Az év elejének egyik meghatározó eseménye volt a Universal Music Group és a TikTok több hónap után lezárult viszálya. Most a független kiadókat összefogó, katalógusaik online jogosításával foglalkozó Merlin és a TikTok között tört ki az ellenségeskedés.
Erről először a Merlin értesítette a tagjait. Mint a Billboard által közölt levelükben írták, „jóhiszemű ajánlatot” tettek, ami csökkentette volna a TikTok és a más szolgáltatások által fizetett jogdíjak különbségét – de a TikTok egyszerűen csak otthagyta a tárgyalásokat. A platform ehelyett külön-külön akar jogosítási szerződéseket kötni azokkal a független kiadókkal, „amelyeket erre érdemesnek tart” – fogalmaz szarkasztikusan a Merlin. Szerintük a TikTok azért akarja felbontani a szervezet egységét, mert a Merlin túl erős tárgyalópartner.
A 2008-ban alakított szervezet éppen azért jött létre, mert a független kiadók külön-külön jóval kisebbek, mint a majorök, együttvéve viszont már jelentős erőt képviselnek; a Merlin által képviselt kiadók a hangfelvételpiac kb. 15%-át. Egy ekkora szervezettel már nem lehet megtenni azt, amit a Music Ally így ír le: „vagy elfogadod az ajánlatunkat, vagy kimaradsz” típusú „tárgyalás”.
A TikTok természetesen nem azt mondja nyilvánosan, hogy csökkenteni akarja a független kiadóknak fizetett jogdíjak mértékét. Arra hivatkoznak, hogy számukra elsőrendű fontosságú, hogy a feltöltött tartalmakkal szerzői jogi szempontból minden rendben legyen. A múltban a Merlinnel voltak „működési kihívások”, és a TikTok szerint ha egyedi megállapodásokat kötnek a kiadókkal, akkor az szorosabb kapcsolathoz vezet, így a szerzői jogi problémák jobb kezeléséhez.
A Merlin elismeri, hogy voltak olyan tagjai, amelyek megpróbáltak csalásokat alkalmazni, de a szövetség sokféle módon küzd ez ellen (dedikált munkacsoport, automatikus rendszerek bevezetése, a csaláson kapott tagokat büntetése, kizárása). Mint írják, korábban a TikTokkal produktívan tudtak együtt dolgozni ebben az ügyben, és a tárgyalások megszakításáig a TikTok nem jelezte, hogy problémái volnának a Merlin megközelítésével. A Music Business Worldwide egyébként úgy tudja, hogy leginkább kelet-európai, latin-amerikai és dél-kelet-ázsiai Merlin-tagoknál merült fel a csalás gyanúja.
A Music Ally idézett cikke szerint a két megközelítés nem zárja ki egymást: lehetnek legitim aggodalmai a TikToknak a stream csalásokkal kapcsolatban, de ettől még igaz lehet az is, hogy ezeket kihasználva próbálja lenyomni a jogdíjakat. A lap szerint mindkét félnek komoly vesztenivalója van. Ha a független kiadók nem mennek bele az egyedi megállapodásokba, hanem kiállnak a Merlin mellett, akkor a TikTok nemcsak jelentős mennyiségű hangfelvétel jogosításától esik el, hanem egy igazi „bully-nak” fog tűnni, aki csak szavakban tartja fontosnak a független zenészeket (ami fontos része a TikTok imidzsének). Ha több, nagyobb független kiadó belemegy abba, hogy a Merlint megkerülve jogosítási szerződést kössön a TikTokkal, akkor az a szövetség számára nemcsak komoly presztízsveszteség, hanem más szolgáltatókkal folytatott jövőbeli tárgyalásokon is rontja a pozíciójukat.
Egyelőre nem tudni arról, hogy volt-e olyan (fontos) független kiadó, amelyik közvetlen szerződésről tárgyalna a TikTokkal. A Billboard információi szerint a TikTok több céget is megkeresett már, de a tárgyalások előfeltételeként egy titoktartási megállapodás aláírását kötötték ki. Bár, ahogy a Music Ally írja, naivitás volna azt gondolni, hogy a független világban ne terjednének el az információk arról, hogy pl. milyen feltételeket kínál a TikTok, és azok hogyan viszonyulnak a Merlin ajánlatához.
Mindenestre a független kiadók minden jelentősebb nemzetközi szervezete a Merlin oldalára állt a TikTokkal szemben.
Categories: Hírek
Leave a Reply