Az Artisjus szerzőkből és zeneműkiadókból álló Küldöttgyűlése, amely a legfontosabb egyesületi ügyekben hoz döntéseket, elfogadta a Felosztási Szabályzat néhány fontos módosítását 2025. május 21-én. Szabályok születtek a műfaji besorolásról, a zeneműkiadói díjrészesedés adminisztrációjának egyszerűsítéséről, az online jogkezelés ellen tiltakozó jogosultak ráosztási részesedéséről és a ráosztások hazai adatokra korlátozottságának megerősítéséről. Összefoglalónk a változásokról.
A műbejelentés során nyilatkozat elvárása a mű műfajáról
Háttér: Régi szabály, hogy az új bejelentett művek műfaji kategóriákba kerülnek besorolásra az Artisjusnál. A hatályos szabályzat a zeneművek esetén 3 fő kategóriát határoz meg (komolyzene, jazz és könnyűzene), azon belül 3 alkategóriával. A besorolást a Műfaji Besorolási Bizottság végzi.
Eddigi helyzet #1: A Bizottság elé kerül minden olyan mű, amely jogdíjfelosztásban részesülne, és amelyet a jogosult a műbejelentéskor nem látott el a Felosztási Szabályzatnak megfelelő műfaji bejelentéssel. Ez jelentős és indokolatlan munkaterhet okoz, mert a legtöbb ilyen mű végül az SZ3, könnyűzenei műfajkódot viseli a Bizottság értékelése alapján is.
Változás #1: A módosítást követően a művet bejelentő jogosult lehetősége és kötelezettsége, hogy a bejelentett mű műfaját megjelölje. Ha ezt elmulasztja, akkor az Egyesület a művet a Felosztási Szabályzat alapján véglegesen az SZ3 kódjelű műfajba sorolja, a Bizottság külön döntése nélkül. A jogosult természetesen a bejelentési folyamat során megfelelő tájékoztatást fog kapni a műbejelentés során elvárt nyilatkozatról, illetve annak következményéről. A Bizottság munkaterhe csökken, így több ideje marad azon művekről dönteni, amelyek besorolása valóban szükséges és a besorolási döntés alaposabb megfontolást és vizsgálatot igényel.
Eddigi helyzet #2: A Felosztási Szabályzat az egyes műfajkategóriákhoz meghatározza, hogy milyen műpéldányt kell csatolni a bejelentés során. A Műfaji Besorolási Bizottság a vizsgálat során dönthet úgy, hogy eltér a bejelentő által kért besorolástól. Ilyenkor adott esetben szükség lehet arra, hogy a szerzőhöz hiánypótlással kelljen visszamenni.
Változás #2: Az új 7.9.2. pont nagyobb szabadságot ad a Bizottságnak, ha a jogosult valamilyen formális követelményt elmulasztott, a besoroláshoz azonban e nélkül is minden szükséges információ rendelkezésre áll. A döntések így felgyorsulhatnak, illetve a döntés érdemi helyességét nem érintve a jogosultak adminisztrációs terhe csökken.
Hatályba lépés: 2025. október 1.
Felosztási Szabályzat érintett pontjai: 7.5., 7.7.1., 7.8., 7.9.2., 7.9.3., 7. melléklet 1. és 7. melléklet 5. pontok
A zeneműkiadói díjrészesedés egyoldalú bejelentésének lehetővé tétele
Háttér: Az Artisjus régóta alkalmaz a zeneműkiadói díjrészesedések bejelentésére egy nyomtatványt („szerződéstükör”). Ezen kell a zeneműkiadónak nyilatkozni a szerződés olyan adatairól, amelyek a díjrészesedési bejegyzéséhez szükségesek. Emellett becsatolja a szerződést is, ezzel igazolva, hogy a szerző és a zeneműkiadó közötti jogviszony fennáll, vagy, ha a szerződést nem csatolják be, akkor a szerzőnek is alá kell írnia a szerződéstükröt.
Eddigi helyzet: Az online zenefelhasználások előretörésével az új könnyűzenei dalok gyakran nem albumonként, hanem dalonként kerülnek megjelentetésre, így a szerző és a zeneműkiadó közötti szerződés folyamatos kiegészítése is gyakoribb adminisztrációt követel meg. Ez egyre nagyobb terhet, és sok esetben elkéső bejelentéseket eredményez.
Változás: Mostantól elegendő, ha
- bármelyik érintett fél
- akár a zeneműkiadó, akár a szerző vagy jogutód,megfelelő felelősségvállalási nyilatkozat mellett,
- egyoldalúan nyilatkozik a díjrészesedési jog fennállásáról
- és ezt a másik érintett fél
- az Artisjus általi kiértesítés után
- nem vitatja.
A módosítás megfelelő szabályokat tartalmaz arra nézve, hogy olyan esetben, amikor nem áll fenn díjrészesedési jog, annak visszaélésszerű bejelentése ne történhessen meg. Ezen kívül azonban a szabály mind a jogosultak, mind az Egyesület adminisztrációja szempontjából egyszerűbb helyzetet teremt a korábbinál.
Hatályba lépés: 2025. június 1-től azzal, hogy a hatályba lépést követően bejelentett jogdíjrészesedésekre kell alkalmazni
Felosztási Szabályzat érintett pontjai: új 7.13.1.-7.13.5. pontok
Az online jogkezelés ellen tiltakozó jogosultak részesedése a gépzenei és üres hanghordozó jogdíjak online alapú ráosztásaiból
Háttér: A gépzenei és üres hanghordozó jogdíjakat az Artisjus olyan, a rendelkezésére álló adatok alapján osztja fel, amelyekről okkal feltételezhető, hogy a magyarországi magánmásolásokban és a gépzenei felhasználásokban előforduló műveket megfelelően reprezentálják. (Tehát más, az Artisjus által a jogdíjfelosztáshoz amúgy is feldolgozott elhangzási adatokból a Felosztási Szabályzatban rögzített arányokban készített kosár alapján.)
A ráosztásos megoldás indoka az, hogy e két jogdíjnemben a felhasználásról közvetlen adatokkal az Artisjus nem rendelkezik.
- Az üres hanghordozó jogdíjak esetében azért, mert a díjigényt éppen a magánmásolás szabad felhasználása fejében kell megfizetni, ahol a tényleges másolatkészítésekről a jogosult sem jogi, sem praktikus alapon információkkal nem rendelkezhet.
- A gépzenei jogdíjak esetén pedig a felhasználóktól a közös jogkezelő általi adatszolgáltatás igénylését jogszabály zárja ki.
Először a 2023. évi felosztásoknál vezette be a Felosztási Szabályzat az online zenefelhasználási adatok alapján történő ráosztást.
Eddigi helyzet: Azoknak a jogosultaknak az online műfelhasználási adatai, akik az Artisjus által végzett „online” [Szjt. 26.§ (8) bekezdés második mondat] kiterjesztett közös jogkezelés ellen tiltakoztak, nem szerepeltek a magánmásolási (üres hanghordozó) és gépzenei nyilvános előadási jogdíjak felosztására szolgáló mintában, mivel ezeknek az adataival az Egyesület nem rendelkezik.
Változás: Az online felhasználást egyedileg engedélyező jogosultak száma és ezért műveik felhasználásának száma is növekedett, ezért indokolt lett a gépzenei és magánmásolási (üres hanghordozó) felosztások alapját szolgáló, a felhasználást reprezentáló „kosárba” ezeket az adatokat is betenni. A módosítás a ráosztásos felosztáshoz szükséges hiteles adatok benyújtását a tiltakozással élt jogosulttól várja művei olyan felhasználásáról, amelyről az Artisjus a ráosztáshoz szükséges adattal nem rendelkezik. (Az egyesület az olyan adatokat, ahol az ilyen jogosultak műveinek társszerzőit képviseli és emiatt a felhasználási adatokkal rendelkezik, a ráosztásoknál figyelembe veszi.)
A tiltakozással a szerző vagy a szerző jogutóda (több jogutód esetén a jogutódok együttesen) élhetnek. Ehhez igazodik a javasolt megoldás is, amely szerint a szerző vagy jogutód szolgáltathat felhasználási adatokat a ráosztás céljára. A szerző vagy jogutód(ok) jogán a gépzenei vagy magánmásolási jogdíjakból díjrészesedésre jogosult zeneműkiadó része is elszámolható ilyen esetben.
Az adatszolgáltatást olyan hiteles formában kell benyújtani, amelyet a felhasználó (pl. zenei streaming szolgáltató) vagy a felhasználásban közreműködő személy (pl. zenei aggregátor) hitelesít. A jogosultak igazoltan saját felhasználását az Artisjus nem engedélyezi, tehát ilyen adat általában nem szerepel a ráosztásokban, így saját felhasználás nem jelenthető be erre a ráosztási célra sem.
Az adatszolgáltatás azokra az online felhasználásokra nézve teljesíthető, amelyek az Egyesület által rendelkezésre álló adatok alapján is alapját képezik a ráosztásoknak.
Az így felosztott jogdíjösszeg elkülönítése a repertoár mérete (művek száma) alapján történik. Az elkülönítésben – csakúgy, mint az Artisjus által feldolgozott adatok esetében – a művek egymás közötti arányát a művek felhasználásának egynemű aránya határozza meg (tiltakozó jogosultak esetén a művek lehívásának száma).
Mivel a jogosítási tapasztalatok és adatok alapján egy díjfizetés ellenében elérhető mű átlagosan 11-szer több jogdíjat termel, mint egy ingyenesen elérhető (reklámmal finanszírozott) szolgáltatásban elérhető mű, ezért a tiltakozó jogosultak adatszolgáltatásaiban szereplő lehívásokból az ingyenes szolgáltatásokra esőket 11-gyel osztva szerepelteti a módosítás a ráosztásokban.
Az adatszolgáltatás első határideje 2026. január 31-e, a kapcsolatos teendőket az Artisjus 2025 őszén honlapján fogja közzétenni.
Hatályba lépés: 2026. január 1-től, először a 2025. évi jogdíjak felosztása során kell alkalmazni
Felosztási Szabályzat érintett pontjai: 14.1.1., 21.1., új 21.2.1-21.2.5., 85.9.1., 85.9.2.1.-85.9.2.5. pontok
A gépzenei és üres hanghordozó jogdíjak online alapú ráosztásainak szűkítése a magyarországi online felhasználások adataira
Háttér: Az üres hanghordozó és a gépzenei jogdíjakat az Artisjus olyan, a rendelkezésére álló adatok alapján osztja fel, amelyekről okkal feltételezhető, hogy a magyarországi magánmásolásokban és a gépzenei felhasználásokban előforduló műveket megfelelően reprezentálják. Ennek megfelelően nem lehet olyan felhasználási adatokat ezekben figyelembe venni, amelyek nem Magyarország területén történtek meg.
A 2023. év végén a SACEM/SDRM francia közös jogkezelőket bízta meg az Artisjus az online multiterritoriális szolgáltatásokban a hazai repertoár felhasználásának engedélyezésével.
Eddigi helyzet: A ráosztásos jogdíjnemekhez használt forgalmiadat-minta kizárólag magyarországi felhasználások adatait tartalmazta.
Változás: A jogosítási megbízás alapján a multiterritoriális online jogosításra vonatkozó első elszámolások megérkeztek, és a 2025-ben lezajló ráosztásos jogdíjakban fognak ezek az adatok első alkalommal szerepelni. Ezért szükséges megerősíteni mindkét érintett jogdíjnemnél, hogy a ráosztás ezekből is kizárólag a magyarországi felhasználások adataira korlátozódik.
Hatályba lépés: 2025. május 12-től, először a 2024. évi jogdíjak felosztása során kell alkalmazni
Felosztási Szabályzat érintett pontjai: 21.1., 85.1.d.) és 85.9.1 pontok
A Felosztási Szabályzat korábbi módosításairól szóló cikkeink itt olvashatók.
Categories: Artisjus