Most hozzák a legtöbbet a YouTube-reklámok

Az közismert, hogy a YouTube által a videók jogtulajdonosainak kifizetett összeg nem egyenesen arányos a nézettséggel; vagyis két, hasonlóan népszerű videó nem feltétlenül jövedelmez ugyanúgy. Azt is sokan tudják, hogy a Google a reklámbevételek 55 %-át adja tovább. Ennek részletei azonban rendkívül bonyolultak. A Quarterlab cikkei segítenek az eligazodásban.

Az online szolgáltatásokat nyújtó cég két cikke közül az első a reklámok típusait és megjelenésük rendszerét ismerteti. A hirdetések típusai a jövedelmezőség sorrendjében a következők: átugorhatatlan videó; öt másodperc után átugorható videó; a videón megjelenő kép; a videó mellett megjelenő kép. Utóbbi kettő hozza tehát a legkevesebb bevételt, ráadásul ezek csak böngészőben tudnak megjelenni, mobil eszközökön nem.

A reklámok megjelenítése bonyolult folyamat. Minden egyes megtekintésnél a rendszer végigmegy több lépésen. Először is ellenőrzi, hogy egyáltalán megjeleníthető-e reklám: egyes országokban nem, illetve esetlegesen sértő videók mellé nem biztos, hogy tesznek reklámot; bizonyos videók mellé pedig csak felnőtteknek szóló hirdetések kerülnek. (Egy ilyen besorolásról értesít a rendszer.) Számít persze az is, hogy mit engedélyezett a jogtulajdonos. Ezután a YouTube megnézi, hogy a reklámot “elviseli-e” a felhasználó – például a korábbi viselkedéséről begyűjtött adatokra támaszkodva: ha korábban egy bizonyos számú hirdetés rátukmálása után inkább elhagyta a YouTube-ot, akkor ezt a jövőben igyekszik elkerülni a rendszer. Itt számít az is, hogyan talált rá a néző az adott videóra, vagy éppen az, hogy milyen napszak van.

Ha a rendszer úgy dönt, hogy egy bizonyos fajta reklám megjelenhet a videóban, akkor jön annak kiválasztása, hogy melyik legyen ez. Ebben a stádiumban a reklámelhelyezésre szóba jöhető videók “versenyeznek” a reklámokért, legyenek azok a YouTube-csatorna vagy a Google által leszervezett kampányok, vagy az Adwords rendszer “aukcióján” vásárolt reklámok. Az adott pillanatban elérhető “legkívánatosabb” videók mellé jutnak a legtöbbet fizető hirdetések. Ezt a kívánatosságot a népszerűség, a megnézett percek száma, a felhasználói aktivitás mérőszámai (lájkok, kommentek, megosztások) határozzák meg. Ha minden jól megy, a negyedik lépés a reklám megjelenítése; a bevétel 55 %-a pedig a jogtulajdonosé.

A második cikk azokat a tényezőket veszi sorra, amelyek miatt egy jó nézettségű videó esetleg kevesebb reklámbevételt kap, mint más, aminek hasonló a népszerűsége. Számít a videó, illetve általában a csatorna státusza, vagyis az, hogy az adott tartalommal, illetve más feltöltött tartalmakkal kapcsolatban felmerült-e a jogosulatlan felhasználás gyanúja, és ezt tisztázták-e. Számít az, hogy hol jelenik meg a videó: ha egy külső oldalra beágyazva, az korlátozza a megjeleníthető reklámok lehetőségeit, így csökkentheti a bevételt; és az is, hogy akik nézik, használnak-e reklámblokkoló szolgáltatást, esetleg olyan országban tartózkodnak, ahol nem monetizálható a YouTube-nézettség.

Végül nagyon fontos az is, hogy az év mely időszakában járunk. A hirdetők az utolsó negyedévben, októbertől decemberig, tehát a karácsonyi időszak előtt költik a legtöbb pénzt a reklámokra, így ekkor lehet a legtöbb pénzt keresni ugyanazzal a nézettséggel. Ebből a szempontból az első negyedév a legrosszabb. A Quarterlab ezt a nagyon részletes – bár jórészt amerikai adatokra támaszkodó – cikket ajánlja, amelyből egészen pontosan kiderül a videók optimális posztolási időpontja: leginkább csütörtökön és pénteken kora délután érdemes kirakni valamit a YouTube-ra, ha a legnagyobb nézettséget szeretnénk elérni.

A Dal+Szerző útmutatója a YouTube optimális használhatához itt olvasható.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading