenélni, engem két dolog izgatott igazán. Az egyik a közös alkotás, a közösségi lét – talán ezért is van, hogy általában több zenekar munkájában is részt veszek. A másik pedig az, hogy honnan jönnek a dalok, mert lenyűgözött és a mai napig ámulatba ejt, hogy különálló világokat lehet létrehozni pár akkord és néhány sor segítségével.
Mekkora hatással volt rád az iskolai közeg, az iskolai évek?
– Izgalmas lesz számomra ismét a volt iskolámban játszani. A gimnáziumi évek alatt kezdtem el zenekarban zenélni, a legelső próbánk abban az énekteremben volt, ahol most a diákokkal fogok találkozni, és az első koncertünk is az iskolai tornateremben volt. A gimnáziumi évek pedig dalszerzőként is nagyon formáltak, talán meg is látszódott néha a teljesítményemen, hogy már a zsenge szárnypróbálgatások idején is szinte folyamatosan dalszerző üzemmódban voltam: az iskolai füzetek margói tele voltak potenciális dalcímekkel, befejezetlen versszakokkal és jól hangzó, elkapott idézetekkel.
Te milyen személyes üzenetet szeretnél átadni a fiataloknak a konkrét koncerten?
– Leginkább azt, hogy nemcsak a zene, hanem a dalszerzés is mindenkié. Nem kell Paganininek lenni ahhoz egy hangszeren, hogy az ember elinduljon az alkotás útján, ehhez elég némi zenei műveltség, az ember saját látásmódja, és némi kitartás.
A dalszerzők napját Magyarországon minden évben október 8-án tartják. Először 2018-ban az Artisjus Egyesület hívta életre azzal a céllal, hogy felhívja a közönség figyelmét a zenei produkciók mögött dolgozó dalszerzőkre, zenei alkotókra, az értékteremtő munkájukra, és a dalok értékközvetítő szerepére. A dátum azért októberben van, mert 1965-ben, a kultikus Bosch klubban ekkoriban játszották először közönség előtt az első magyar nyelvű rockdalt, Bródy János és Szörényi Levente Óh, mondd című dalát az Illés-együttes előadásában. Ez az esemény hatalmas lendületet adott a hazai könnyűzene fejlődésének, és mint ilyen, áttételesen a népszerű koncerthelyszíneket és fesztiválokat megtöltő mai magyar szerzők és előadók sikerinek is előfutára volt.
Categories: Dalszerzők Napja
Leave a Reply