A Universal Music Group ősszel jelentette be, hogy felvásárolták az egyik legnagyobb független kiadócsoportot, a [PIAS]-t, és az év végére is jutott egy igen jelentős akvizíció: a Downtown felvásárlása 775 millió dollárért. Mint a hivatalos közlemény jelzi, a tranzakciónak versenyjogi vizsgálaton is át kell mennie, a lezárása 2025 második felére várható.
A Downtown Music Holdings 2007-ben indult zeneműkiadóként, majd felvásárlásokkal kiterjesztette a tevékenységét több területre is. 2021-ben a katalógusukba tartozó 145 ezer dal szerzői jogait eladták a Concordnak, 400 millió dollárért. Ahogy a Music Business Worldwide írja, azóta a Downtown „színtiszta szolgáltató cég”, vagyis a zeneműkiadója továbbra is végzi a dalok adminisztratív kezelését anélkül, hogy a jogokat birtokolná. A Songtrust pedig a DIY művészeknek nyújt zeneműkiadó szolgáltatásokat. Jogdíjakat feldolgozó és elemzéseket nyújtó platformjuk a Curve névre hallgat.
A Downtownnak van kiadói szolgáltatásokat nyújtó részlege, és a terjesztésben is fontos szerepet játszanak. A legismertebb DIY terjesztők közé tartozó CD Baby-t 2019-ben vásárolták fel. A FUGA pedig B2B digitális terjesztéssel foglalkozik, olyan ismert cégekkel dolgozva, mint a Domino, a Beggars Group, az Armada, az Epitaph stb. (A csoporthoz tartozó összes szolgáltatás itt látható.) A Downtown több mint 20 irodát tart fenn hat kontinensen.
A Downtown a Universal Music Groupon belül a különféle, előadóknak és kiadóknak nyújtott szolgáltatásokkal foglalkozó Virgin Music Grouphoz tartozik majd, ha lezárul a tranzakció. A hivatalos közlemény szerint az akvizíció által a Virgin szélesebb és fejlettebb szolgáltatásokat tud majd nyújtani ügyfeleinek.
A felvásárlás hírére nem meglepő módon negatívan reagáltak a független világ képviselői. Az AIM szerint a zeneipari „túlkonszolidáció” a „piacra vezető független utak számának csökkenését” eredményezi. Martin Mills, a FUGA-val dolgozó Beggars Group vezetője szerint „az egykor a független vállalkozások szinonimájának számító Virgin brandet cinikusan felhasználó” Universal „úgy tesz, mintha a függetlenek jótündére volna”, de valójában „báránybőrbe bújt farkas”. (A Virgin Music Group elődje az 1972-ben indult, legendás Virgin Records.)
A Music Business Worldwide elemzése szerint ha a versenyjogi vizsgálat azzal az eredménnyel zárul, hogy a Downtown portfólióját fel kell darabolni, és a UMG-nek néhány elemétől meg kell szabadulnia, akkor kézenfekvő jelöltek lehetnek erre a DIY zenészeket kiszolgáló cégek (CD Baby, Songtrust), hiszen ezek amúgy sem illenének a Universal portfóliójába. Ugyanis a cégcsoport vezetője, Lucian Grainge (és több major kiadó vezetője is) többször beszélt arról az elmúlt években, hogy ezek megkérdőjelezhető minőségű zenékkel árasztják el a piacot.
A lap egyébként megjegyzi, hogy ha összeadjuk a Concordnak eladott katalógusért kapott 400 millió dollárt és a mostani tranzakció 775 millió dollárját, akkor a Downtown 17 év alatt „unikornissá”, vagyis egymilliárd dollár fölötti értékű céggé nőtte ki magát.
Categories: Hírek
Leave a Reply