Visszaesett a legnagyobb turnék összbevétele, miközben a jegyárak megugrottak

A Pollstar az élőzenei szektor fontos szaklapja, gyakran idézik a 100 legnagyobb bevételű turné adatait összegző statisztikáikat – amik tehát nem a teljes élőzenei szektort, csak a sztárturnék világát mutatják be. A féléves adatokat a Music Business Worldwide összegezte.

A meglepő eredmény az, hogy a folyamatos emelkedés évei után 2019 első felében az összbevétel 26,8%-kal esett vissza 2018 hasonló időszakához képest. Az eladott jegyek száma még jobban csökkent: 28,8%-kal esett vissza; a száz legnagyobb turnéra 22,3 millió jegyet adtak el a félévben. Ebből következik, hogy az átlagos jegyár viszont emelkedett: míg egy éve 90 dollár volt, idén 92,4 dollárra nőtt (26 800 forint). Az első ötven legnagyobb turné átlagos jegyárai pedig átlépték a 100 dolláros határt.

Az ötven legnagyobb turné átlagos jegyárainak változása. Forrás: Music Business Worldwide

Az iparágban bizonyára el fognak gondolkodni azon, hogy az áremelkedés fogta-e vissza a keresletet – írja a lap; ugyanakkor a cikk szerint lehet, hogy csak annyi a magyarázat a visszaesésre, hogy ebben az időszakban nem turnézott annyi szupersztár, mint egy éve. Például az első öt, a turnézásból legtöbbet kereső zenész idén jóval kevesebb, 39,4%-kal alacsonyabb összbevételt produkált, mint egy éve. A félév legsikeresebb élő produkciója egyébként Elton John búcsúturnéja volt.

A Pollstar összegzése más érdekes trendekre is felhívja a figyelmet, például arra, hogy több zenész is az általa elérhető közönséghez képest kifejezetten kis helyszíneken turnézott (angolul underplay): így tett a tiniszenzáció Billie Eilish és a veterán Madonna is, aki 2-3000 fős helyszíneken lép fel új lemezének turnéján, igaz, egy-egy helyen többször is.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading