A New York Times a bevallottan túlzó A zeneipar reméli, hogy a Halloween lesz az új karácsony címmel írt cikket. Ebben számos példa olvasható arra, hogy a szörnyes, nem egyszer specifikusan a Halloweenre készült zenék iránt egyre nagyobb az érdeklődés.
2023-ban a Duran Duran egy teljes albumot adott ki az ünnepre Danse Macabre címmel. Először 2019-ben nyílt egy „kísértetház” a hollywoodi Universal Studios keretein belül, The Weeknd-dalokkal, idén pedig új verzióban tért vissza. Bobby Pickett 1962-es Monster Mash című novelty slágere az utóbbi három évben, októberben rendre visszakerült a Billboard Hot 100 listára.
Három, a pop élvonallal (Beyoncé, Charli XCX) is dolgozó szerző 2019-ben alapított egy formációt LVCRFT néven, rémisztő zenékre (és kapcsolódó merchökre) specializálva. Amikor először írtak EP-t This is Halloween Volume 1 címmel, „a zeneműkiadónk azt mondta, hogy a halloweeni zene nem egy létező dolog. Most pedig már azt kérdezik, hogy mikor jön az idei kiadvány?” – mondták a New York Timesnak.
A Berklee College of Music egyik oktatója úgy becsüli, hogy a karácsonyi zenék piacának kb. egyhatoda – egyharmada lehet a halloweeni piac. Ehhez hozzá kell tenni, hogy az utóbbit nehéz körülhatárolni, hiszen pl. Michael Jackson Thrillere a legendás videónak köszönhetően kötődhet az ünnephez, de attól függetlenül is örökzöld sláger.
Természetesen a Halloweenhez kötődő zeneipari bevételek főként a streamből jönnek. A Spotify-on a legnépszerűbb tematikus playlistnek, a Halloween Party-nak 1,1 millió követője van; a legnépszerűbb karácsonyi playlistnek, a Christmas Hitsnek 5,5 millió. A cég saját szerkesztésű playlistjeiért felelős vezető szerint a Halloween egyre inkább bekerül azok közé az éves események közé, amikhez specifikus zenék kötődnek. Annyira, hogy most októberben az említett Halloween Party volt a második legnagyobb playlist az Egyesült Államokban, globálisan pedig a hatodik.
Van, aki szerint a rémisztgető dalok felfutása részben annak a jelenségnek az ellenhatása, hogy a karácsonyi szezon minden évben egyre korábban kezdődik. (Mint arról 2021-ben írtunk, a stream megmutatta, hogy nemcsak a rádiós szerkesztők kényszerítik a világra a karácsonyi zenéket, hanem valódi közönségigény van ezekre: már november elején kimutatható az emelkedés.)
Categories: Hírek