Tudatosság, magas színvonal, profizmus és alázat – a zenei exportról szólt a 8.IZÉ

Hogyan érvényesülhet a hazai zenész külföldön? A “magyarság” előnyeiről és hátrányairól, hasznos tippekről és egy lehetséges zenei exportirodáról beszélgetett az Ivan & The Parazol külföldi menedzsere, a Nemjuci dobosa és a Ustream nemzetközi üzletfejlesztési vezetője. Az április sem telt el IZÉ nélkül – ezúttal az Ivan & The Parazol frontembere, Vitáris Iván indította be az estét, aki Horváth Gergőnek nem csak zenélésről mesélt. Vitáris Iván még csak 23 éves, de zenekarukkal már több alkalommal felléptek Amerikában, itthoni sikerüket pedig most éppen az jelzi, hogy dalukat választották az idei SZIGET Fesztivál himnuszának. A formáció mindössze négy éve létezik, a gyors siker még Ivánt is meglepi néha, és szerinte a kulcs a tagok közt jól működő kémia és Beke István billentyűs kirobbanó energiája. Véleménye szerint nagyon fontos, hogy a művészeti tevékenység és a tudatos zenekari építkezés különváljon, mert enélkül a zene könnyen erőltetetté válhat. Persze azért ne legyenek illúzióink: “Nem igaz, hogy ha egy zenekarnak ismerik a dalait, és járt már Amerikában, akkor Bentley várja a reptéren, sőt, még repülőgép se kell neki”. A tudatosság mellé alázatosságnak is párosulnia kell, amit ők, elmondása szerint, megtanultak az “öregektől”. Ivánnak igazából a koncerten vibráló levegőre és a jó rock zenére van igénye: “A rock zene örök érvényű, és ma is ugyanazt jelenti. A szabadság mindig fontos téma lesz!” Gondolkodás nélkül megy előre, a pofonok nem fájnak neki, és csak rövid időre veszi le a szemét a célról, amikor egy-egy kritikán felbosszantja magát. A cél pedig az, hogy kérdőjel helyett felkiáltójellé váljon a zenéjük a magyar, az európai, de akár az amerikai zenei piacon is. De már most is szerencsésnek érzi magát: “Négy éve azt az életet élem, amire vágyom.”

Vitáris Iván, az Ivan and the Parazol frontembere (jobbra)  és Horváth Gerővel beszélgetett a 8. IZÉ-n

Vitáris Iván, az Ivan and the Parazol frontembere (jobbra) és Horváth Gergő a 8. IZÉ-n. Fotó: Fegyverneky Sándor

Az alázat mint fontos zenekari “kellék” az est második felében is szóba került. Tóth Péter Benjamin kérdésére válaszolva mindhárom meghívott egyetértett abban, hogy a “magyarság” megítélése kizárólag azon múlik, hogy mi magunk hogyan állunk hozzá a kérdéshez.  “Akadhatnak olyanok, akik lesajnálnak külföldön, ha meghallják, honnan származunk, azonban ilyen esetben sem szabad nagyképűvé, elutasítóvá válnunk”. Schwarz Gábor szerint azt kellene megtanulni, hogy fél perc alatt hogyan adjuk el magunkat, így akár az előzetesen kialakított negatív véleményt is sikerülhet megváltoztatni beszélgető partnerünkben. “A találkozás első fél percében látom a jégtörés lehetőségét!” – mondta. Ehhez azonban elengedhetetlen a megfelelő angol nyelvtudás – tette hozzá Pécsi-Szabó Dénes. Szerinte az Ivan & The Parazol tagjaira ezen felül a belső magabiztosság (de nem nagyképűség) és a pozitív kisugárzás is jellemző, ami nagyon sokat számít kapcsolatépítéskor is. Hozzátette, hogy csak tudatosan, de nem görcsösen szabad kapcsolatokat építeni, miközben kellő önkritikával kell kezelni az új dolgokat, és közben persze végig hitelesnek maradni. “Mi inkább két órával kevesebbet alszunk, és elmegyünk oda, ahol tudjuk, hogy a zeneipar szereplőivel adódik lehetőségünk szóba elegyedni” – mondta. Gábor hozzátette, hogy bízva, de gyanakodva érdemes az új információkhoz, ismeretlen emberekhez közelíteni. Ehhez kapcsolódva Szabó Áron rossz tapasztalataiból tanulva azt tanácsolta, próbáljuk meg a kapcsolatainkat ápolni mind itthon, mind külföldön, mert határon túl is hasznunkra válhat a hazai hátszél, és fordítva. A pénzkérdést taglalva Dénes elmondta, hogy ők is a zenekari gázsikat félretéve tudták megvenni repülőjegyeiket, ill. a crowdfunding (közösségi finanszírozás) módszerét kellett alkalmazniuk,  éppen ezért nagy szükség lenne az állam támogatására. Ha egyszer egy zenei exportiroda nyílna Magyarországon, Áron szerint a külföldi tapasztalatokkal rendelkező zenekarok tapasztalatainak, információinak összegyűjtésével kellene kezdeni a munkát.* Dénes szerint jól jönne egy kiépített kapcsolati háló, Áron szerint pedig a pénzosztást objektív feltételekhez kellene kötni: “Vannak egyértelmű szituációk. Azon pl. gondolkodni sem kellene, hogy Ivánék repülőjegyét kifizessék-e. Kellene egy objektív feltételrendszer, kellenek kritériumok, s aki annak megfelel, annak meg kell lökni a szekerét.” Ennek felállításához is jól jönnének a külföldi tapasztalatok, hogy szakmai szemmel lehessen megítélni a zenekarok “jogát” a pénzigényre, amennyiben külföldi klubban, fesztiválon adódik lehetőségük koncertezni. Gábor hozzátette: “Nem feltétlen az a jó, ha iparági öreg rókák vannak a döntés mögött. Egy kívülálló tanácsa, aki termékként tudja megítélni a zenédet, sokkal hasznosabb lehet.” Mindehhez viszont elengedhetetlen olyan produktum, zene készítése, ami színvonalában nemzetközileg versenyképes tud lenni. “Nem Magyarországon világhírű, hanem nemzetközi szinten is egyenrangúnak kell lennünk” – mondta Gábor. Ez a pont azonban csupán azért került a beszélgetés végére, mert mindhárom vendég evidenciának tartotta. * 15 zenekar, aminek tagjait érdemes megkérdezni a külföldi tapasztalatairól – Szabó Áron szerint: Ektomorf, Superbutt, The Idoru, VHK (Vágtázó Halottkémek), Korai öröm, FreshFabrik, Trottel, Blind Myself, The Moog, Little G. Weevil, The Puzzle, Volkova Sisters, Buddha Pests, Ágaskodó Telivérek, Rémember Szerző: MAVRÁK KATA Fotók: FEGYVERNEKY SÁNDOR A BESZÉLGETÉSEK  ÚJRANÉZHETŐEK A YOUTUBE-ON: Beszélgetés Vitáris Ivánnal Zenei Export Workshop: UStream, Ivan & The Parazol, Nemjuci

 



Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading