Kendrick Lamar és Post Malone 2023-ban tíz-tíz fesztiválon lépett fel; idén az előbbi csak stadionokban lép fel, utóbbi pedig főleg ilyen helyszínekre megy, bár Európában elvállalt néhány fesztivált, főleg a kelet-közép-európai régióban (köztük a Szigetet). A Metallica naptárában is csak egy fesztivál szerepel, a Coldplayében egy sem. Ez csak néhány újabb példa arra a trendre, ami a Billboard szerint a pandémia után jelent meg: a legnagyobb sztárok számára egyre inkább a stadionturné mellett szólnak a gazdasági érvek a fesztiválokkal szemben.
A legfontosabb természetesen a bevétel. Míg egy fesztiválheadliner „legjobb esetben is 5-6 millió dollárt kap, egy agresszívan árazott stadionshow ennek dupláját is hozhatja” – írja a Billboard. A másik oldalon az van, hogy a fesztiválfellépés a fellépő számára igen kevés költséggel jár, a stadionkoncerten viszont a befektetések túlnyomó részét a produkciónak kell álllnia. Ezért ha csak egy-egy koncertet hasonlítanánk össze, akkor a kétféle fellépés nagyjából ugyanoda jönne ki. Azonban az utóbbi években a fesztiválok – főleg a világsztár headlinert megfizetni képes rendezvények – száma csökkent, viszont nőtt azoknak a piacoknak a száma, ahová el lehet vinni egy stadionkoncertet. A sokállomásos turné esetében pedig a produkció kiadásai nem nőnek jelentősen, csak a bevétel.
A rajongók szempontjából hiába nőttek a koncertjegyek árai, a fesztiválbérletek szintén megugrottak. Persze ez utóbbiak számos fellépőt kínálnak, de sok rajongó számára „vonzóbb az, hogy megnézi a kedvencét, és tudja, hogy lesz ülőhelye és hozzáfér mindenféle kényelmi szolgáltatáshoz” – mondta egy szakember a Billboardnak. (A lap itt a kényelemre vágyó idősebb rajongókat említi, míg a Music Hungary fesztiválos kerekasztalán a Z generációról is szó esett hasonló kontextustban.)
A cikk kifutása ugyanaz, mint ami a másik oldalról – vagyis a követhetetlen mértékben növekvő sztárgázsikra panaszkodó fesztiválok oldaláról – szóló beszélgetésekben is elhangzott: ezeknek a rendezvényeknek ki kell találniuk, hogy mi az az élmény, amit csak őt kínálnak a rajongóknak, és erre helyezni a fő hangsúlyt a headlinerek helyett (vagy legalábbis mellett).
Categories: Hírek