Az új gitárvásárlók fele nő

Érdekes eredményre jutott a Fender megbízásából készült, ötszáz brit és amerikai kezdő gitáros megkérdezésével készült kutatás. A lapok többsége azt emelte ki az itt olvasható riportból, hogy az új gitárvásárlók 50%-a nő; márpedig a gitárvásárlók fele első hangszerét veszi. (Ami azt is jelenti, hogy kevesen vannak, akik több gitárt is vásárolnak életük során, és ez probléma a gyártók számára – lásd alább.)

Az új eredmény egybevág egy korábbi, kisebb és csak az Egyesült Államokban készült kutatással – olvasható a Rolling Stone cikkében. Ebben a Gibson vezérigazgatója azt mondja, hogy amikor a cég élére került 1986-ban, a vásárlók 95%-a volt férfi – igaz, a Gibson gitárokat még most is 85%-ban ők veszik. A Fender viszont a korábbi felmérés alapján belátta, hogy a nőkre mint komoly vásárlói bázisra nem fordított elegendő figyelmet. Új kampányokat indítottak a csupa nő Warpaint és a női frontemberrel felálló Bully zenekarokkal, és új gitártípusokat dobtak piacra.

Az, hogy a friss felmérés nagyobb mintán megerősítette azt, hogy felerészben nők vásárolnak újonnan gitárokat, egyben cáfolata annak a többek által vallott sejtésnek, hogy Taylor Swift hatására tetszett csak meg a hangszer a fiatal lányoknak. A sztár legutóbbi lemezein és koncertjein a gitár háttérbe szorult, a trend azonban ettől nem múlt el. “Manapság sokkal könnyebb egy lánynak egy olyan domináns szerepbe belépnie, mint amilyen a gitárosé” – mondta a Guardiannek Caroline Sullivan kritikus. A lap ugyanakkor idézi azt a tavalyi felmérést, hogy a Nagy-Britanniában színpadra lépő zenekarok 69%-ában csak férfiak játszanak, míg a csak nőkből álló zenekarok plusz a szólóban zenélő nők aránya együttesen 9%. (A gitáros nőkről és piaci szerepükről, többek között arról, hogy még ma sem halt ki a “bikinis csajjal reklámozzuk az új típust” szokása, a kifejezetten a témára szakosodott She Shreds itt közölt hosszú cikket.)

A Fender felmérése további érdekes adatokkal is szolgált az első gitárjukat megvásárlókról. Többségük az önfejlesztés céljával határozza el, hogy gitározni fog; 61%-uk elsősorban azért, hogy a családjával és barátaival zenélhessen; 46%-uk szeretne másokkal együtt zenélni. A diverzitás témájához érdemes hozzátenni, hogy míg korábban nemcsak dominánsan férfiak, hanem egyben fehérek is voltak a gitárosok, ma már a latino és afroamerikai vásárlók száma is növekszik.

A korábbi felmérés egyik nagyon fontos tanulsága volt, hogy azoknak, akik első gitárjukat vásárolják, 90%-a egy éven belül le is teszi a hangszert – miközben azok, akik megmaradnak a gitár mellett, az évek során akár 10 ezer dollárt (2,8 millió forint) is költhetnek újabb és újabb hangszerekre, erősítőkre. Ezért az nyilvánvalóan egész iparág szempontjából nagyon fontos a zeneoktatás. Az új kutatás azt mutatta, hogy a zenetanulás legkedveltebb módja az online tutorial videók nézése, megelőzve a személyes gitárleckéket. A Fender persze itt saját szolgáltatására is felhívja a figyelmet: a Fender Play nevű, mobilon is működő, ingyenes kipróbálás után havi 10 dollárért előfizethető oktatóprogramra. A sajtóközlemény idézi a Fender egyik oktatóját, aki szerint “a digitális kor azt hozta, hogy mint sok minden másban, a gitártanulásban is gyors eredményekre vágynak a fiatalok”, de ez nem az a műfaj. Ugyanakkor azok közül, akik abbahagyják a tanulást, csak 33% mondta azt, hogy az volt az ok, hogy nem fejlődött elég gyorsan; majdnem felük viszont az időhiány miatt tette le a hangszert.

Mindennek az iparági háttere az, hogy a sikerlistákon csak mutatóba található olyan zene, amiben gitár szól (Ed Sheeran a nagy kivétel, és korábban az említett Taylor Swift), és májusban csődvédelmet kért a Gibson. Igaz, hogy a cég nem kizárólag a gitáreladások csökkenésének, hanem például a rosszul sikerült befektetéseknek is köszönhetően került rossz helyzetbe – ám ettől még sokat cikkeztek a gitár “haláláról” és arról, hogy ennek az oka a klasszikus “gitárhősök” (jellemzően ugyebár: férfiak) eltűnése. Persze bőven voltak olyan cikkek, amelyek szerint elhalálozás helyett a gitár szerepének átalakulásáról kell beszélni, és hogy az új gitárok eladásainak csökkenése nem fest teljes képet a hangszerpiacról, ahol a használt gitárok viszont a korábbinál sokkal népszerűbbek és elérhetőbbek.

Fender woman infografika



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading