Egyre jobban összemosódik a reklám és a popzene

A dalok mint a branding eszközei – ezzel a címmel készített tanulmányt az amerikai Storm Gloor. Tehát nem csak azt vizsgálta, amikor egy dal valamely terméket reklámoz, hanem azokat az eseteket is, amikor az előadó saját “brandjét” erősíti a dalszöveggel. 1960-tól 2013-ig az éves Billlboard slágerlisták top 30 dalának szövegeiben a márkanevek mellett a híres emberek neveinek előfordulását (“name checking”), illetve a földrajzi neveket is kikereste, hiszen ezek szintén a saját brand erősítését szolgálhatják.

A vizsgált 1583 dal (hiszen az instrumentális slágerek kiestek) több mint félmillió szavának végignézése azt az eredményt hozta, hogy egyértelmű a trend: a branding mindhárom eszköze egyértelmű erősödést mutat, noha persze kilengésekkel. Ami talán a legérdekesebb: a márkanevek említésének száma, a rájuk vonatkozó szavak aránya az (amúgy egyre hosszabb) dalszövegekben, a márkaneveket említő dalok száma is egyértelműen, jelentősen növekedett. A “csúcsév” 2006 volt, ahol a top 30 dalból 20 említett valamilyen konkrét márkát.

A márkanevek száma a top 30 dalokban, 1960-tól

A márkanevek száma a top 30 dalokban, 1960-tól

Messze a legnépszerűbbek az autómárkák: Mercedes-Benz, Bentley, Corvette, Cadillac és Chevrolet. Ami egyébként azt is mutatja, hogy nem csak a direkt reklámozás lehet a célja egy márka említésének, hanem például az előadó (valós vagy fiktív) gazdagságának jellemzése. Illetve, mint a tanulmány írja, “valószerűbbé”, átélhetőbbé tesz egy szöveget, ha a szereplője nem csak úgy az “autójába”, hanem a Mercedesébe száll be.

Ettől függetlenül persze számos esetben lehet szó tényleges reklámról – ám gyakran ez nem derül ki. Mint a Mic a tanulmányból kiinduló cikkében olvasható, gyakran nem kerül nyilvánosságra, hogy egy márka fizetett azért, hogy bekerüljön egy dalszövegbe. A pesszimista hangvételű cikk több kiszivárgott levelet is említ, amelyben egy-egy kiadó különböző előadóit (például a Pussycat Dolls lánycsapatot), ezek dalszövegeit ajánlgatja a potenciális hirdetőknek.

Mind a Mic cikke, mind a tanulmány említi a videoklipes termékelhelyezéseket, amelyek mintha elfogadottabbak lennének; de legalábbis ezeknél nyilvánvalóbb, hogy fizetett reklámot látunk. Illetve előkerül Busta Rhymes Pass The Courvoisier Part II című, 2002-es slágere, amelynek szövegébe “művészi okból” került bele a luxust jelképező konyak, ám ennek fogyasztása úgy megnőtt a dal sikere nyomán, hogy a gyártó cég később szponzori szerződést kötött a rapperrel.

,



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading