Így lehet a leghatékonyabban mozgósítani a rajongókat – 2016 legjobb zenei kampányainak tanulságai

A Music Ally összegyűjtötte 2016 legjobb zenei kampányait. Ezek közül 12 megtalálható itt (pdf-ben itt). A teljes lista előfizetők számára érhető el.

A kampányokban részt vevő szakemberek által írt ismertetők fő tanulsága az, hogy a siker titka a rajongók, ezen belül is a leglelkesebbek mozgósítása a közösségi oldalakon. Ők egyrészt hírét viszik egy új lemeznek vagy videónak, másrészt pedig egy sok embert megmozgató kampány olyan történet, amivel a média érdeklődését is fel lehet kelteni. Ezt persze eddig is tudtuk, viszont az, hogy mindez milyen hatékony lehet, már meglepő eredménye lehet a Music Ally gyűjtésének. Az egyik kampány bemutatása így kezdődik: a Bear’s Den zenekarnak nem voltak komoly sajtókapcsolatai sem az online, sem a print médiában, és első lemezük a top 50-be sem került be. A sikeres kampány több országban top 10-es helyezésekhez vezetett, telt házas koncertekhez, Glastonbury-fellépéshez.

A leggyakoribb megoldás nem meglepő módon az exkluzív tartalmak megosztása, amiket aztán a rajongók tovább osztanak. Érdemes erre gondolni már a lemezfelvétel során. A Bear’s Den például húsznál több rövid videót tudott megosztani a stúdiómunkákról; a Biffy Clyro pedig 360 (!) fotót. De ez még önmagában nem biztos, hogy elég.

Talán még jobb, ha sikerül a rávenni arra a rajongókat, hogy saját tartalmakat készítsenek: képeket, rajzokat, videókat vagy akár tetoválásaik fotóit osszák meg. Fontos ilyenkor, hogy tudják, mi a zenekar által használt hashtag, amivel kapcsolódnak a többi rajongóhoz és az előadóhoz. Hasznos eszköz a Facebook Timeline, amely egy helyre gyűjti a megfelelően felcímkézett tartalmakat. A Daughter zenekar rajongói például még a lemezmegjelenés után majd’ egy évvel is posztolnak ilyeneket. Segít, ha van valami erős vizuális tartalom; Aurora például lepkéket gyűjt, és rajongói is ebben a témában posztolnak.

További hatékony eszköz, ha az új zenét rejtélyes utalásokkal vezetik fel, amelyeket a rajongók egymás között kitárgyalhatnak, különféle értelmezéseket megvitatva. A legnevesebb ezek közül az angol The 1975 teljes közösségi médiás jelenlétének “elsötétülése” volt, amit az új album vizuális világának lépésenkénti felépítése követett. (Ezt a módszert nem ők alkalmazták először.) A Biffy Clyro új albumát különböző, először csak az elvakult rajongók számára feltűnő jelekkel vezette fel, például a honlap galériájában külön hírverés nélkül elhelyezett képpel.

A rajongók “versenyeztetése” szintén aktivitásra serkenti őket, és nagyot tud szólni. A Bastille interaktív térképen mutatta, hol streamelik legtöbben az új albumot, és a (a lakosság számához képest) legaktívabb városban élő rajongók különleges koncertet kaptak. Birdy ázsiai turnéja előtt minden városban elrejtettek egy origami madarat, két-két ingyenjeggyel. Az együttműködés is jó: a CNCO a Pokémon Góhoz hasonlóan “rejtette el” új dalait egy-egy városban, és ha elég rajongó “talált rájuk”, akkor újabb tartalmakat kaptak.

A gyűjtemény bővelkedik az ezeknél is kreatívabb megoldásokban. A 5 Seconds Of Summer az új Szellemirtók filmhez készült dalát úgy promótálta, hogy egy (mobilszolgáltatóval partneri kapcsolatba lépve) olyan hirdetéseket készítettek, amelyeken az együttes tagjai mint szellemirtók pózoltak; a megadott számot felhívó rajongók a zenekar üzenetét és az új dal egy részletét hallgathatták meg. Természetesen a hívók számait mentették, hogy későbbi kampányokban felhasználhassák ezeket. A Bear’s Dean Dew on the Vine című, pingpongozós témájú, vicces videója kapcsán arra kérte a rajongókat, hogy kedvenc karakterüket megnevezve posztolják, illetve pingpongmeccsekre hívta a rajongókat londoni és bristoli koncertje előtt.

Néhány egyedi kiadványhoz egyedi promóció készült. Jeff Buckley első poszthumusz albumának megjelenése apropóján jól áttekinthető, streamelhető formában gyűjtötték össze az 1997-ben elhunyt, azóta legendássá lett énekes lemezgyűjteményét. Marc Almond eleve a legnagyobb rajongóknak készült gyűjteményes kiadványát pedig egyebek között egy olyan videó vezette fel, amin az énekes maga először látja és bontja ki a díszdobozt; a YouTube-on elterjedt “unboxing” videó egyedi változatának az volt az üzenete, hogy maga Marc Almond is rendkívül lelkes a gyűjteménye miatt, és ez a rajongókra is átragadt.

Tanulságos még átnézni a néhány kampánynál megadott költségadatokat. Az említett kampányok többsége 5, de inkább 10 ezer fontnál is többe került, és nem ritka a 25 ezer font fölötti összeg sem. Vagyis kb. minimum 2-3 millió, de nem egyszer 10 millió forintos kampányokról beszélünk.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading