Site icon

YouTube: a nézettség nőtt, a reklámbevételek durván visszaestek

Mint arról korábban részletesen írtunk, a zene stream számok inkább visszaestek, nőtt viszont az on-demand filmes oldalak forgalma, valamint a YouTube-é is. Ugyanakkor a reklámalapú üzleti modellekre nyilvánvalóan rossz idők járnak most. A OneZero posztja több adatot is hoz erről. A zenei videókról ugyan külön nem ír, de nyilvánvalóan ezeket is érintik ezek a folyamatok.

A digitális reklámokkal foglalkozó Interactive Advertising Bureau több mint 400 hirdetőt kérdezett meg. Negyedük teljesen befagyasztotta a marketing költségvetését, 46% pedig csökkentette azt. A hagyományos médiában a reklámbevételek egyelőre 39%-kal estek vissza; ehhez képest a digitális marketing kicsivel kevésbé: 33%-kal. A megkérdezettek többsége szerint a járvány nagyobb visszaesést hoz majd a reklámpiacon, mint a 2008-as válság.

A YouTube a reklámbevételek 55%-át fizeti ki az alkotóknak, így természetesen náluk is komoly a visszaesés; még nagyobb, mint amekkoráról az előbbi adatok szólnak. Egy 180 YouTube-csatornával foglalkozó szakértő azt mondja, hogy átlagban majdnem 50%-kal csökkentek az alkotók bevételei február elejéhez képest. Ezen belül hatalmas a szórás a One Zero cikke szerint: van, aki 10%-os visszaesést érez, mások bevételei a harmadára csökkentek. Ez annak köszönhető, hogy különféle videókhoz más- és másfajta reklámok illenek, és a megrendelő iparágakat különféle mértékben érinti a járvány. Ha egy csatorna videói mellé jellemzően a turizmusból, vendéglátásból stb. érkező reklámokat párosított a Google algoritmusa, azt komolyan érinti a visszaesés. A videojátékokkal foglalkozó csatornák reklámbevételei is csökkentek, de korántsem ilyen mértékben.

A OneZero által megkérdezett szakértők szerint a youtuberek ugyan igyekeznek visszafogni a kiadásaikat a produkciós oldalon, ugyanakkor a korábbinál több tartalmat gyártanak, mert úgy látják, hogy most lehet nagyobb közönséget, több feliratkozót szerezni. Ugyanakkor a videók mennyiségének növekedése a reklámbevételek további csökkenését hozza magával, lévén a reklámok elhelyezése mögött egyfajta automatizált árverés van, vagyis ha több tartalom versenyez a hirdetésekért, az lenyomja az árakat.

A nehéz időket azok fogják jobban átvészelni, akik nemcsak a YouTube-ra támaszkodnak a bevételi oldalon, például akik 2017-ben (amikor különféle botrányok hatására a hirdetők bizalma erősen megcsappant a YouTube-ban) más platformokon is erősítették a jelenlétüket, és például a Patreonon indítottak támogatói programot.

Exit mobile version