Site icon

Az új gitárvásárlók fele nő

Érdekes eredményre jutott a Fender megbízásából készült, ötszáz brit és amerikai kezdő gitáros megkérdezésével készült kutatás. A lapok többsége azt emelte ki az itt olvasható riportból, hogy az új gitárvásárlók 50%-a nő; márpedig a gitárvásárlók fele első hangszerét veszi. (Ami azt is jelenti, hogy kevesen vannak, akik több gitárt is vásárolnak életük során, és ez probléma a gyártók számára – lásd alább.)

Az új eredmény egybevág egy korábbi, kisebb és csak az Egyesült Államokban készült kutatással – olvasható a Rolling Stone cikkében. Ebben a Gibson vezérigazgatója azt mondja, hogy amikor a cég élére került 1986-ban, a vásárlók 95%-a volt férfi – igaz, a Gibson gitárokat még most is 85%-ban ők veszik. A Fender viszont a korábbi felmérés alapján belátta, hogy a nőkre mint komoly vásárlói bázisra nem fordított elegendő figyelmet. Új kampányokat indítottak a csupa nő Warpaint és a női frontemberrel felálló Bully zenekarokkal, és új gitártípusokat dobtak piacra.

Az, hogy a friss felmérés nagyobb mintán megerősítette azt, hogy felerészben nők vásárolnak újonnan gitárokat, egyben cáfolata annak a többek által vallott sejtésnek, hogy Taylor Swift hatására tetszett csak meg a hangszer a fiatal lányoknak. A sztár legutóbbi lemezein és koncertjein a gitár háttérbe szorult, a trend azonban ettől nem múlt el. “Manapság sokkal könnyebb egy lánynak egy olyan domináns szerepbe belépnie, mint amilyen a gitárosé” – mondta a Guardiannek Caroline Sullivan kritikus. A lap ugyanakkor idézi azt a tavalyi felmérést, hogy a Nagy-Britanniában színpadra lépő zenekarok 69%-ában csak férfiak játszanak, míg a csak nőkből álló zenekarok plusz a szólóban zenélő nők aránya együttesen 9%. (A gitáros nőkről és piaci szerepükről, többek között arról, hogy még ma sem halt ki a “bikinis csajjal reklámozzuk az új típust” szokása, a kifejezetten a témára szakosodott She Shreds itt közölt hosszú cikket.)

A Fender felmérése további érdekes adatokkal is szolgált az első gitárjukat megvásárlókról. Többségük az önfejlesztés céljával határozza el, hogy gitározni fog; 61%-uk elsősorban azért, hogy a családjával és barátaival zenélhessen; 46%-uk szeretne másokkal együtt zenélni. A diverzitás témájához érdemes hozzátenni, hogy míg korábban nemcsak dominánsan férfiak, hanem egyben fehérek is voltak a gitárosok, ma már a latino és afroamerikai vásárlók száma is növekszik.

A korábbi felmérés egyik nagyon fontos tanulsága volt, hogy azoknak, akik első gitárjukat vásárolják, 90%-a egy éven belül le is teszi a hangszert – miközben azok, akik megmaradnak a gitár mellett, az évek során akár 10 ezer dollárt (2,8 millió forint) is költhetnek újabb és újabb hangszerekre, erősítőkre. Ezért az nyilvánvalóan egész iparág szempontjából nagyon fontos a zeneoktatás. Az új kutatás azt mutatta, hogy a zenetanulás legkedveltebb módja az online tutorial videók nézése, megelőzve a személyes gitárleckéket. A Fender persze itt saját szolgáltatására is felhívja a figyelmet: a Fender Play nevű, mobilon is működő, ingyenes kipróbálás után havi 10 dollárért előfizethető oktatóprogramra. A sajtóközlemény idézi a Fender egyik oktatóját, aki szerint “a digitális kor azt hozta, hogy mint sok minden másban, a gitártanulásban is gyors eredményekre vágynak a fiatalok”, de ez nem az a műfaj. Ugyanakkor azok közül, akik abbahagyják a tanulást, csak 33% mondta azt, hogy az volt az ok, hogy nem fejlődött elég gyorsan; majdnem felük viszont az időhiány miatt tette le a hangszert.

Mindennek az iparági háttere az, hogy a sikerlistákon csak mutatóba található olyan zene, amiben gitár szól (Ed Sheeran a nagy kivétel, és korábban az említett Taylor Swift), és májusban csődvédelmet kért a Gibson. Igaz, hogy a cég nem kizárólag a gitáreladások csökkenésének, hanem például a rosszul sikerült befektetéseknek is köszönhetően került rossz helyzetbe – ám ettől még sokat cikkeztek a gitár “haláláról” és arról, hogy ennek az oka a klasszikus “gitárhősök” (jellemzően ugyebár: férfiak) eltűnése. Persze bőven voltak olyan cikkek, amelyek szerint elhalálozás helyett a gitár szerepének átalakulásáról kell beszélni, és hogy az új gitárok eladásainak csökkenése nem fest teljes képet a hangszerpiacról, ahol a használt gitárok viszont a korábbinál sokkal népszerűbbek és elérhetőbbek.

Exit mobile version