Félmilliárd dollár kártérítést követel a Universal Music Group a Believe-től és a francia cég által 2015-ben felvásárolt TuneCore-tól. Míg a Suno és az Udio ellen indított perekre mindenki számított, ez a hír sokként érte a zeneipart – írja a Music Ally.
A vád szerint – amit a Music Business Worldwide ismertet alaposan – a Believe „ipari mértékű jogsértésre” építette az üzleti modelljét. A vádirat egyrészt a népszerű slágerek „remixel” vagy „felgyorsított” változatait említi (idézőjel az eredetiben), másrészt a sztárok nevének apróbb megváltoztatásával előállított előadóneveket, amiket egyes csalók használnak a felhasználók megtévesztésére, például: Kendrik Laamar, Arriana Gramde, Jutin Biber vagy Llady Gaga. Az e nevek alatt létrehozott zenéket az online terjesztőket – többek között a TuneCore-t – használva töltik fel az online platformokra, ahol aztán olyan jogdíjakat kapnak, amik nem nekik járnának.
A UMG szerint a Believe „manipulálta” a YouTube Content ID rendszerét, hogy a jogvédett zenéket felhasználó (pl. felgyorsított) feltöltések után ne a valódi jogtulajdonosnak járjon a jogdíj. Mi több, ha a YouTube-on elveszítettek egy ilyen szám miatti vitát, a többi platformra attól még továbbra is terjesztették ugyanezeket a jogsértő zenéket.
A vád szerint „ezeknek a zeneszámoknak a terjesztőjeként a Believe-nek tudomása kellett, hogy legyen a jogsértésekről, de legalábbis értesülnie kellett a jogsértést valószínűsítő tényekről.” Megemlítik azt is, hogy a Believe szerintük nemcsak a major kiadókat károsította meg, hanem a függetleneket is, amelyekkel több iparági szövetségben is közösen tagok.
A Believe határozottan tagadja a vádakat. Közleményükben azt írják, hogy „világszerte számos előadóval és kiadóval dolgozó cégként nagyon komolyan vesszük a szerzői jogok tiszteletben tartását. Hatékony eszközöket fejlesztettünk ki partnereinkkel együttműködve, hogy a csalások az egész iparágat érintő problémáit kezeljük. Majdnem húsz éve vagyunk a digitális zenei ökoszisztéma élvonalában, számos zenei platform kiemelt partnereként.”
Érdemes megjegyezni, hogy idén a TikTok is arra hivatkozva tagadta meg, hogy a független kiadókat képviselő Merlinnel jogosítási szerződést írjon alá, hogy az utóbbi nem tesz eleget a csalások kiszűrésére; a Merlin pedig – a Believe-hez hasonlóan – arra hivatkozott, hogy az ezek elleni eszközeit folyamatosan, más iparági szereplőkkel együttműködve fejleszti.
Categories: Hírek
Leave a Reply