Hiába szerződtetett zeneipari legendát a YouTube, nem sokat haladt előre a vita

Egy ideje már a YouTube a zeneipar egyik legnagyobb “ellensége”, már ami a nyilvános csatározásokat illeti, de ezen túlmenően például a törvényhozási lobbizásban is megjelenik a szembenállás. Zeneipari oldalról sokan reménykedtek változásban, amikor az iparágból érkezett legenda, Lyor Cohen lett a YouTube zenei vezetője 2016 végén. Mint kiderült, sok pontban ő is magáévá tette a Google eddigi álláspontját, kiegészítve néhány, zeneipari szereplők által erősen vitatott konkrétummal.

A most 57 éves Cohen a Run DMC turnémenedzsereként kezdett a zeneiparban, majd hamar beindult a karrierje, és ő lett az egyik mozgatórugója annak, ahogy a hiphop betört a mainstream kultúrába. Ő tárgyalta le például a Run DMC és az Adidas mérföldkőnek számító megállapodását, majd a Def Jam kiadó egyik vezetője lett Russell Simmons mellett. Több major kiadó legfelső vezetését is megjárta, a Warner vezérigazgatói székét hagyta ott saját, 300 Entertainment cégének megalapításáért. Innen csábította el a YouTube.

Lyor Cohen nemrég írt egy posztot a YouTube hivatalos blogjára hogy az eddig a cégnél töltött idejének tanulságairól. Érthető módon hatalmas figyelmet keltett az írás – ám a reakciók inkább negatívak. A legkeményebben talán Irving Azoff, a legendás menedzser fogalmazott: “ha a Google-nél azt gondolták, hogy Lyor majd a korábban is hamis érvekkel meggyőzi a zeneipart, akkor ez az ötletük halálra van ítélve.” A rövid, Twitteren megjelent reakciók lényege is az, hogy nincs többről szó, csak “a régi érvek új köntösbe öltöztetéséről”.

Lyor Cohen: mi az oka az ellentéteknek?

Lyor Cohen írása a nemrég a Google keresőfelületére kikerült, nagy sikert aratott Doodle-lel indul, ami interaktív formában a hiphop születésének 44. évfordulóját ünnepelte. Szerinte ez is azt bizonyítja, hogy a Google-ben megvan az akarat, hogy “közelebb hozza egymáshoz a zene és a tech ipart, úgy, hogy az a művészeknek, az iparágnak és a rajongóknak is jó legyen.” Ám elismeri, hogy a YouTube és a zeneipar között még mindig nem megfelelő a kapcsolat. Mi az oka ennek?

Lyor Cohen öt pontban szedi össze a feszült viszony okait. Szerinte gond az, hogy a YouTube másoknál jóval később indította el az előfizetéses szolgáltatását. Azonban szerinte nagyon biztató, ami eddig történt – de ő sem közöl számokat, csak azt, hogy “a csapat nagyon komolyan veszi az előfizetéseket”, és a YouTube Music és a Google Play Music összevonása még jobb szolgáltatáshoz vezet majd. (Előbbi Magyarországon nem érhető el, utóbbi igen.) De a lényeg nem az előfizetés önmagában, hanem a hirdetésekkel párosulva – utóbbi egyesek szerint “maga a halál”, Lyor Cohen szerint viszont a növekedés komoly forrása lehet, már ha a zeneipar nem “fojtja meg”.

Az átláthatóság hiányára panaszkodva az írás csak szolgál egy konkrét – ám szinte mindenki által vitatott – adattal: miközben sokan arra panaszkodnak, milyen keveset fizetnek – bár szerinte az elmúlt 12 hónapban a zeneiparnak kifizetett több mint egymilliárd dollár nem rossz -, aközben elfelejtik alaposan megnézni az adatokat. Például az Egyesült Államokban ezer megtekintés 3 dollárt hoz a jogtulajdonosoknak, ami több, mint amit bármelyik másik reklámokkal finanszírozott szolgáltatás fizet. Csak éppen fejlődő piacokon ennél alacsonyabb a reklámbevétel, és ezért a globális szolgáltatást nyújtó YouTube általános számai rosszabbul néznek ki.

Elismétli azt is, hogy a YouTube milyen sokat segít a feltörekvő művészeknek, például elárulva azt, hogy a zenei videók nézésének nagyobb része (nem kattintásokban, hanem a videó előtt eltöltött időben mérve) az algoritmus által ajánlott videókra jut, nem azokra, amikre a felhasználó maga rákeres. De elismeri, hogy többet is tehetne a YouTube a feltörekvő előadókért; mint írja, ezt tekinti egyik legfontosabb feladatának.

Végül rátér a “safe harbor” kérdésére is, tehát hogy a YouTube semleges tárhely-e, vagy zenei platform. A kérdés, ami körül rengeteg vita folyt, Lyor Cohen szerint egyszerűen “figyelemelterelés”, és ezt okolni a zeneipar minden problémájáért “megszállottság”. Ez a szabályozás teszi lehetővé, hogy “művészek milliói használhassák az olyan nyitott platformokat, mint a YouTube, Facebook, Soundcloud.” Cohen megismétli a Google gyakori érvét, hogy a cég valójában jóval többet tesz, mint amit a törvény előír: a Content ID lehetővé teszi, hogy a jogtulajdonosok monetizálják a mások által feltöltött tartalmakat. “Korábban az, ha egy rajongó egy mixtape-en megosztott a barátjával egy dalt, azt kalózkodásnak nevezték. A Content ID-nek köszönhetően ma ugyanez már több mint 2 milliárd dollárt hozott a tartalomtulajdonosoknak.”

RIAA: a YouTube nem viselkedik valódi partnerként

Lyor Cohen írására számos zeneipari szervezet válaszolt. Az RIAA részéről Cary Sherman elnök írt egy posztot Öt makacs tény a YouTube-ról és az értékhézagról címmel. Mint írja, az, hogy a zenehallgatás nagyobb része a YouTube ajánlóiból jön, pont azt bizonyítja, hogy nem passzív platformként, hanem “aktív terjesztőként” viselkedik a videómegosztó. Sherman a Nielsen és a BuzzAngle adataira hivatkozva azt írja, hogy az ezer lejátszásonkénti 3 dollár a valóságban inkább ennek a fele volt 2016-ban, és a Spotify (igaz, az előfizetőket is beszámítva) ennek hétszeresét fizeti a jogtulajdonosoknak.

Korábban is gyakran elhangzott, amit a safe harborról ír: ez aránytalanul előnyös alkupozíciót biztosít a YouTube számára, hiszen amikor tárgyal a jogtulajdonosokkal, akkor a piaci ár alatti ajánlatot tesz, majd azt mondja: “vagy elfogadod ezt, vagy nincs megállapodás”. Ugyanis ez utóbbi esetben, ha nem fogadják el az ajánlatot, akkor – Content ID ide vagy oda – a szóban forgó zene úgyis felkerül a YouTube-ra, vagyis az eredmény ugyanaz, csak még az a kevés kompenzáció sincs. Esetleg a művész vagy képviselője rengeteg pénzt és időt ölhet abba, hogy “egymás után keresgélje az engedély nélkül feltöltött tartalmait, csak azért, hogy miután leszedeti őket, újra felbukkanjanak”.

A YouTube rendkívüli sikerében nagy szerepet játszik a zene: minden idők 10 legnézettebb videója közül 9 zenei; egy felmérés szerint a felhasználók 82%-a keres zenét a YouTube-on. “A tények alapján fel kell tennünk a kérdést: miért fizet ilyen keveset a YouTube? Egy valódi partner valóban ennyire értékelné a zenét? Szerintünk nem” – írja az RIAA vezetője.

A2IM: a megtekintések kétharmada nem monetizált

A független kiadók amerikai szervezete, az A2IM vezetője, Richard James Burgess még részletesebb választ írt. Ebben többek között összeveti a Lyor Cohen által megtámadott Spotify-t és a YouTube-ot. “A Spotify elkötelezett aziránt, hogy fizessen az alkotóknak minden egyes felhasználás után. A YouTube fenntartja magának a jogot, hogy eldöntse: mikor fizet, mennyit fizet és milyen körülmények között.” Burgess szerint nem kizárható, hogy egy gondosan kiválasztott adathalmazból kihozható az említett ezer felhasználásra jutó 3 dollár, ám fontosabb, hogy az A2IM tagjainak kimutatásai szerint globálisan a videómegtekintések kétharmada (!) egyáltalán nem monetizált. Az sem igaz, amit Lyor Cohen a fejletlen piacokról által okozott torzításról ír, hiszen nem nevezhető fejletlennek mondjuk Ausztrália, Franciaország vagy Hollandia, az onnan jövő bevételek mégis jóval alacsonyabbak az amerikaiaknál.

Burgess szerint a vitákban nem szokott előkerülni egy fontos szempont: a videótartalmak értékesebbek, ráadásul drágább őket előállítani, mint az audiót, ezért úgy lenne igazságos, ha ezekért magasabb fizetség járna – nem kevesebb.

A független kiadók szövetségének vezetője értékeli, hogy Lyor Cohen belátja: “a YouTube-ra vár a feladat, hogy bizonyítsa: komoly erőfeszítéseket tesz arra, hogy a felhasználókat az előfizetés felé terelje.” Szerinte azonban ennek nem sok nyomát lehet látni: az előfizetéses YouTube Red alig valamivel nyújt többet a felhasználóknak, mint az ingyenes verzió.

BASCA: a Content ID nagyon korlátozott

A brit zeneszerzőket képviselő BASCA válaszában a korábbiakhoz képest új elem, hogy felhívják a figyelmet a Content ID rendszer gyengeségeire azon is túl, hogy hiába hangoztatja a YouTube, milyen hatékony, a zeneipari szereplők szerint még mindig nem eléggé az. A BASCA kiemeli, hogy világszerte nagyjából 8000 iparági szereplőt “engedtek be” a rendszerbe, túlnyomórészt lemezkiadókat. Ez azt jelenti, hogy a rendszer a független, hivatalos képviselet nélküli zeneszerzőknek, dalszerzőknek nem nyújt semmilyen védelmet, támogatást. Van egy réteg, akiknek a művei már elég népszerűek ahhoz, hogy engedély nélkül felhasználják őket, ahhoz azonban még nem eléggé, hogy automatikus támogatást (monetizálást vagy automatizált eltávolítást) kérhessenek.

NMPA: a pornót távol tudják tartani, a jogsértő zenét miért nem?

Az amerikai zeneműkiadók szervezete egy régi iparági követelést ismételt meg válaszában: eszerint az eltávolítási kérelmeknek azt kellene eredményezniük, hogy az ugyanazt a jogsértő zenét tartalmazó másik videót már ne is lehessen feltölteni a YouTube-ra (“take down stay down”). “A YouTube rendkívül hatékony abban, hogy a pornográf és a gyűlöletkeltő videókat távol tartsa, úgyhogy biztosan képesek lennének erre technikailag.” Továbbá a hivatalos partnereik videóira is jobban odafigyelhetnének, például biztosítaniuk kellene, hogy a multichannel networkök rendesen jogosított zenéket használjanak fel.

Nem sokat haladt előre a vita – de legalább van valami

Összességében tehát nem sok változás van mondjuk az egy évvel ezelőtti vitákhoz, érvekhez és ellenérvekhez képest. A legpozitívabban a Billboard ítéli meg mindezt: “Bár a legtöbb érvet már hallottuk, az, hogy Cohen hajlandó beszállni ezekbe a vitákba, már önmagában is egy komoly előrelépés. Meglátjuk, hogy a zeneipari reakciókra születnek-e válaszok, de már az is fontos, hogy mindkét oldal a nyilvánosság elé lépett, és talán még valódi dialógus is kialakulhat.”



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading