Egyre rövidebbek a slágerek

rövidülnek a dalok

Aki követi a popzene alakulását, bizonyára felfigyelt arra, hogy egyre több a rövid sláger. Ezt az érzést az adatok is alátámasztják, legyen szó a Billboard Hot 100 vagy a Spotify toplistára felkerült dalok hosszáról, vagy a YouTube-on, a rádiókban hallható magyar slágerekről. A trend több okra vezethető vissza: a stream, a TikTok mellett a hiphop hatása is fontos tényező.

Nemzetközi és magyar adatok

Michael Tauberg adatelemző 2018-ban mutatta ki, hogy a Billboard Hot 100 listára felkerült dalok átlaghosszúsága 2000 és 2018 között 4:10-ről 3:30-ra csökkent. (Ez a népszerűséggel súlyozott átlag.) Alig pár év kellett ezután, és az átlag 2021-re 3:07-re csökkent.

A Chartmetric adatelemző cég a 2024-es Spotify toplistákat összesítve (beleértve az egyes országok helyi listáit) arra jutott, hogy a legtöbb népszerű dal hosszúsága a 2:51 – 3:09 tartományba esik. Egy különösen érdekes adatsort is készítettek: a különféle népszerű műfajokra lebontva nézték meg az átlagos dalhosszúságokat. Mint az ábrán látható, 2018 és 2024 között mindegyik műfajban legalább 17 másodperces volt a rövidülés; a hiphop és a latin pop dalok átlaghosszúsága 29 másodperccel csökkent hat év alatt.

Forrás: Chartmetric

Beszédes adat az is, hogy a 2024-ben Grammy-díjra jelölt dalok ötöde három percnél rövidebb volt. 2025-ben Az Év Hangfelvétele kategóriában Saprina Carpenter Espressója és  Charli XCX 360 című dala is 3 perc alatti – utóbbi 2:13 hosszú.

Magyarországon nincs olyan, a különféle platformokat egyetlen népszerűségi mutatóba összefogó lista, mint a Billboard Hot 100, ezért külön megnéztük az éves YouTube-listák és a Mahasz Magyar rádiós slágerlistájának első 10 helyezettjét 2019 és 2024 között. Mindkét platformon látványos a változás.

átlagos hosszúságok

A YouTube-on öt év alatt 42 másodperccel lett rövidebb a slágerek átlagos hosszúsága: 2019-ben még 3:31 volt, 2024-re pedig 2:49 lett. A rádiós slágerek átlagos hossza 2019-ben még egy kicsit rövidebb volt a YouTube-on népszerű dalokénál, vagyis 3:24 – de ez öt év alatt kevesebbet, 20 másodpercet csökkent, 3:04-re.

A YouTube-slágerek átlagos hossza 2023-ban és 2024-ben esett a legnagyobbat (17,6 és 13,5 másodperc); a rádiós slágerek 2021-ben és 2023-ban veszítettek egyenként 9,5 másodpercet. (A módszertan és a teljes listák cikkünk alján találhatók.)

Stream: gyorsan megragadni a figyelmet, elkerülni az átugrást

A jelenség legtöbb elemzése arra koncentrál, hogy a stream milyen módokon hat arra, hogy egyre rövidebb dalok szülessenek; vagy máshonnan megközelítve: azok a szerzők, előadók, kiadók, akik a népszerűségre hajtanak, miért érzik úgy, hogy érdemesebb rövidebb dalokat megjelentetniük.

A témát legalaposabban a Billboard 2022-es cikke járta körül, több szerzőt megszólaltatva, de az elmúlt években a Washington Post, a Vice és a Quartz is hosszabb elemzést szentelt a témának.

Az, hogy a zenehallgatás első számú platformjává, illetve a kiadók legfontosabb bevételi forrásává lett stream miért kedvez a rövidebb daloknak, több tényezőből áll össze:

A hallgató figyelmét gyorsan meg kell fogni. Mivel hatalmas a kínálat, ha egyáltalán esélyt kap egy dal, akkor mindenképpen el kell kerülni, hogy a hallgató átugorja pár másodperc után. Ahogy azt ebben a 2017-es cikkünkben részletesen körüljártuk, ennek következtében nagyon hamar be kell dobni egy hookot, vagyis nincs idő a hosszú felvezetésre.

El kell kerülni azt is, hogy később ugrasson a hallgató. Ha a felhasználó eljutott a 30 másodperces határig, a jogdíj már jár. Viszont tudható, hogy az algoritmusok által figyelembe vett rengeteg adat között ott van az is, hogy hányan hallgatnak végig egy dalt, és hányan ugranak át a következőre a vége előtt. Sokan úgy vélik, hogy egy hosszabb dalnál könnyebb a vége előtt elveszíteni a hallgatót, és ha magas a skip rate, akkor csökken az esély, hogy a dalt ajánlani fogja az algoritmus, vagy felkerül egy fontos playlistre.

Ugyanebből az okból szabadulnak meg sokan a bridge-ektől, attól félve, hogy a hallgatók egy része unatkozni kezd és ugrat. Voltaképpen veszélyben van minden potenciálisan unalmas(nak vélhető) szerkezeti elem, és az ezektől megfosztott dalok nyilván rövidebbek lesznek.

A rövid dalokat inkább játsszák le újra és újra, legalábbis a Billboardnak nyilatkozó egyik, sztárokkal dolgozó szerző-producer szerint. Azt nem tudjuk, hogy ezt a megérzést megpróbálta-e valaki adatokkal alátámasztani; mindenesetre valószínűnek tűnik, hogy egy minket különösen megragadó dalt inkább játsszunk le újra, ha két és fél perc, mint ha öt – és az előbbi eset dupla annyi jogdíjat jelent.

TikTok: a dal sikere úgyis csak a rövid részleteken múlik

Nehezebb megragadni a TikTok hatását, ugyanakkor nehéz nem arra gondolni, hogy az, hogy a rövid videó lett az új zenék felfedezésének és promóciójának elsődleges formája, hozzájárult a dalok hosszának csökkenéséhez. Ugyanakkor az is igaz, hogy a videókba kiragadott rövid részlet nem maga a dal, tehát ne feltétlenül kellene az előbbinek az utóbbi hosszúságára hatnia.

Sokan egyszerűen úgy vélik, hogy a rövid videók miatt a közönség egyre kevésbé képes hosszan figyelni egy-egy számra (vagy bármire), és a rövidülő dalok ehhez alkalmazkodnak. Nem kell ennyire pesszimistának lenni egy másik állásponthoz, ami a Billboard cikkében olvasható: „ha egy dal sikere úgyis a nagy hatású, rövid részleteken múlik, akkor az ember öntudatlanul is úgy állhat a dalíráshoz, hogy próbáljunk meg minél több ilyet belepakolni” – mondta a lapnak Elie Rizk szerző-producer. Ennél a hozzáállásnál „nincs értelme annak, hogy ugyanazt megismételjük háromszor”, a tradicionális verze-refrén szerkezet szerint.

Vannak, akik úgy látják, hogy a TikTok-felhasználók egy része a videókban hallható zenét nem egy nagyobb egész részéként értelmezi, hanem számukra az maga a dal. Egyelőre csak néhány példa van arra, hogy előbb létezett egy zene a TikTokon hallható formában, majd a virális siker nyomán köré építettek egy dalt, amire leginkább azért lehetett szükség, mert a TikTok alig fizet, a stream oldalakon pedig kell a legalább 30 másodperc. Ha a rövid videók szerepe továbbra is ilyen fontos marad az új zenék felfedezésében, akkor ez a hozzáállás elterjedhet a Billboard szerint, főleg, ha megfelelő monetizáció is társul majd a formátumhoz.

Ez a dal ebből a 12 másodperces videóból nőtt ki

Tágabb összefüggések: dalstruktúrák, hiphop, hookok

A Chartmetric idézett posztjában a dalok hosszúságának kérdését összetettebben és tágabb kontextusban vizsgálja Charlie Harding, a Berklee School of Music és az NYU Steinhardt oktatója, az egyik legismertebb könnyűzenei podcast, a Switched On Pop egyik készítője.

A dalok hosszáról szólva sokan felhívták a figyelmet arra, hogy a hangrögzítés feltalálásától az LP kifejlesztéséig tartó évtizedekben először 2-3, majd legfeljebb 5 perc hosszúságú volt egy-egy hangfelvétel. A Washington Post számításai szerint az ötvenes és a hatvanas években is 3 perc alatt volt a Billboard toplistára felkerült dalok átlagos hosszúsága, vagyis a jelenleginél rövidebb.

Harding ehhez azt teszi hozzá, hogy a technikai korlátok mellett az is számít, hogy a hatvanas évek előtt a jellemző dalszerkezet az AABA struktúra volt, ami szintén a rövidebb daloknak kedvez. Ez azonban „nem sok teret nyújt egy történet elmesélésére”, ennek köszönhető a verze-refrén szerkezet terjedése, ami „kreatívabb történetvezetést” tesz lehetővé: a verzék viszik előre a sztorit, a refrének tartalmazzák az „érzelmi magot”. A dalok egészen a CD-korszakig, vagyis az 1990-es évekig lettek egyre hosszabbak; abban az évtizedben elérte Billboard-listás slágerek átlaga a 4:14-et.

Charlie Harding szerint az azóta megfigyelhető rövidülés a formátum mellett más okoknak is köszönhető. Az egyik a hiphop térhódítása, illetve hatása más stílusokra. A hiphop a kezdetektől fogva sokat kísérletezett a formátumokkal, „a dalok mindig is változó hosszúságúak voltak, attól függően, hogy mennyi ideig tart a rappernek elmondani, amit akar” – magyarázta a Chartmetricnek Harding.

Az összetett szerkezetek helyett a jellemzően rövidebb dalokat eredményező, hookokra koncentráló dalszerzés terjedését nemcsak a stream ösztönözte, hanem a zenekészítési technológia fejlődése is. Korábban külön fázis volt a zene megírása és felvétele, hiszen drága volt a stúdióidő; ma viszont „akár egybe is eshet a dalírás és a felvételkészítés. Az emberek írnak egy loopot a laptopon, aztán próbálgatják, hogy milyen hookok működnek ezen a legjobban, a legjobb dallamra vadászva.”

Harding szerint mindehhez fontos hozzátenni, hogy a rövidülés nem feltétlenül jelent egyszerűsödést, pláne nem (amit többen kimondva-kimondatlanul is gondolnak) „lebutítást”. Példának Billie Eilish 2024-es lemezének legsikeresebb dalát hozza. A már majdnem 2,5 milliárd lejátszásnál tartó Birds Of A Feather „egy mélységesen hook-alapú dal, amiben ráadásul a legegyszerűbb akkordmenet hallható, amit Billie Eilish valaha írt. Strukturálisan viszont rendkívül szokatlan a dal, ahogy különböző szekciókat kombinál és helyez egymás fölé” – mondta Harding, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy minden idők legtöbbet streamelt dala, a Blinding Lights egy majdnem 30 másodperces intróval kezdődik.

Az elemző szerint egyébként várható egyfajta ellenhatása is a trendnek: lehetséges, hogy egyre többen unnak rá a rövid, netes tartalmakra; „ki akarnak mozdulni, társas élményekre vágynak és olyan hosszú zenékre, amik a valóságtól távoli utazásra viszi őket”.

Magyar toplisták és hosszúságok

A YouTube-on legnépszerűbb magyar dalok listáját az NMHH által rendelt, A magyar populáris zene a globális platformokon című elemzésből vettük át, kivéve a 2024-es évet, amit saját adatok alapján elemeztünk. A rádiós lista a Slágerlisták.hu Magyar Rádiós Top 100 éves összesítése alapján készült; ez a lejátszások számát veszi figyelembe, a hallgatottsággal nem súlyozva. A YouTube esetén a hivatalos videók hosszúságát néztük (ez lehet több a dal hosszánál), a rádiós slágerek esetén a Spotify-on található verziót vettük alapul. A Spotify-on a magyarországi éves top 10-be 2022 előtt nem vagy alig kerültek be hazai dalok, ezért ezt a platformot nem elemeztük.

YOUTUBE

2019 – átlag: 211,3 másodperc

  • Beerseewalk – YAAY – 202
  • Majka, Horváth Tamás – MEZTELEN – 258
  • Follow The Flow – Anyám Mondta – 247
  • Pixa, ByeAlex – APÁTOK – 186
  • Follow The Flow – Nem tudja senki – 220
  • Majka, Curtis, Király Viktor – Füttyös – 217
  • Manuel – Messziről jöttem – 180
  • DR BRS, Fekete Vonat, Halott Pénz, Monkeyneck – Hol van az a lány – 221
  • Follow The Flow – Maradok távol – 186
  • Abraham – Hamis Kapcsolat – 196

2020 – átlag: 208,1 másodperc

  • Gergő Rácz, Orsovai Reni – Mostantól – 217
  • Kasza Tibi, Dér Heni – Ez annyira Te (feat. Dér Heni) – 183
  • Lotfi Begi, Burai – Háborgó mélység 2 – 193
  • Burai, Opitz Barbi, Missh – Háborgó mélység – 234
  • ByeAlex és a Slepp – Így hagysz el (feat. Hiro) – 214
  • T. Danny – Megmondtam – 230
  • Majka, Curtis, Nika – A csúcson túl – 216
  • Bruno x Spacc – Budán vagy Pesten – 154
  • Follow The Flow – Tavasz – 197
  • Burai, Binhky – Tűz és Víz – 243

2021 – átlag: 201,4 másodperc

  • Nemazalány, Sofi – Üres Szívek – 211
  • Azahriah, Desh – Mind1 – 189
  • Tóth Andi – Néztek – 172
  • ByeAlex és a Slepp – Hullik – 215
  • Azahriah, Desh – Rét – 164
  • Alee – Nincsen gond – 145
  • DR BRS, Berkes Olivér – Évszakok – 225
  • T. Danny – Faszagyerek (feat. Curtis) – 198
  • BSW, T. Danny, Lmen Prala – Mokambo Gang (feat. T. Danny & Lmen Prala) – 240
  • G.w.M, L.L. Junior – Ez a lány – 255

2022 – átlag: 200,5 másodperc

  • Valmar, Szikora Robi – Úristen (feat. Szikora Robi) – 199
  • BSW – Mióta elhagytál – 218
  • Azahriah – four moods – 204
  • Bruno x Spacc – Aha-Aha – 132
  • Azahriah, Desh – Pullup – 138
  • T. Danny, Manuel – Yoga (feat. Manuel) – 245
  • Manuel – Zombi – 218
  • G.w.M – Megcsináltad – 256
  • Azahriah, Desh – Miafasz – 204
  • DESH – Kukásautó – 191

2023 – átlag: 182,9 másodperc

  • KKevin, L.L. Junior – Csavargó – 199
  • Valmar – SZÍNVAK – 203
  • Azahriah – four moods – 204
  • Desh, Azahriah – Papa – 140
  • Beton.Hofi, Hundred Sins – BAGIRA – 123
  • Manuel – Popstar – 240
  • Desh – Malibu – 144
  • Valmar, Szikora Robi – Úristen (feat. Szikora Robi) – 199
  • G.w.M, Burai, Missh – Kötelék – 229
  • T. Danny, KKevin – Csirió (feat. KKevin) – 148

2024 – átlag: 169,4 másodperc

  • Desh x Young Fly: Pannónia – 152
  • Desh: Strawberry – 168
  • Manuel: Voodo Baba feat. Moriones – 155
  • Henn: Sandela – 178
  • T. Danny: No Woman No Cry (feat. Young Fly) – 159
  • Fehér Krisztián: Gyere kislány (feat. Burai) – 215
  •  Azahriah & Young Fly & Desh: BAKPAKK – 174
  • Manuel: Tiara – 206
  • Desh x Young Fly: SUV – 112
  • Desh x Young Fly: Mokka – 175

RÁDIÓ

2019 – átlag: 204,3 másodperc

  • NEW LEVEL EMPIRE: Megtörténtünk – 207
  • HALOTT PÉNZ: Amikor feladnád – 198
  • RÚZSA MAGDOLNA: Aduász – 202
  • FOLLOW THE FLOW: Maradok távol – 180
  • RÚZSA MAGDOLNA: Mona Lisa – 183
  • DR BRS x FEKETE VONAT feat. HALOTT PÉNZ, MONKEYNECK: Hol van az a lány – 219
  • HALOTT PÉNZ: Hajtól szívig – 213
  • DR BRS x KIRÁLY VIKTOR: Tűzvarázsló – 200
  • ÁKOS: Nem kell más vigasz – 224
  • FREDDIE: Csodák – 217

2020 – átlag: 203,9 másodperc

  • RÁCZ GERGŐ x ORSOVAI RENI: Mostantól – 211
  • KONYHA feat. FÁBIÁN JULI FILM ALLSTARS: Földrevaló (Julinak) – 231
  • HALOTT PÉNZ: Melletted – 160
  • BAGOSSY BROTHERS COMPANY: Visszajövök – 234
  • NEW LEVEL EMPIRE x MAJKA: Újra úton – 205
  • RÚZSA MAGDOLNA: Hazatalálsz – 204
  • BAGOSSY BROTHERS COMPANY: Olyan Ő – 226
  • SOULWAVE feat. SZAKÁCS GERGŐ: Minden tévedésem – 205
  • FOLLOW THE FLOW: A holnap küszöbén – 197
  • RÚZSA MAGDOLNA: Lesz, ahogy lesz – 166

2021 – átlag: 194,4 másodperc

  • COMPACT DISCO feat. HŐSÖK: Minden rendben – 173
  • NEW LEVEL EMPIRE & WOLF KATI feat. HORVÁTH BOLDI: Te csak így vagy jó – 179
  • LOTFI BEGI x GÁSPÁR LACI feat. MAJKA: Hurrikán – 225
  • RÚZSA MAGDOLNA: Szembeszél – 169
  • RÚZSA MAGDOLNA: 1 x fent 1 x lent – 187
  • HALOTT PÉNZ feat. RÚZSA MAGDI: Szeretni, akit nem lehet – 189
  • FOLLOW THE FLOW: Régi mese  – 200
  • CSÁSZÁR ELŐD x LOTFI BEGI feat. NIKA: Tiltott szerelem – 242
  • BERKES OLIVÉR: Jó vagy rossz legyek – 187
  • LOTFI BEGI x BURAI: Háborgó mélység 2 – 193

2022 – átlag: 194,5 másodperc

  • VALMAR feat. Szikora Robi: Úristen – 199
  • Irie Maffia: Volt egy álmom – 200
  • Halott Pénz feat. Dzsúdló: Mielőtt megismertelek – 171
  • Honeybeast x Paulina: Tele a szívem – 189
  • Magna Cum Laude: Holnap reggel – 211
  • Szakács Gergő: Elkezdem – 180
  • Follow The Flow: Tőlem ne! – 174
  • New Level Empire x Burai: Látható – 198
  • Blahalouisiana: Nem ereszt – 203
  • Sterbinszky x Vastag Csaba feat. DR BRS: Újra átélném – 220

2023 – átlag: 185 másodperc

  • Tarány Tamás: Most így a jó – 172
  • Halott Pénz feat. Oláh Heléna: Szétszeretlek – 182
  • Follow The Flow: Szélcsend – 158
  • Azahriah: Introvertált dal – 169
  • Rúzsa Magdolna: Elmegyek – 185
  • Horváth Tamás: Megszakad – 177
  • Curtis x Charlie: Maradunk végig – 193
  • Caramel x Willcox: Visszavágyom – 212
  • VALMAR: SZÍNVAK – 203
  • VALMAR feat. Szikora Robi: Úristen – 199

2024 – átlag: 184,1 másodperc

  • Horváth Tamás x Kowalsky meg a Vega: Fehér holló – 230
  • Soulwave feat. Marsalkó Dávid: Valaki mondta – 193
  • Halott Pénz feat. ByeAlex: Oh igen! – 171
  • Rúzsa Magdolna x Lotfi Begi: Rosszlány – 198
  • DR BRS x Király Viktor: Orsis – 160
  • Curtis x Charlie: Maradunk végig – 193
  • Rúzsa Magdolna x Szakács Gergő: Kék a szívem – 152
  • New Level Empire: Velem – 204
  • Rácz Gergő x Orsovai Reni: Miért ne – 166
  • Molnár Tamás, Majka: Visszapillantó – 174
Csatlakozz Te is a Magyar Dalszerzés Évéhez!
A Magyar Dalszerzés Éve mozgalom a magyar dalok szeretetén és a szerzőik iránti tiszteleten alapul. A mozgalom e szeretet és tisztelet aktív, nyilvános kifejezése. A mozgalom egyéni és közösségi önkéntességen, valamint szabad önkifejezési formán alapul. Ne várj másra, ha ez számodra is fontos ügy, most mutasd meg! Csatlakozz önkéntesen és fejezd ki szabadon szeretetedet! Mi mutatunk példát, adunk hozzá logót és ötleteket.



Categories: Hírek

Tags: , , , ,