2023 elején írtunk arról, hogy a TikTokon rengeteg a felgyorsított vagy lelassított zene, és a kiadók már hivatalos „sped up” és „slowed” verziókat adnak ki, hogy biztosan hozzájuk jusson el az ezek után járó jogdíj. (Erre magyar példák is vannak, a legismertebb talán az, hogy Azahriah a marianna.árok „slowed + reverb” verziójával zárta le skatulya I című EP-jét.) 2024-ben egy sokat idézett elemzés arra jutott, hogy a TikTok-videók hangsávjának 38%-a valamilyen formában módosítva volt az eredetihez képest.
Nem csoda, hogy megjelentek olyan appok, amelyek a Z generáció „belenyúlási” vágyát kiszolgálják. A Hook 2024 őszén jelent meg, zenei filtereket, hangeffekteket lehet vele hozzárakni a dalokhoz, illetve többet összekeverni (mashup). A két (előfizetőknek négy) zeneszám összekeverését segítő MashApp pedig most februárban. A Hooknak is vannak jelentős kiadók a partnerei között, a MashApp pedig mindhárom majorrel és a Kobalttal is jogosítási megállapodást kötött.
A trendet nem meglepő módon a mesterséges intelligencia is segíti, hiszen egyre fejlettebbek azok az alkalmazások, amelyek a kész felvételből leválasztják a vokált és az egyes hangszereket, megállapítják egy dal tempóját, így két szám ritmusát automatikusan szinkronizálják stb.
Azonban ahogy a Billboard írja, a fenti appok kínálnak ugyan új és régebbi slágereket, de azért igen korlátosak a katalógusok: „ha rákeresünk egy világsztárra, legfeljebb egy-két slágerét találjuk meg, ha egyáltalán bármennyit”. Persze ez nem csoda, hiszen a jogosított remixeléshez az összes jogtulajdonos hozzájárulása szükséges, tehát elég, ha egy szerző vagy cég nemet mond, és máris kútba esett a (legalizált) belenyúlás.
Új szintre léphet ez a széles körben hozzáférhető remixelés, ha igazak az értesülések, hogy a Spotify idén elindítani tervezett prémium előfizetése a jobb hangminőség és a koncertjegyvásárlás mellett remixelési lehetőségeket is kínál majd. „Ha van cég, amelyik letarolhatja ezt a kibontakozóban lévő piacot, akkor az pont a Spotify, hiszen leginkább náluk vannak meg ehhez az iparági kapcsolatok és az anyagi erőforrások” – írja a Billboard.
Persze a hangoskönyvek csomagba emelése miatt csökkentett jogdíjak miatt most jelentősen megromlott a viszony a Spotify és a zeneműkiadók között, de a Universal zeneműkiadójával kötött év eleji megállapodás már azt mutatja, hogy újra normalizálódhatnak a kapcsolatok. A Billboard szerint a Spotify tudja, hogy több új szolgáltatása, amivel vonzóbbá kívánják tenni a platformot (a remixelés mellett pl. a videók is), a zeneműkiadók engedélyéhez kötött, ezért feltehető, hogy engedni fognak ezen a területen.
Categories: Hírek