Dal+Szerző Playlist #143: Zenék a téli Dal+Szerző magazinból

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus magyar zenéket bemutató sorozata.

Az aktuális playlistek meghallgathatók itt:

Spotify YouTube

Szokás szerint bemutatjuk a Dal+Szerző magazin friss – online itt olvasható – számában szereplő szerzőket, zenészeket.

Azahriah

A magazin címlapsztárja, Azahriah interjújában beszél időleges visszavonulásának okairól, az örömzenélésről, a Mi vagyunk Azahriah című filmről és arról is, hogy mit jelent a hatalmas közönségsiker mellett egy olyan szakmai elismerés, mint a Junior Artisjus-díj. (Azahriah természetesen számos alkalommal szerepelt már Playlistünkben.)

Azahriah x Desh: Rét

Az interjúban szó esik a kezdetekről is. Már tizenévesen „komoly elképzeléseim voltak a zenei pályámat illetően, aztán pedig, ahogy folyamatosan történtek az események, egyszer csak azon kaptam magam, hogy nagyon rövid idő leforgása alatt óriási szenzáció lett itthon” – mondja Azahriah. Az első nagy sikert a Rét című – egy ideig a YouTube-ról lekerült – dallal aratta, Desh-sel közösen.

Zene, szöveg: Baukó Attila. ISWC kód: T-302.256.043-2

L.A. Suzi

Az L.A. Suzi Szalai Anna és Dorozsmai Gergő duója (első kiadványukon még kettejük neve szerepelt). „Szalai Annától egyáltalán nem idegen a nótázás, a sanzonok világa Karádytól Toldy Máriáig, a nyolcvanas évek euro- és italodiszkója Cicciolinától Laura Braniganig vagy éppen Zoltán Erikáig, Gergő pedig mint rutinos zenekarhalmozó sok mindent kipróbált már indie-től a shoegaze-en át a posztpunkig vagy éppen a dream popig, arról nem is szólva, hogy a Tom-Tom Stúdió hangmérnökeként számtalan mainstream és kevésbé mainstream produkció felvételén dolgozott.”

L.A. Suzi: Dzsesszika (ft. Dzsesszika & Dr. Peace)

A 2023-ban megjelent első, cím nélküli L.A. Suzi-lemez még eklektikus volt: „a sanzonvilág még bőven jelen van, Gergő a Brooklyn Bounce-t idéző modorban reppel, majd nem sokkal később szörfgitározik”.

Zene: Dorozsmai Gergely. Szöveg: Szalai Anna. ISWC kód: T-321.569.922-8

L.A. Suzi: Ki se nyitom a szemem

Az idei, Nem sírok, csak táncolok című album jóval egységesebb: „italodiszkó erős dark hatással, amelyben G. Dénes György „Zsüti bácsi” prozódiájú dalszövegekbe csomagolva bújtatja el Anna személyes, magánéletére, családjára, környezetére reflektáló ironikus sorait. Egyszerre vérkomoly és végtelenül humoros, míg Gergő zenei alapja egyszerre drámai és banális, miközben halálosan fülbemászó.”

Zene: Dorozsmai Gergely. Szöveg: Szalai Anna. ISWC kód: T-325.701.436-7

WaTA

WaTa, vagyis Varga Tamás az ország egyik legnépszerűbb és legtehetségesebb producere, akik fiatal popelőadókkal, élvonalbeli rapperekkel dolgozott együtt, és több saját kiadványt is megjelentetett, elektronikus zenei műfajokból merítve.

WaTa: ChitChat ft. Fanni Zahar

WaTa saját nevén utoljára 2022-ben jelentkezett EP-vel, akkor kettővel is. Ezek közül az Inner City Blueson hallható ez a szám; ez az EP „a városi pörgéssel és a baráti kapcsolatok hiányával foglalkozik”, részben a covid által is inspirálva.

Zene: Zahár Fanni. Szöveg: Varga Tamás. ISWC kód: T-322.459.631-6

WaTa ft. Beton.Hofi x Glsch: DAY 01

WaTa producerként számos élvonalbeli munkát jegyez. Érdemes talán ezt a dalt kiemelni, hiszen eredetileg úgy jelent meg, hogy WaTa volt az első előadója; majd a Beton.Hofi berobbanását meghozó comic sins album kiemelt nyitódalaként ért el (több platformon, összesítve) több mint másfél millió lejátszást.

