Így oszlanak meg egy nagy koncert bevételei

A Guardian nevük elhallgatását kérő szakemberek segítségével benézett a színfalak mögé: kinek mennyi jut az egyre dráguló, egyre nagyobb számban fogyó koncertjegyekből. A cikk általános, sok országra alkalmazható összefoglalót nyújt, a nagyobb (akár aréna-) turnékra fókuszálva.

A vevő által kifizetett jegyárból először is lejön a kb. 10% kezelési költség (egy része ennek bizonyos esetekben visszajut az előadóhoz), valamint az adó. A Guardian azt írja, hogy az Egyesült Államokban ez utóbbi 5%, egyes európai országokban viszont akár 35% is lehet, ugyanis az áfához még “kulturális adó” is hozzájárul. Vagyis az a 27%, amelyre (a kivételt jelentő szabadtéri fesztiválokat leszámítva) minden magyar koncertszervező panaszkodik, nem is a legmagasabb. Továbbá lejön a közös jogkezelők által levont, a szerzőknek közvetített jogdíj, amely az USA-ban a helyszín méretétől függően 0,1 és 0,8% között változik, de Európában ennél magasabb: Nagy-Britanniában pl. 3%. A magyar koncertek jogdíjairól itt lehet tájékozódni az Artisjus honlapján; az érvényes jogdíjközlemény itt található.

A maradék oszlik meg az előadó és a promóter között. A Guardiannek nyilatkozók szerint a promóter részesedése nagy átlagban 15%; de ez inkább azokra a koncertekre vonatkozik, amelyekkel komolyan dolgozni kell – ha olyan a kereslet, hogy percek alatt úgyis telt házas lesz a koncert, akkor a promóter általában kevesebbet tud kialkudni, lehet, hogy csak 5%-ot. Gyakran kér az előadó garantált minimumot, vagyis ha kevés jegy fogy, akkor is megkap egy bizonyos összeget. Egy megszólaló szerint ha van garantált minimum, akkor általában magasabb a promóter részesedése a bevételből, mint ha nincs.

A zenekarnak ki kell fizetnie a menedzsert (általában 15-20% a nekik jutó részből), és a show színpadra állításának költségeit (“a saját mini gazdaságát” – ahogy a Guardian fogalmaz). Ebben benne van az utazó csapat fizetése a roadoktól a technikai személyzeten át a háttérzenészekig és -vokalistákig; a színpad utaztatott látványelemeinek megtervezése és elkészítése (amit persze a turné kezdete előtt ki kiell fizetni); a szállítás költségei. Mindezek együtt igen komoly összeget is kitehetnek: egy meg nem nevezett nagy produkciónak napi 750 ezer dollárjába (218 millió forint) kerül egy nap az úton, függetlenül attól, hogy van-e fellépés.

Más jellegű kiadások a helyi fix költségek, a helyszínbérléstől a színpadot építő munkásokig, az áramfogyasztástól a biztosításon át az egészségügyi személyzetig. Ezek költségeinek megoszlása megállapodás kérdése; gyakran egy részüket a hely állja.

“Gyakran gondolkodom azon, hogy a közönség valóban igényli-e mindezt, vagy jobban szeretné, ha olcsóbbak lennének a jegyek” – mondja a Guardian egyik forrása. “Ha egy zenésznek sok pénzt bocsátasz a rendelkezésére, akkor meg fogja találni a módját, hogy jó sokat elköltsön belőle a show-ra. Úgyhogy a végén a turnék soha nem olyan jövedelmezőek, mint azt az emberek gondolják.”

Persze azért nem kell sajnálni a sztárokat, csak látni kell, hogy a bevételek és a nyereség növekedése nem járnak kéz a kézben – írja a Guardian, amely néhány adattal jellemzi, hogy ugrottak meg a nagy produkciók bevételei az elmúlt kb. másfél évtizedben. 2001-ben a U2 turnéjának keretében négy koncert volt az Egyesült Államokban; ezekre 78 ezer jegyet adtak el, 45-130 dolláros áron, 6,4 millió bruttó bevételt produkálva. 2015-ben nyolc koncertjük volt az Államokban, 150 ezer eladott jeggyel, amelyek darabja 30-275 dollár volt (vagyis a legalacsonyabb kategória lejjebb ment, a legmagasabb viszont több mint duplája lett); a bruttó bevétel kb. háromszorosa volt a 15 évvel korábbinak: 19,4 millió dollár (5,6 milliárd forint).



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading