A Universal már a 2 milliárd előfizetőt célozza a streaming 2.0 stratégiával

A befektetőknek szóló Capital Markets Dayen a Universal vezetői bevezették a köztudatba a streaming 2.0 fogalmát. A Complete Music Update részletes összefoglalója szerint a „streaming 1.0” korszakát az jellemezte, hogy egy egyszerű ajánlattal a lehető legnagyobb tömeget célozták a szolgáltatók: egységes előfizetési díjért ugyanazt a katalógust kínáltak mindenkinek, és a növekedés helyezték minden elé. A következő korszakban az előfizetői bázis további növelése mellett az lesz a cél, hogy az egyes felhasználóra jutó átlagos bevételt (ARPU) is növeljék.

A major ügyvezetője, Lucian Grainge szerint az mutatja, hogy bőven van még tere a növekedésnek, hogy „nem olyan rég még sokan azt hajtogatták, hogy a 100 millió előfizető az elérhető felső határ. Ma már meghaladtuk a 600 milliót, és még mindig nem telített a piac. Az évtized vége előtt a várakozások szerint elérjük majd az egymilliárdot, de mi már azt kérdezzük: mennyi idő kell a kétmilliárdhoz?”

A Universal stratégiája címszavakban: innováció, fogyasztói szegmensek kialakítása, földrajzi terjeszkedés, a felhasználók értékének növelése a számuk és az egy főre jutó bevétel (ARPU) növelésével. Természetesen mindezek nem új dolgok. Ahogy a Billboard írja, a streaming 2.0 „különböző taktikákat foglal össze egyetlen, könnyen érthető koncepcióban”.

A major vezetői további részletekkel is szolgáltak az egyes pontokról. A fogyasztói szegmensek közül természetesen az elkötelezett rajongók jobb monetizálása az egyik fő cél. A UMG pénzügyi vezetője elárulta, hogy már előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a Spotify-jal a várhatóan havi 17-18 dolláros, a rajongókat célzó szolgáltatásról. A legnagyobb rajongók alulmonetizáltságát igazolja, hogy tíz éve, a letöltések korszakában ők háromszor annyit költöttek zenére, mint az átlag, ma viszont jóval kisebb a különbség.

De fontos a streamre eddig kisebb mértékben rákapcsolódó rétegek elérése is. Bíztató jel például, hogy az idősebb korosztályok is egyre inkább nyitottak a streamre, a bevett hallgatói szokásaik feladására. Egy felmérés szerint most globálisan kb. 220 millióra tehető azok száma, akik már fontolgatják az előfizetést, vagyis akik „értik a stream koncepcióját, és hajlandóak is fizetni érte a jelenlegi árakon”.

Mint ahogy egy nyári piackutatásból már idéztük, a hangoskönyvek hallgatói is fontos célközönséget jelentenek, hiszen (az Egyesült Államokban legalábbis) 61%-uk nem rendelkezik zenei előfizetéssel, de a Universal szerint a kettő között „nincs olyan nagy szakadék”, amit ne lehetne áthidalni. A műholdas rádióadások hallgatói is fontos, a stream előfizetésre átterelhető réteget jelentenek a Complete Music Update összefoglalója szerint.

A Billboard szerint a Universal terveit kedvezően fogadták a pénzügyi elemzők. Ez különösen azért fontos, mert nyáron a stream bevételek a vártnál alacsonyabb növekedése után a UMG részvények ára nagyot esett – bár nemcsak a kiadó vezetői, hanem fő befektetői is azt mondták akkor, hogy a negyedéves fluktuációk természetesek az iparágban, és a hosszú távú stratégia a fontos.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.