A Billboard albumlistájába is beszámítják a streamet

Az egyes dalok népszerűségét mutató Billboard Hot 100 lista helyezéseinek kiszámításánál már régóta figyelembe veszik a streamelt lejátszásokat. Mostantól az átalakuló zenefogyasztási szokásoknak megfelelően az albumlista is tükrözni fogja ezeket.

Míg azonban egyes dalok lejátszásánál legalább az egyértelmű, hogy a streamet hová kell számítani (bár az viták tárgya lehet, hogy melyik fogyasztási mód milyen súllyal essen latba a helyezés kiszámításánál), addig az albumeladásoknál már inkább megállapodás kérdése, hogy hány stream feleljen meg egy vásárlásnak. A Billboard, pontosabban az iparágban meghatározó listákhoz adatokat szállító Nielsen azt választotta, hogy 1500 stream számítson egy eladásnak; a cég egyik vezetője azt mondta, már nyár óta tesztelik a formulát. Mint a Billboard hivatalos közleménye írja, egy másik változás, hogy az egyedi számeladásokat is beszámítják az albumeladásokba, a régóta elterjedt “10 szám = 1 album” megfeleltetést alkalmazva. A Billboard a listákkal, adatokkal foglalkozó alelnöke szerint “a lemezvásárlás egy egyszeri impulzust tükröz, és bár ezek száma is nagyon fontos adat, nem mutatja azt, hogy a vásárlás után valaki egyszer vagy százszor hallgatja-e meg a lemezt”.

A változtatás (amely a legkomolyabb átalakulás 1991, a Nielsen SoundScan mérési módszer bevezetése óta) az iparági szereplőkkel egyeztetve született. “A zenefogyasztás manapság a hozzáférés és a megszerzés (acces and acquisition) keveréke, és a változtatás eredményeképpen a Billboard 200 jobban megfelel annak, ahogy ma a rajongók több platformon, több formátumban hallgatják a zenét” – mondja a Sony egyik alelnöke.

A kiadók működését egyszerűbbé teszi majd az új lista. A sikeres független kiadó, a Glassnote (Mumford & Sons, Chvrches) alapítója szerint az utóbbi időben elég nehéz dolga volt, amikor egy-egy előadójának sikerességét akarta bizonyítani a rádiós szerkesztőknek: a Billboard lista mellé mindig oda kellett tennie különféle stream és egyéb szolgáltatók adatait. Mostantól ismét elég lesz egyetlen listát megküldenie.

Az ilyen változtatások többé-kevésbé át szokták alakítani a listák alakulásának dinamikáját is. Várhatóan a legnagyobb popsztárok, akik új lemezeikből a legtöbbet a megjelenés utáni néhány hétben adják el, mostantól hosszabb ideig rajta maradnak a Billboard 200 listán. Nagy nyertes lehet például Ariana Grande. Az énekesnő My Everything című albuma szeptemberben az első helyen nyitott, a legutóbbi helyezése pedig a 36. volt; az új számítási módszer szerint a 9. helyen lenne. Az átalakítás vesztesei lehetnek viszont azok, akik nem engedélyezik a lemezeik streamelését. Barbra Streisand rekordot döntő albuma, amely nem érhető így el, a héten a 7., az új számítás szerint viszont a 13. lenne.

Tekintve, hogy a listahelyezés nemcsak tükrözi, hanem a legfontosabb mérőszámként alakítja is a piacot, a várakozások szerint ez újabb előadókat ösztönözhet arra, hogy megjelenjenek ezen a platformon. “Ha mondjuk ezen múlik a különbség a második és az első hely között, akkor lehet, hogy újragondolják a dolgot” – mondta a Billboard illetékese. (Bár vigyázni kell az ilyen várakozásokkal. Amikor a Billboard Hot 100-ba elkezdték beszámítani a YouTube-lejátszásokat, többen azt jósolták, hogy mindent elárasztanak a vírusvideók és novelty dalok – ám nem történt ilyen radikális változás.)

Az új listát először november utolsó hetében alkalmazzák majd (amely szokás szerint az egyik legerősebb az évben), és december 3-án jelenik meg az első újfajta lista. A hagyományos, csak az eladásokat tartalmazó lista is megmarad, Top Album Sales néven.



Categories: Hírek

Tags: ,

1 reply

Trackbacks

  1. Majdnem ingyenes lett, aztán eladtak belőle félmilliót |

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading