Site icon

Erősödő középréteg : 2025-ben százezer zenész fog jól élni a streamből?

2019 nyarán írtunk részletesen arról az új trendről, hogy a szupersztárok rovására egyre inkább erősödni látszik a zenészek egy olyan középrétege, akik nem töltenek meg arénákat, nem headlinerek, de már jól meg tudnak élni a zenélésből. Nemrég a Spotify vezetője, Daniel Ek arról beszélt, hogy a platformon a korábbinál kevésbé a csúcsra koncentrálódnak a lejátszások: egy éve 30 ezer előadó felelt az összes stream 90%-áért, de ez most már 43 ezerre nőtt.

Ezt a trendet erősíti az AWAL friss közleménye. A Kobalt tulajdonában lévő céghez olyan zenészek tartoznak, mint Nick Cave & The Bad Seeds, Lauv, Finneas (vagyis Billie Eilish dalszerző-producer testvére), R3HAB, Little Simz, Steve Lacy és mások. Ők mind megtartják az összes jogaikat, és az AWAL a terjesztésen túl olyan szolgáltatásokat nyújt meghatározott díjakért, mint marketing, A&R, rádiós promóció, sync stb.

Az AWAL adatai szerint egy év alatt több mint 40%-kal nőtt azoknak a zenészeiknek a száma, akik évi 100 ezer dollárnál (kb. 30 millió forintnál) többet keresnek csak a streamből. Immár több százan tartoznak ebbe a körbe. “Tucatnyi” zenész évi egymillió dollárnál is több jogdíjat kap a stream után. A cég szerint az évi százezer dolláros jogdíjbevétel azt jelenti, hogy ezeknek a zenészeknek a katalógusa már millió dolláros nagyságrendű értéket képvisel. Ahogy a Kobalt vezetője a Music Business Worldwide-nak mondta: “egyre több olyan független zenészt látunk, aki megteheti, hogy értékesíti bizonyos jogait, és vesz magának egy házat vagy egy stúdiót”.

A cég működési modellje az említett trendre – ahogy írják, “a sokáig figyelemre nem méltatott középréteg” megerősödésére – alapul, és úgy látják, ez a jövőben csak erősödni fog. A Kobalt vezetője egyenesen azt mondja, hogy szerinte 2025-re már több mint százezer zenész fog az említett 100 ezer dolláros határnál többet keresni csak a streamből.

Az AWAL hangsúlyozza azt is, hogy annak, hogy egy független zenész számára jelentős összeg lehessen a stream jogdíj, a feltétele egy olyan szerződés, amilyet ők kötnek. A modellt, amelyben a jogok a zenészeknél maradnak, és a különféle kiadói szolgáltatásokért fizetnek, úgy írják le, mint ami túllép a megszokott major / független modellen. “Korábban választanod kellett, hogy független kiadóhoz mész, és az ismertséged megmarad helyi szinten, vagy egy majorhöz írsz alá” – idézi a Music Ally az AWAL vezetőjét. (Ez persze erős túlzás, hiszen nagy független kiadóknál voltak akár világsztárok is – elég csak az XL Recordingsnál induló Adele példáját említeni). A cég stuktúrája egy major kiadóéhoz hasonlít (10 irodájuk, 150 alkalmazottjuk van), de egészen másként dolgoznak.

A Music Ally több piaci elemzőt is idéz, akik a független zenészek jövedelmének növekedését látják az adatokban, és ennek a trendnek a növekedését, akár gyorsulását prognosztizálják. A Raine Group szerint idén a tágan értett független zenészeknek (akik közé pl. a production music típusú zenék szerzői is tartoznak) jut majd a rögzített zene utáni összes jövedelem 9%-a.

Exit mobile version