A Pollstar az élőzenei szektor fontos szaklapja, gyakran idézik a 100 legnagyobb bevételű turné adatait összegző statisztikáikat – amik tehát nem a teljes élőzenei szektort, csak a sztárturnék világát mutatják be. A féléves adatokat a Music Business Worldwide összegezte.
A meglepő eredmény az, hogy a folyamatos emelkedés évei után 2019 első felében az összbevétel 26,8%-kal esett vissza 2018 hasonló időszakához képest. Az eladott jegyek száma még jobban csökkent: 28,8%-kal esett vissza; a száz legnagyobb turnéra 22,3 millió jegyet adtak el a félévben. Ebből következik, hogy az átlagos jegyár viszont emelkedett: míg egy éve 90 dollár volt, idén 92,4 dollárra nőtt (26 800 forint). Az első ötven legnagyobb turné átlagos jegyárai pedig átlépték a 100 dolláros határt.

Az iparágban bizonyára el fognak gondolkodni azon, hogy az áremelkedés fogta-e vissza a keresletet – írja a lap; ugyanakkor a cikk szerint lehet, hogy csak annyi a magyarázat a visszaesésre, hogy ebben az időszakban nem turnézott annyi szupersztár, mint egy éve. Például az első öt, a turnézásból legtöbbet kereső zenész idén jóval kevesebb, 39,4%-kal alacsonyabb összbevételt produkált, mint egy éve. A félév legsikeresebb élő produkciója egyébként Elton John búcsúturnéja volt.
A Pollstar összegzése más érdekes trendekre is felhívja a figyelmet, például arra, hogy több zenész is az általa elérhető közönséghez képest kifejezetten kis helyszíneken turnézott (angolul underplay): így tett a tiniszenzáció Billie Eilish és a veterán Madonna is, aki 2-3000 fős helyszíneken lép fel új lemezének turnéján, igaz, egy-egy helyen többször is.
Categories: Hírek
Leave a Reply