A fesztiválok helyzetéről és a várható „igen kemény” évről írt cikket a Guardian. A felvetett problémák jó részéről részletesen írtunk már, de azért több érdekesség is elhangzik a lapnak nyilatkozó szakemberektől.
Sok szó esett arról, hogy főleg a nagy fesztiválok erősen függenek a headlinerektől (amit pl. a Sziget stratégiaváltással szeretne elkerülni). A cikk ehhez azt teszi hozzá, hogy ráadásul egyre kevesebb olyan előadó van, aki „nagyon széles körből tud rajongókat vonzani” – aminek a háttere nyilván a mainstream szűkülése, illetve leváltása egymással kevéssé érintkező niche kultúrákkal. Az emelkedő jegyárak miatt a kiemelt koncertektől lenyűgöző show-t vár a közönség (egy nagy turné mára „utazó cirkusz” egy megszólaló szerint), amit szintén csak kevesen engedhetnek meg maguknak.
Az, hogy a potenciális headlinerek köre egyre szűkül, ahhoz vezet, hogy a fesztiválok próbálják minél hamarabb megszerezni őket. Emiatt egyre korábbra tolódik egy-egy rendezvény megszervezésének ideje. Az is ebbe az irányba tolja a szervezőket, hogy szeretnék, ha minél hosszabb ideig árusíthatnák a jegyeket.
Emiatt azok a fesztiválok, amelyek korábban január végéig jelentették be a teljes lineupot, ezt már november végére megtették; sőt, a júniusi Primavera Sound már októberben nyilvánosságra hozta a programját – írja a Guardian. (Ebben pl. a Sziget nem követte a trendet: a korábbi évekhez hasonlóan 2024-ben is december elején jöttek meg az első 2025-ös nevek, de korántsem a teljes program.)
Arról is szó volt a fent idézett beszélgetésekben, hogy a headlinerekre költött pénz növekedésének a közepes méretű előadók a vesztesei. A Guardiannek egy szakember azt mondta, hogy „a csúcs és a közép közötti távolság egyre nagyobb lesz”. Miközben a sztárokért versenyeznek, a középkategóriás előadókkal dolgozó ügynökök olyan ajánlatokat kapnak a fesztiváloktól, amik „csak 48 óráig élnek”, és erős a nyomás, hogy elfogadják ezeket.
Ugyanakkor a zenei élet változékonysága azt jelenti, hogy két év alatt jelentősen megváltozhat egy előadó státusza. A fesztiválok gyakorlatilag „arra fogadnak”, hogy aki 2025 elején meg tudják mondani, ki lesz a menő 2026 nyarán. Pedig ennyi idő alatt bőven feltörhetnek olyan új sztárok, akikről ma még akár nem is tudunk. (Az említett 2025-ös Primavera Soundon pl. Sabrina Carpenter és Chappell Roan is headliner lesz, akik 2024 nyara előtt ugyan már aktívak voltak, de nagyságrendekkel kisebb rajongótáborral.)
Ami pedig a közepes előadókat illeti: ha ők nagyobbra nőnek időközben, akkor is kénytelenek lesznek még a következő fesztiválszezont is a korábban kialkudott (az ultimátumszerű ajánlatokra panaszkodó ügynökök szerint gyakorlatilag kikényszerített) gázsikkal végigcsinálni.
A nyitókép a Primavera Soundon készült.
Categories: Hírek
Leave a Reply