Site icon

REINKARNÁLÓDÓ MŰVÉSZEK NYOMÁBAN – Szerzői név, álnév feltüntetésének tendenciái

Ki a csuda az a Louise Ciccone? Ez nem annyira nehéz, a név Madonnát rejti. De ki Cordozar Calvin Broadus, Jr.? Ez meg Snoop Dogg polgári neve… akarom mondani Snoop Lioné, mert idén rájött, hogy ő Bob Marley reinkarnációja. Lily Allen meg Lily Rose Cooperré lett, miután férjhez ment, VV Béci ma már vagányabb Young G-ként prezentál, a régi átalakulókról (J-Lo, P-Diddy) már nem is beszélve… Hogy lehet eligazodni a nevek, álnevek forgatagában?

Bár a szerző nevének feltüntetése elvileg kötelező, a törvény értelmében ez igazodhat a felhasználás módjához. A valóságban azonban a felhasználók sajnos nem csak akkor hagyják le a neveket, amikor a felhasználás jellege miatt lehetetlen feltüntetni. A név feltüntetése határozottan érvényesül a hangfelvétel-kiadásban (tipikusan rányomtatják az albumra), a filmzene tekintetében, az online dalszöveggyűjteményeken is. A gyakorlatban ugyanakkor él néhány „elfogadott” kivétel is a névfeltüntetés szabálya alól.

Koncerteken például…

…nem szokás bejelenteni, hogy az együttes más által szerzett dalt, esetleg más együttesnek írt számot játszik el. A rádiók-televíziók sem nevezik meg egyenként a leadott zene szerzőjét (ez még a zenei televíziókra sem jellemző), s a rádióban is inkább csak az fordul elő, hogy a műsorvezető felkonferálja az előadó együttest. Valljuk be, fura lenne minden alkalommal bemondani a zeneszerző nevét, mielőtt lemegy egy dal a Petőfin, ugyanakkor a lejátszott számok visszakereshetőek a rádió honlapján, és ott már nem okozna problémát az együttes mellett kiírni a szerzők nevét is. Külön érdekesség a más szerzők dalainak újraéneklésére épülő tehetségkutatók gyakorlata: a TV2 nemcsak a zeneszám címét, hanem a szerzőjét is feliratozza a produkciókon, az RTL Klub azonban ezt következetesen elfelejti. Valószínűleg nem passzol a dizájnba.

De ki a csuda az a Cordozar Calvin Broadus Jr.?!

Sajnálatos, hogy még a zeneáruházak (iTunes, Pandora, Spotify, Amazon, Rdio) kínálatában és a hivatalos YouTube videók alatt is ritka, hogy szerepel a szerzői gárda. A szerzők már a tengerentúlon is „mozgolódnak”, így például petíciót lehet aláírni annak előmozdítására, hogy az alkotókat olyan módon is elismerjék, hogy a digitális szolgáltatások feltüntessék az ő nevüket is (www.grammy.com/credits).

A név feltüntetése létező kötelezettség

…a felhasználók oldalán, ennek tényleges intenzitása azonban attól függ, hogy a szerzők mennyire ragaszkodnak hozzá. Ha a szerzők a nevük lemaradása miatt tömegesen jelentkeznének a tehetségkutatóknál vagy a zenecsatornáknál, előbb-utóbb a felhasználás jellegének megfelelően itt is megoldanák a nevek kiírását. Így végső soron a hallgatósághoz is gyakrabban jutna el a művek mögött rejlő szerző kiléte, ami talán azon a jelenségen is változtatna, hogy manapság a zenét az előadójával, és nem a szerzőjével azonosítják. Ez pedig a szerzőnek jár, és bizony reklámnak sem rossz.

MI A HELYZET AZ ÁLNEVEKKEL?

A művészek álnéven (is) alkothatnak, amelyet levédetni legfeljebb védjegyként lehet, viszont az Artisjusnál be lehet önként jelenteni. A bejelentés előnye, hogy az alkotó meggyőződhet róla, hogy nem használja-e már más ugyanazt a művésznevet, és így az álnévre érkező jogdíjak is könnyen eljutnak a valós szerzőhöz. A gyakorlatban általában elegendő, ha a felhasználó az álnevet tünteti fel a felhasznált művön – ez sokszor ismertebb is, mint a polgári név. Ha pedig összezavarodna az álnevek kuszaságában, azt válassza, amelyik a köztudatban a legelterjedtebb.

HONNAN TUDHATÓ, HOGY KI A SZERZŐ?

A szerzemények nemzetközi adatbázisa az ISWC-Net, ahol a legtöbb zeneszámra nézve megtalálható a szerzők pontos neve. Ha pedig ez nem sikerül, az Artisjus Szerzői Ügyfélszolgálatát lehet megkeresni információért.

Szerző: FODOR KLAUDIA FRANCISKA

A cikk megjelent a Dal+Szerző magazin 2012/03. számában. Eredeti online verziója az ISSUU.com-on is olvasható:

http://issuu.com/artisjus/docs/dalszerzo03/40

Exit mobile version