Ahogy arról részletesen itt írtunk, a hangfelvétel-kiadók bevételei 2024-ben globálisan 4,8%-kal emelkedtek, ami jóval alacsonyabb növekedés, mint ami az elmúlt jó pár évben (a stream felfutása óta) jellemző volt. A kiadók egyrészt a legnagyobb rajongók jobb monetizálásával próbálják ezt orvosolni, másrészt pedig azzal, hogy egyre inkább a fejlődő piacokra koncentrálnak – írja a Billboard.
Különösen nagy a kontraszt, ha a legnagyobb zenei piacot, az Egyesült Államokat vetjük össze a fejlődő piacokkal. Az USA-ban az IFPI számításai szerint 2,2% volt a növekedés, az RIAA más módszertannal (a kereskedelmi értéket tekintve) 3,2%-ot számolt, miközben az infláció 2,9% volt. Az európai növekedés ennél jobb volt (8,3%), de egészen más értékeket láthatunk a következő régiókban: Latin-Amerika: 22,5%, Észak-Afrika és Közel-Kelet: 22,8%, Szubszaharai Afrika 22,6%. Ázsiában a világ 2. és 7. legnagyobb piaca, Japán és Dél-Korea néhány százalékot visszaesett, Kínában viszont (ami immár az 5. legnagyobb piac) 9,6%-os volt a növekedés.
Míg jó pár éven át mindig az éppen aktuális technológiai trend volt a befektetések fő célpontja (a blockchaintől a VR-on át az NFT-ig), addig ma a majorök leginkább „old school”, vagyis előadók felfedezésével, kiadványok készítésével, katalógusok kezelésével foglalkozó zenei cégeket vásárolnak, csak éppen a legígéretesebb fejlődő piacokon. Ez nem meglepő, hiszen „a cégek ott fektetnek be, ahol növekedési lehetőségeket látnak” – írja a Billboard.
Ezeket az újfajta befektetéseket összegezve a zeneipari szaklap tavaly novemberben a Universal 11 különböző akvizícióját szedte össze, hagyományos kiadóktól terjesztőkön át katalógusokig. A cikk alapján a Warner különösen Indiában és Dél-Ázsiában aktív. Fontos megemlíteni azt is, hogy a majorök mellett a „negyedik major” szerepére törő Believe is különösen aktív világszerte számos piacon, már régóta arra építve, hogy egyre erősebb a zenefogyasztásban a helyi repertoárok szerepe.
A Universal Music Group egyik fontos akvizíciója volt, hogy 2024-ben többségi tulajdont szerzett a nigériai Mavin kiadóban. Ennek vezetője az IFPI éves jelentésének sajtóeseményén is ott volt. Alább a kiadó egyik legnagyobb slágere.
Categories: Hírek