Az Apple útja a U2-tól a U2-ig – feltörekvő zenekarokon át

Az Ars Technica, hosszú, de izgalmas – és bár tőlünk látszólag távoli a téma, tanulságos – cikkben tekinti át azt, hogyan változott az Apple hozzáállása a zenészekhez, ezen belül különösen a kisebb, feltörekvő, független előadókhoz. Az iTunes, az iPod korai korszakában a legnagyobb sztárok szerepeltek az akkor még bevezetni kívánt termék reklámjaiban: a U2, Eminem, Bob Dylan. Az előző évtized közepén azonban néhány éven át korábban ismeretlen előadók, vagy legfeljebb rétegzenének számító számok kerültek a reklámokba. A leghíresebb Feist 1234 című dala, amely az alábbi reklámban szerepelt.

A korábban csak indie rock-körökben ismert Feist eladásai megugrottak: a reklám megjelenésének hetében 100 ezer kelt el a lemezből, a dal bejutott a top 30-ba; Feist pedig egy darabig mindenhol ott volt, még a Szezám utcában is. A Fratellis, a Caesars, a Submarines, a Chairlift és Ting Tings az Apple által reklámokba választott számai is kellő ismertséget hoztak az előadóknak, noha nem mindig volt akkora a siker, mint Feist esetében. A brazil CSS karrierjében viszont máig a legnagyobb eseményként tartják számon ezt a reklámot. Érdekesség, hogy ugyanez a dal korábban a Microsoft végül elbukott zenelejátszó készüléke, a Zune kampányában is szerepelt.

Sokat számítottak az iTunes Session címen futó stúdiókoncertek is, már csak azért is, mert az iTunes kezdőlapján hirdették a felvételt, és ezzel ugye egyben az előadót is. A kanadai indie zenekar, a Tokyo Police Club tagja így emlékszik vissza arra, hogyan álltak hozzá a tárgyalásokhoz, amikor a debütáló nagylemezük előtt ajánlatot kaptak egy ilyen felvételére: “ha az Apple azt mondja: ‘ugorj’, te azt válaszolod: ‘milyen magasra?'” Hasonlóképpen a kezdőlapon való elhelyezés miatt volt vonzó az előadó számára a Single Of The Week: a promóció keretében egy hétig ingyen kínáltak letöltésre egy-egy dalt.

Mindezek hozzájárultak ahhoz, hogy az Apple “fiatalos és innovatív” cégként vonuljon be a köztudatba. Steve Jobs (saját bevallása szerint) “őrült ötlete” volt, hogy ebben a zenének szánta a főszerepet; rájött arra, hogy az iPod-reklámok nemcsak az adott zenelejátszót népszerűsítik, hanem a brand erősítése révén a Macek eladását is növelik.

Az utóbbi néhány évben azonban a cég már nem törekszik arra, hogy ízlésformáló legyen. A 2011-ben bevezetett lehetőség arra, hogy a megjelenés előtt streamelhető legyen egy-egy lemez, már nagyrészt – bár nem kizárólag – jól bejáratott sztároknak jut; elsőként a Red Hot Chili Peppersnek. A megjelenés előtti stream korábban is ismert volt a netes világban, az iTuneson azonban egy kattintással rögtön elő is rendelhető a lemez, és ez olyan sikeres, hogy mára az albumeladások több mint negyede előrendelés. (Noha nem kizárólag ilyen iTunes-premiereké.)

Az Apple hivatalosan nem nyilatkozott az Ars Technicának, így nem ismert a cég álláspontja arról, miért kapnak nálunk jóval kisebb figyelmet az ismeretlen vagy feltörekvő előadók, illetve miért csökkent általában is a zene szerepe a reklámjaikban. A cikk szerzője, Nathan Mattise több oknak tulajdonítja ezt. Ma a fókuszban olyan termékek állnak, amelyeknek a sokoldalúságát szeretnék hangsúlyozni: így például az iPhone-nak csak egyik funkciója a zenelejátszás, és a felhasználók is több időt töltenek különféle appokkal, mint ezzel. Rengeteg új szolgáltatás van, amelyek mind a “fiatalos és innovatív” címre törnek, és sokan közülük készítenek például olyan stúdiófelvételeket, mint az iTunes Sessions. Egy felfutó zenekarnak valószínűleg jobban megéri, ha a Spotify ajánlatát fogadja el (és inkább kevesebb bónusz anyaggal bombázza a rajongókat, és nem akar mindenütt jelen lenni). Sok szó esett arról is, hogy az iTunes zeneeladásai csökkennek, miközben a stream szolgáltatók forgalma drámaian nő – ebben a helyzetben nem biztos, hogy az Apple-nek érdemes sok energiát fordítania arra, hogy befutás előtti zenekarokat keressen, és az iTunes által nyújtott lehetőségek egyikével támogassa őket.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading