A fiatal előadók nem slágerekben gondolkodnak, hanem egy jelenség megalkotásában – promóció, Music Hungary, 2024

A Music Hungary konferencia a promóció kérdéseit körbejáró beszélgetésének legérdekesebb része az volt, amit Rusz András, a Gold Record A&R és művészeti vezetője mondott a fiatal előadókról.

Szerinte a legújabb generációhoz tartozó előadók nem elsősorban slágerekben gondolkodnak, hanem egy átfogó művészeti jelenség megalkotása és sikerre vitele a céljuk. Rusz szerint emögött részben az a felismerés van, hogy rengeteg a tartalom, és ma már nagyon nehéz olyan mindenhol jelenlévő slágereket írni, amikre tíz éve még volt példa – ezért „nem szabad egy dalra rátenni mindent”.

Persze nem arról van szó, hogy a dalok egyáltalán nem is fontosak, és a kiadó ennek megfelelően azon dolgozik, hogy minél több emberhez eljussanak. Rusz András egyetértett Orbán-Mikus Tamarával, a Sláger FM programigazgatójával abban, hogy ennek még mindig fontos eszköze lehet a rádió – bár arról is szó esett mindkét oldalról, hogy több fiatal előadót nem érdekli a rádiós játszás

 Annyira, hogy a Gold Record több előadójával megesett, hogy a rádió játszotta volna a dalukat, csak egy káromkodásmentes clean verziót kellett volna készíteni. A kiadó megkérdezte az előadót, hogy ezt megtehetik-e, de az előadók többször nemet mondtak; Rusz András szerint úgy érezték, hogy a hitelességüket csorbította volna, ha bekerülnek a rádióba. A Gold Record munkatársa egyébként általában úgy látja, hogy a fiatal zenészek nehezen fogadnak el szakmai tanácsokat vagy kérnek szakmai segítséget; ez akár még anyagi ügyekben, például a jogdíjak hatékony beszedésében is így van.

Ugyanennek a kérdésnek a másik oldaláról Orbán-Mikus Tamara azt mondta, hogy ő szeretne például Pogány Indulót játszani, hiszen több dala zeneileg „színtiszta sláger”, de a szókincs miatt ezt legfeljebb éjszaka, korhatáros besorolással teheti meg. Továbbá azt is tapasztalta, hogy sok fiatal nem akar rádiós interjút adni a prekoncepciói miatt. Ugyanakkor elmondta, hogy másfél év tesztelés után kerültek be a Sláger FM műsorába Azahriah számai. Ő már jóval korábban úgy érezte, hogy a dalok illeszkednének a rádió arculatához, de ennyi idő kellett a mainstream közönségnek, mire elfogadták ezeket.

A programigazgató részletesen ismertette, hogyan történik az online tesztelés. Azt, hogy mely dalok kerülnek be, ő választja ki, illetve azt a részletet is, amit megmutatnak a számból. Ezután viszont a számok döntenek: ha a 300 fős tesztközönség legalább 70%-a mondja, hogy ismeri a számot, és szintén legalább 70%-nak tetszik, akkor bekerülhet a Sláger FM-re. Orbán-Mikus Tamara elárulta azt is, hogy magyar dalok esetén szokott néha úgy dönteni, hogy ha az elutasítottság alacsony, de nem ismerik elegen a számot, akkor ő ad neki egy esélyt.

Mezei Csaba (lightmedia) többek között arról beszélt, hogy egy-egy dallal két körben is szokott dolgozni. Először a friss megjelenés bekerül a cég hírleveleibe (rádió, DJ, tévé, sajtó), ami „megadja a lehetőséget” arra, hogy felfigyeljenek rá. Ha ez nem történik meg, akkor jön a promóció, vagyis a plusz energiabefektetés, amihez az kell, hogy mind az előadó, mind a sajtósa higgyen a dalban. Ennek része a személyes kapcsolatfelvétel – aminél, ahogy Orbán-Mikus Tamara fogalmazott, nincs fontosabb ebben a szakmában.

Mezei Csaba elmondta, hogy bár sokan azt gondolják, hogy könnyű a legnagyobb sztárokkal dolgozni, de „még Rúzsa Magdinak sem jár alanyi jogon a rádiós játszás”. Mindenbe időt (és ennek megfelelően pénzt) kell rakni, magától egyetlen dal sem lesz sláger.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.