Zene: Varga Tamás. Szöveg: Schwarcz Ádám, Gergály Norbert. ISWC kód: T-305.808.647-4

Stúdió 11

A hatvanas évek eleje pezsgő időszak volt a magyar jazzben. A nagyobb tánczenekarok után megjelentek kisebb-kompaktabb felállású együttesek, sőt a Magyar Rádióban is úgy gondolták, hogy a tánczenekar mellett egy olyan modernebb megszólalású csapat is hasznos lenne, amely egyaránt képes tánczenei, de akár jazzkompozíciók tolmácsolására, hangszerelésére, felvételére. Így alakult meg 1963-ban a Stúdió 11, amely tehát 2023-ban ünnepelte fennállásának 60. évfordulóját. A Müpában tartott jubileumi koncert nyerte Az év produkciója kategóriában az Artisjus-díjat.

Aradszky László: Isten véled édes Piroskám

A Stúdió 11 zenészei rengeteg felvételt készítettek, vagyis „a kreativitás és magas felkészültség mellé valami elképesztő munkabírás is járult. Gyakorlatilag mindenkivel játszottak, Cserháti Zsuzsától Adriano Celentanóig, Aradszky Lászlótól Szécsi Pálig, Hofi Gézától Zoránig.”

Zene, szöveg: Szenes Iván, Dobos Attila. ISWC kód: T-007.192.534-2

Stúdió 11: Jaco Pastorius Emlékére koncertfelvétel

Bár a díjazott koncertről nem található felvétel a YouTube-on, a magazinban is említett, nemzetközi sztárvendégeket is felvonultató 2010-es Jaco Pastorius-emlékkoncertről igen. (A Spotify-on nem található meg.)

Kovács Adrián

Az év könnyűzeneszerzője Artisjus-díjat a Zeneakadémián tíz éve végzett, azóta tucatnyi musicalt komponáló Kovács Adrián kapta. A vele készült interjúban sok szó esik első operájáról, A helység kalapácsáról – a Győri Nemzeti Színház által bemutatott darabról az M5 készített felvételt, itt tekinthető meg.

Kovács Adrián – Galambos Attila: Hova kell állj? – A Pendragon-legenda

A helység kalapácsa előtt Kovács Adrián leginkább musicaljeiről volt ismert. Mint a magazin interjújában mondja, „elég sok nyelvet beszélek zenei értelemben. Így talán nem is meglepő, hogy a színházban találtam meg azt a környezetet, ahol létrejöhet ennek egy természetes progressziója, ahol nem kell megmagyaráznom, hogy most egy crossover, stílusokat vegyítő dolgot csinálok. A lelkem mélyén él egy alter- vagy beatzenész, aki történetesen komolyzenei struktúrákban dolgozik, talán emiatt is találtam rá a musicalre, aminek viszont kifejezetten nem szeretem a bevett paneleit, amikor valaki megmondja, hogy ezt és ezt így kell csinálni.” (A Spotify-on nem található meg.)

Zene: Kovács Adrián. Szöveg: Galambos Attila. ISWC kód: T-007.333.345-5

Heaven Street Seven: Dél-Amerika

A Dal+Szerző Expo őszi-téli programsorozatából két előadó is szerepel a magazinban. Szűcs Krisztián (Heaven Street Seven stb.) a prozódiáról és „a zene és a nyelv szimbiózisáról” tartott mesterkurzust. Szerinte „arra is van példa, hogy a rossz(nak tűnő) prozódiának megvan a célja, funkciója. Saját dalai közül a Dél-Amerikát hozta fel példának, aminek a refrénjében egy kicsit hülyék a hangsúlyok, aminek van egy ironikus felhangja.”

Zene: Szűcs B. Krisztián, Balczer Gábor, Orbán Gyula, Németh Róbert, Takács Brouwer Zoltán. Szöveg: Szűcs B. Krisztián. ISWC kód: T-007.035.158-4

Pátkai Rozina Minka: Világosságot! – Ki fogja vajon megfejteni…

Pátkai Rozina a versfeldolgozásokról tartott mesterkurzust. Többek között saját Petőfi-feldolgozásának születését is bemutatta – mint mondta, eddig Petőfi jelentette számára a legnagyobb kihívást.

Lemezajánlók

All Machines Will Fail: Don’t Carve Icons, Build Boats

Iamyank, Mohácsi Mátyás és Kocsis Máté triója az instrumentális posztmetal műfajba sorolható, ami „szinte szó szerint nehéz műfaj: olyan, mintha szakítás után egy elefánt ugrálna a mellkasodon.”

Gen. 7:21 – Zene: Herold János, Kocsis Máté Tamás, Mohácsi Mátyás Péter. ISWC kód: T-327.865.054-3

Felső Tízezer: Kicsi forradalom

A Sallai László által vezetett power pop zenekar egyik legerősebb lemezét jelentette meg, aminek különlegessége, hogy ezúttal nem Dorozsmai Gergő, hanem a zenekarvezető rögzítette és keverte.

Kicsi forradalom – Zene: Sallai László András, Kelecsényi Donát, Balogh Gallusz, Korándi Dávid József, Dorozsmai Gergely. Szöveg: Sallai László András. ISWC kód: T-328.881.789-6

Hiperkarma: Szólni kell

Bérczesi Róbert megszabadult nemcsak a drogoktól, hanem végre az alkoholtól is. A Szólni kell „teljesen tisztán is kifejezetten izgalmas album lett, felszabadultságában sokszor nem is a klasszikus Hiperkarmára, hanem az azt megelőző BlaBla zenekarra emlékeztet. Ha George Martin még élne és véletlenül egy magyarországi stúdióban kötne ki, hasonló beatlesi megoldásokat alkalmazna.”

Tik-tak – Zene, szöveg: Bérczesi Róbert. ISWC kód: T-325.260.695-0

Flanger Kids: B-Side

A duó zenéje „kicsit art-popos, kicsit jazzes, kicsit táncos, kicsit elmélyedős, mégis könnyed; a jazzes-glitch-es ötletek, a játékos ritmikai és ütemváltások, éteri vokálok boldogan keverednek 8-bites szintihangokkal, wavetable-ök bossa nova-gitártémákkal.”

Call Me Back – Zene: Szczuka Anna, Gyarmati Fanny. Szöveg: Szczuka Anna. ISWC kód: T-328.022.433-7

Co Lee & Blaize: La Promenade

Co Lee hamar lett ígéretes kezdőből A-listás hiphopelőadó. Harmadik albuma „egy fiatal felnőtt viszontagságos felnövéstörténetét mutatja be a hiphop köntösébe bugyolálva. A kitűzött cél egy mélységesen megindító és kompromisszummentes anyag volt, amelyet átható zsigeri őszinteség és a pimasz, végletesen bevállalós zenei megoldások tesznek különlegessé.”

UKG Tea – Zene: Fábián Balázs. Szöveg: Halász Kolos. ISWC kód: T-327.865.232-3

Mohay Miklós: Hálaadó ének

Mohay Miklós Az év komolyzenei műve Artisjus-díjat kapott Aranyszájú Szent János liturgiája című művéért, ami ebben a Playlistünkben hallható. Az interjúban szó esik többek között arról, hogy bár mindig zenei pályára készült, kezdetben nem a zeneszerzés volt számára az első; a kórusművek írásának sajátos problémáiról; a szakrális művekről. Mohay Miklós elmondja azt is, mi vitte a kórusművek felé: „kisgyerekkoromtól jártunk kóruskoncertekre. Elsőéves zeneakadémista voltam, amikor Párkai tanár úr odajött hozzám a Zeneakadémia előcsarnokában, hogy „Miklós, nincs kedve a Kamarakórusban énekelni?” Le voltam döbbenve, mert szerintem ilyet korábban senkitől nem kérdezett. Párkainak rengeteg külföldi kapcsolata volt, kottákat szerzett, egyiket énekeltük a másik után, sok rádiófelvételünk és lemezfelvételünk volt. Később a rendszerváltás idején, amikor átalakulóban volt a zenei élet is, nagyon sokan elkezdtek vallásos tárgyú műveket írni, amiket szívesen is énekeltek a kórusok. Nálam mondjuk semmi változás nem történt, mert én hívő nevelést kaptam, és vallásos környezetben éltem az életemet.” (A Hálaadó ének a YouTube-on és a Spotify-on különböző előadásokban található meg.)

Zene: dr. Mohay Miklós. Szöveg: Martin Luther. ISWC kód: T-007.187.284-8

A Playlist végighallgatható a Spotify-on:

és a YouTube-on:



Categories: Playlist

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.