A kiadóvezető, aki sajnálja, hogy túl sok díjat kap

Az egyik legismertebb világzenei kiadó, a Glitterbeat egyik alapítója, Chris Eckman kapta a Ritmo Awardot, és a Budapest Ritmo fesztiválhoz tartozó szakmai konferencián Weyer Balázzsal beszélgetve be is mutatta cégét.

A Glitterbeat emellett már ötször megkapta a Womexen az év lemezkiadójának járó díjat, amit Eckman úgy kommentált, hogy persze örül ezeknek és nagyon büszke a csapatára, ugyanakkor ez azt is jelzi, hogy meglehetősen szomorú a helyzet, ami a világzenében dolgozó kiadókat illeti. Ők jellemzően évi 12-15 kiadvánnyal jelentkeznek, és nincs másik cég, amelyik ennyi albumot kihozna.

Weyer Balázs is megerősítette ezt: mint mondta, gyakran kérik tőlük zenekarok, hogy ajánljanak kiadókat, de négy-öt névnél többet nem tudnak mondani.

Nyilvánvalóan összefügg ez a világzenével foglalkozó kiadók anyagi helyzetével. Eckman elmondta, hogy ők elenyésző profittal működnek, „de legalább nem veszteségesek”. A kiadó nem kap semmilyen pályázati támogatást, igaz, hogy vannak előadóik, akiket viszont igen. (Eckman a belga székhelyű, egy Burkina Faso-i tagot is soraiban tudó Avalanche Kaito „bőkezű támogatását” említette – ők nemrég léptek fel a Magyar Zene Háza „titkos koncertjén.)

Eckman és Peter Weber 2012-ben alapította a kiadót; eleinte a német Glitterhouse sublabelje volt, 2014-ben önállósult. Mint Eckman mondta, az indulásnál az egyik fő célkitűzésük az volt, hogy a kiadványaik, előadóik olyan helyekre (újságokba, fesztiválokra) kerüljenek be, ahová a világzenének besorolt zenekarok nem szoktak.

„Feltettük a kérdést: a Tinariwen, a Tamikrest miért nincs ott a rockfesztiválokon, a rockmagazinokban?” – mondta. Nyilvánvalóan a világzenei sajtó is fontos volt számukra, de „benne akartunk lenni Mojóban, Uncutban, Wire-ben” – mondta, hozzátéve, hogy más kiadók (Crammed Discs, Sahel Sounds) is sikerrel próbálkoztak ezzel abban az időben.

Ma ezen a területen sokkal jobb a helyzet, mint egy évtizede volt. Egyre több fesztiválon lépnek fel világzenei előadók, akár külön színpadon, akár a program egyenrangú részeként; valamint nem világzenei kiadóknál is egyre többször látunk pl. afrikai zenekarokat, akár olyan nagyhatalmú függetleneknél, mint a Sub Pop vagy a Matador. Jó példa erre a tuareg Mdou Moctar, aki a Matador kiadónál van; Magyarországon pedig a nem világzenei fókuszú Bánkitó Fesztiválon lépett fel 2022-ben.

Chris Eckman még egy területet említett, ami szerinte nagyon fontos a kiadó működésében. A zenébe nem szólnak bele, a prezentálásra viszont nagy hangsúlyt helyeznek. „Nagyon meg kell válogatnunk, hogy milyen szavakat használunk, amikor be akarunk mutatni egy zenét egy olyan közönségnek, ami korábban nem találkozott ilyennel” – mondta. A közönség soraiból több rádiós is megerősítette, hogy a Glitterbeat-kiadványok mellé érkező részletes, információgazdag sajtóanyagok sokat segítenek nekik is.

Chris Eckman egyébként egészen más irányból került a zenébe: 1984-től a seattle-i The Walkabouts énekes-dalszerzője volt. A kilencvenes évektől kezdve nagyobb volt a közönségük Európában, mint az Egyesült Államokban, ezért évente kétszer-háromszor is turnéztak a kontinensen. Eckman családi okokból Ljubljanába költözött, és már többet élt ott, mint Seattle-ben.

Afrikai zenéket már a nyolcvanas évektől kezdve ismert, és amikor a 2000-es évek elején „megcsömörlött azoktól a zenéktől, amiket hallgatott”, pont jó időben találkozott a Bush Taxi Mali című válogatással, aminek hatására öt hétre Maliba utazott.

2008-ban Dirtmusic nevű formációjával Maliban, a Festival au Deserten lépett fel, és szomszéd sátorból áthallatszott a Tamikrest zenekar. Mindenképpen akartak velük lemezt csinálni, és igazából emiatt jött létre a Glitterbeat. Eleinte évi pár kiadványra gondoltak, „mellékállásban” foglalkoztak vele. Mint mondta, a Tamikrest Chatma című lemezének váratlan sikere volt az, ami után már nem lehetett ezt megoldani, kellettek emberek, akik főállásban működtetik a kiadót.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading