Milyen kalózkodás? A kiadók fő ellensége már a YouTube és a többi ingyenes szolgáltatás

Megjelent az Egyesült Államok kiadói szövetsége, az RIAA éves jelentése. Enyhén ugyan, de emelkedtek a bevételek, és ha nem is sokkal, de a stream lett a fő bevételi forrás. A szövetség keményen nekiment az ingyenes, on-demand hozzáférést nyújtó szolgáltatásoknak, köztük a YouTube-nak is, mondván: rengeteget, egyre többet nyerészkednek a zenei tartalmakon.

Először vezet a stream

2015-ben a kiskereskedelmi árbevétel az előző évihez képest 0,9 %-kal, 7 milliárd dollárra emelkedett az Egyesült Államokban. A nagykereskedelmi bevétel (amely tehát ebből a kiadókhoz eljutott) 0,8 %-kal, 4,95 milliárd dollárra nőtt. A bevételek forrását tekintve először vezet a stream: az összes bevétel 34,3 %-a származott ebből, míg a letöltésekből 34%. A fizikai eladások már kevesebb mint egyharmadot, 28,8 %-ot tettek ki, és a kiadók bevételeinek 2,9 %-a jött a megfilmesítési jogokból (ebbe a reklámokban, videojátékokban stb. elhangzó zenék is beletartoznak). “Egyre inkább digitális fókuszú, és egyre inkább több lábra támaszkodó” modellről ír az RIAA vezető elemzője, illetve arról, hogy soha nem volt ilyen kiegyensúlyozott a “bevételi mix”.

A stream összes formáját összesítve a kategória 29 %-kal nőtt az előző évihez képest, míg a letöltések és a fizikai eladások 10,4 és 10,1 %-kal estek vissza. (A korábbi trendet követve a single letöltések jobban visszaestek, mint az albumeladások.) CD-ből kb. 123 milliót adtak el az Egyesült Államokban, vinylből pedig 16,9 millió albumot és félmillió single-t. A fizikai bevételek több mint ötödét már a vinyl adta. A stream bevételek nagy részét az előfizetések adják; ennél kevesebb az online rádiókból származó, és még kevesebb a reklámokból finanszírozott, ingyenes on-demand szolgáltatások által adott bevétel. Az előfizetők száma éves átlagban 10,8 millió volt, év végén már 13 millió.

“Egyes tech óriások a zenészek kárára nyerészkednek”

Az adatokat kommentálva Cary Sherman, az RIAA vezetője hosszabb írást közölt a Mediumon. Ebben leszögezi, hogy “zeneipar ma már elsősorban digitális iparág”; hozzáteszi, hogy egyetlen más kreatív iparágban nem érik el a digitális bevételek a 70 %-ot. “Az adatok bátorítóak, ugyanakkor igen jelentős kihívásokkal kell szembenéznünk” – írja, és rátér a fő ellenség ostorozására. Mint a Music Ally kiemeli, nem esik szó sem a jelentésben, sem a kommentárban a “kalózkodásról”: immár egyértelműen a YouTube és a többi ingyenes szolgáltató, illetve a mögöttük álló tech cégek az RIAA által képviselt kiadók fő célpontjai.

Sok lap átvette – köztük még olyanok is, mint a New York Post – azt az összehasonlítást, amely szerint 17 millió vinyl eladásából több bevétel keletkezett, mint “több százmilliárd” ingyenes streamből. (Előbbi 415 millió, utóbbi 385 millió dollár. A vinyl eladásokról egyébként itt olvashatók az RIAA számai.) Ez azonban meglehetősen félrevezető, mint a Hypebot rámutatott: a vinylnél a bruttó kiskereskedelmi árbevételt veszik, amiből tehát az árrést, a gyártás, szállítás költségeit stb. mind le kell vonni, míg a stream esetén a kiadókhoz eljutó nettó összeg szerepel.

Ettől az még tény marad, hogy az előfizetésekhez és más formátumokhoz képest az ingyenes, on-demand stream rendkívül kevés bevételt termel, miközben ezek fogyasztása jóval magasabb. Ezt régóta tudjuk; újdonság viszont az az adat, amely szerint ezek a szolgáltatások jóval nagyobb mértékben növekedtek, mint az általuk a kiadóknak fizetett összeg. 2014-ben az előző évihez képest 63 %-kal nőtt az ingyenes streamek száma, a kiadók ebből származó bevétele pedig 34 %-kal. Ehhez képest 2015-ben 101 %-os volt a streamek növekedése, míg a bevételeké csak 31 %-os. (A Billboard elismerten hozzávetőleges számítása szerint az egy audio- vagy videostreamre jutó bevétel 24 %-kal csökkent a 2014-eshez képest.)

RIAA value grab

Forrás: RIAA

Az európai jogkezelőktől indult, egyre terjedő szóhasználatban “value gap”-nek hívják a tech cégek által a zenei és egyéb kreatív tartalmak segítségével termelt bevétel és az alkotókhoz eljutó rész közti különbözetet. Az RIAA vezetője egy erősen támadó szójátékkal “value grab”-ről ír – tehát kb. értékkülönbözet helyett értéklenyúlásról ír.

A legtöbben a YouTube és az ingyenes stream szolgáltatók elleni támadást hallották ki ebből, de Cary Sherman másokat is megnevez: “a művészeknek és kiadóknak való fizetés alól kivételezett AM/FM rádiók, a műholdas rádiók megmagyarázhatatlanul a piaci ár alatti jogdíjai, az illegális tartalmak eltávolításának reménytelenül elavult módja”, valamint az ezeket lehetővé tevő “elavult, piactorzító kormányzati szabályozás”, végül persze a törvényeket kihasználó, mi több, azokat tovább torzító tech cégek. “Mi és a zenei világban sokan mások úgy érezzük, hogy a tech óriások az alkotók rovására nyerészkednek” – írja.

A kalózkodás is előkerül a MusicFIRST Coalition az RIAA adataira támaszkodó írásában, amely kifejezetten a Google ellen irányul. A Google tavaly létrehozott ernyőcége, az Alphabet 2015 utolsó negyedévében 21,3 milliárd dollár bevételt termelt, túlnyomó részét hirdetésekből. Ezen belül a YouTube bevételét nem ismerjük, de a cég szerint is igen jelentős a részesedésük. Ehhez képest, írja a MusicFIRST, a videómegosztó a méretét és “megkerülhetetlenségét” kihasználva “a legalacsonyabb, a piacinál jóval kisebb jogdíjakat” kényszeríti rá az alkotókra. A Google keresője gyakran a jogosítatlan tartalmakat részesíti előnyben, nem a jogosítottat, így bevételt vesz el a zeneipartól; ráadásul az illegális oldalak reklámjaiból szintén részesül a tech cég. A MusicFIRST szerint a mindezt lehetővé tévő törvényeket minél előbb meg kell változtatni.

3 milliárd dollár és a promóció

A Google válaszában arra hivatkozott, hogy fennállása alatt több mint 3 milliárd dollár jogdíjat fizetett ki a zeneiparnak. Ráadásul a YouTube Red előfizetéses program, illetve a YouTube Music app mind azt szolgálja, hogy növelje az alkotók bevételét. Továbbá szerintük nem jogos összevetni a zenére fókuszáló szolgáltatásokat a mindenféle videó megosztására használt platformmal.

Az érvelést alaposan szemügyre vette a Music Business Worldwide cikke. Egyrészt felhívja a figyelmet arra, hogy a zeneiparnak nem csak önmagában a kifizetett összeggel van baja, hanem azzal, hogy az milyen hatalmas mértékű zenefogyasztás nyomán keletkezik. Érdemes összevetni, hogy a Spotify is nagyjából akkor érte el a 3 milliárdos összesített kifizetést, mint a Google – pedig egyrészt fiatalabb a cég, másrészt jóval kevesebben használják, mint a havi egymilliárd felhasználóval büszkélkedő YouTube-ot. Ráadásul valószínű, hogy a YouTube-os zenefogyasztás elvon fogyasztókat más, a kiadóknak, alkotóknak jobban fizető szolgáltatásoktól.

Egy másik, gyakran előkerülő érvelés, hogy a YouTube nem pusztán a kifizetett jogdíjakkal járul hozzá a zeneiparhoz, hanem hatalmas promóciós potenciáljával is. Azonban erre egy név nélkül nyilatkozó kiadói alkalmazott ezt mondta: “Senki nem kérdez meg minket arról, hogy vajon akarjuk-e használni ezt a ‘promóciós potenciált’ vagy sem. Mi lenne, ha valaki kiszivárogtatná a Google egy titkos algoritmusát, és azt mondaná, hogy milyen csodás promóció ez nekik?!” A kifizetett jogdíjakról pedig egy kiadó vezető munkatársa ezt mondta: “olyan ez, mintha Bernie Madoff [a 2009-ben 150 év börtönre ítélt csaló] a befektetőinek fizetett osztalékával dicsekedne.”



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading