Site icon

Music Hungary #2: Digitális zeneterjesztés

2 kiadó, 2 aggregátor és a Ustream alapítója beszélgetett a digitáls zeneterjesztés helyzetéről. Ma már elérhető Magyarországon minden lényeges nemzetközi szolgáltató – mit látnak a piaci szereplők?

 
Piaci eredmények – ma

Peremenczky Krisztina (Universal lemezkiadó): Már érzékelhető mértékűre nőtt az online bevétel: 2012-ről 2013-ra megduplázódott. („A bölcsödéből most már az iskolás kor felé haladunk.”) A legpozitívabb számokat és trendeket a streaming szolgáltatások (Deezer, Spotify) hozzák.

Gallasz Enikő (WMMD, aggregátor): A Deezer és a Spotify még nem váltotta be a reményeket. A WMMD saját programja, a „Hallgass Hazait” az általuk kizárólagosan kezelt magyar előadóknál-kiadóknál a bevételek 27%-át teszi ki (viszonyításképpen: a YouTube 28%-ot, az iTunes 14%-ot). Érdemes tehát a lokális tartalmakat előre helyezni, mert jól teljesítenek a digitális csatornákon.

Jehan Pahumero, Believe Digital Hungary: Az eladások 60%-a belföldön, 40%-a külföldön történik – ennek egyik oka a külföldre költözött magyarok vásárlási szokásaiban rejlik.

Szarka József, Hear Hungary kiadó: Tavaly a Sony lemezkiadó kivonult az országból, és a marketinget kiszervezte egy új cégnek (ez lett a Hear Hungary, amely emellett magyarországi kiadóként is működik). A Sonynál lényegében három egyenlő méretű digitális bevételi forrás van: (1) YouTube VEVO (dupla akkora árbevételt hoz, mint egy átlagos csatorna! – csak nagyon nehéz ide bekerülni, és ezt jól kezelni), (2) iTunes és (3) Deezer-Telenor. Joseph a magyar tartalmaknál egyértelműen az előfizetéses streaming modellt látja a legígéretesebbnek, de fontos, hogy a zenészek is edukálják saját rajongói bázisukat ebbe az irányba.

Fehér Gyula, a Ustream alapítója: Alapvetően nem zenei streaming szolgáltató, de egyre hangsúlyosabban megjelenik a zene is – pl. promóciós eszközként. A hazai fesztiválokról nyújtott Ustream közvetítések statisztikájából jól látszott, hogy ha egy neves külföldi előadót egy magyar előadó követett, akkor sokan ott maradtak meghallgatni ezt.

 

Mennyi bevétel van ma a YouTube-ból?

WMMD: A YouTube az egyik legfontosabb bevételi forrás, de ez nem működik automatikusan. Más aktivitásokra van szükség, mint a többi digitális csatornán. Optimalizálni kell a tartalmat és a metaadatokat – de aki ezzel komolyan foglalkozik, az kimagasló bevételeket tud elérni a YouTube-on. A felhasználóik által feltöltött (user generated) tartalmak és a hivatalos tartalmak aránya a YouTube-ról származó bevételekben kb. 50-50% (!).

Mi ma egy lemezkiadó szerepe? Mennyire tudatosak a zenészek?

Universal: A lemezkiadó arra is jó, hogy a digitális platformokon ne do-it-yourself alapon kezelje mindenki az ügyeit. Másrészt az aggregátorok nem finanszíroznak hangfelvételeket és videoklipeket, míg a kiadóknál ez még mindig létezik.

WMMD: A zenészek tájékozottsága folyamatosan javul, de még mindig sokan gondolják, hogy a digitális zeneáruházban való elérhetőséggel vége van a folyamatnak, pedig a kommunikáció ezt követően válik igazán fontossá.

HearHungary: A Facebook a használói körében organikusan bővült, és ezt a zenészek mindig is nagyon jól használták. Érdekes, hogy a YouTube-nál ugyanez nem működik, itt egészen máshogy kell működni. A kiadó ebben tud segíteni, és az aggregátorral is jobban tud tárgyalni. (A Hear Hungary aggregátora az Orchard.)

Ustream: A zenészek használhatnák tudatosabban a live streamet, mint a közönséget kiszolgáló prémium tartalmat! Minimális költséggel is elérhető (pl. akusztikusan előadni a másnap megjelenő lemez egyik dalát). Ez nagyon erős kapcsolódást tesz lehetővé a rajongókkal.

Moderátor: Bodrogi András (YouTube tréner)

SZERZŐ: TÓTH PÉTER BENJAMIN

Exit mobile version