A Music Business Worldwide hívta fel a figyelmet arra, hogy a TikTok éves top 10-ébe került számok fele független terjesztésű – ezen belül is a top 5-be négy került, és a majorök által kiadott vagy terjesztett számok főleg a 6-10. helyre kerültek.
Az év TikTok-slágere két chilei fiatal (egyikük 20 alatti), FloyyMenor és Cris Mj Gata Only című száma. Ez a dal a digitális terjesztéssel és – meghívásos alapon – kiadói szolgáltatásokkal foglalkozó UnitedMasters katalógusába tartozik. Ennek vezetőjével, a zeneipar egyik veteránjával, Steve Stoute-tal készített interjút az MBW.
Stoute a lapnak elmondta, hogy a Gata Only volt FloyyMenor első száma, ami a UnitedMastersszel együttműködésben jött ki. Először Chilében lett virális siker, ott elsősorban a felhasználók megosztásainak, táncos videóinak köszönhetően.
Azonban innen a UnitedMasters több lépésből álló marketingterve vitte el a globális sikerig. Első körben a Chilével szomszédos országokra koncentráltak. Ezen belül Mexikó bizonyult a legfontosabbnak, ahol influenszerekkel, médiamegjelenésekkel és fellépésekkel segítettek rá a virális terjedésre. A latin-amerikai, majd európai siker után végül az Egyesült Államokban a digitális promóció (közösségi oldalak, stream platformok) mellett a rádiós játszásokra is nagy hangsúlyt fektettek.
„Média, influenszerek, fellépések, különböző régiókban vállalt kulcsfontosságú megjelenések” – ezek voltak tehát a stratégia fő elemei, aminek köszönhetően „a Gata Only áttörte a nyelvi határokat és helyi slágerből globálissá lett” – mondta az MBW-nak Stoute.
A lap megkérdezte őt a TikTokkal kötött jogosítási megállapodásról is. Mint arról itt írtunk, a TikTok októberben otthagyta a jogosítási tárgyalásokat a független kiadókat képviselő Merlinnel, hogy külön-külön szerződéseket kössön az egyes cégekkel. Elsőként a UnitedMasters írt alá egy ilyen licencszerződést.
Stoute azt mondja, hogy tiszteli a Merlin a független kiadókért végzett munkáját, és először ennek vezetőjével, Jeremy Sirotával beszélt arról, hogy közvetlen megállapodást akar kötni a TikTokkal, Sirota pedig támogatta ezt. Stoute szerint a TikTokkal kötött megállapodásban – a UnitedMasters katalógusának súlya mellett – fontos szerepe volt az ő személyes jó viszonyának a platform zenei vezetőjével, Ole Obermann-nal. Úgy gondolja, hogy fair szerződés született, de – mint az MBW kérdésére elárulta – az anyagi feltételek nem jobbak, mint amik a korábbi, a Merlin égisze alatt kötött szerződésben szerepeltek, ami bizonyítja, hogy a szervezet milyen jó munkát végzett.
Stoute úgy látja, hogy „nem az előadók szoktak panaszkodni a TikTokra, hanem a kiadók. Az előadók promóciót akarnak, a kiadók pénzt. Az előadók tudják, hogy milyen sokat ér a promóció, aminek köszönhetően turnézhatnak, merchöt adhatnak el, monetizálhatják a népszerűséget”.
Egyelőre egyébként nem sok hír került nyilvánosságra a TikTok és egyes független cégek külön megállapodásairól, de Ole Obermann szerint több száz ilyet kötöttek, köztük többet olyan nagy aggregátorokkal, amelyek kiadók százait vagy akár ezreit képviselik. Az erről szóló interjúban Obermann hangsúlyozza, hogy – szemben a média tálalásával – nem „TikTok a Merlin ellen” történetről van szó; megismétli az álláspontját, hogy azért van szükség közvetlen szerződésre, mert így jobban ki tudják szűrni a jogsértő (pl. felgyorsított, lelassított zenékkel operáló) szereplőket.
Categories: Hírek
Leave a Reply