A TikTok más zenei szolgáltatókhoz irányítja a felhasználókat (egyelőre)

Lépésenként egyre több országban vezeti be a TikTok az Add to Music App funkciót. A működése egyszerű: ha a felhasználónak tetszik az adott videóban megszólaló dal, akkor azt elmentheti a Spotify-on, Apple Musicon vagy Amazon Musicon. Terveznek más szolgáltatókat is hozzáadni, beleértve a YouTube Musicot is.

A funkció hátteréről és általában a TikTok és a zeneipar kapcsolatáról a Music Business Worldwide-nak beszélt Ole Obermann, aki a zenei fejlesztésekért felelős vezető a cégnél. Az interjúból kiderül, hogy az átirányításért a TikTok nem kap semmilyen anyagi ellentételezést; mint Obermann mondja, “azért vezettük ezt be, mert a kiadók szerették volna, és mert ezzel tudjuk segíteni a zenét, a művészeket. Tényleg ilyen egyszerű ez a dolog.”

A stream szolgáltatók nyitottak voltak a kezdeményezésre (bár “elsütöttek egy-két poént”); inkább a TikTokon belül kellett meggyőzni azokat a vezetőket, akik “a képernyő minden egyes miliméterét beárazzák; nekik kellett beadnunk azt, hogy szeretnénk ide egy nagy gombot, ami kifelé fog mutatni”. De ez mutatja Obermann szerint, hogy “nagyon komolyan gondoljuk, hogy mi akarunk lenni a valaha létezett legjobb zenei felfedező és promóciós szolgáltatás.”

Azt azért elismeri, hogy “egyelőre” más szolgáltatásokhoz irányítják a felhasználókat, beleértve azokat az országokat is, ahol a TikTok Music már elindult (Ausztrália, Brazília, Indonézia, Szingapúr, Mexikó) – de “lehetséges”, hogy ez nem lesz mindnig így, és az is lehetséges, hogy a TikTok Musicot az első helyen kínálja majd az app akkor is, ha a felhasználó nem előfizetője. “Ha majd az előfizetők gyűjtésére koncentrálunk, lehet, hogy át kell rendeznünk a dolgokat. De még messze nem tartunk ott” – mondja Obermann.

Mindenesetre a hosszú távú cél az, hogy a TikTok mint videós platform, plusz a TikTok Music mint előfizetéses stream szolgáltatás, plusz az e-kereskedelem (beleértve a merch- és koncertjegyvásárlás lehetőségét) egy “teljes zenei ökoszisztémát alkosson, ahol minden történik: felfedezés, promóció, elköteleződés, fogyasztás, livestream, merch, jegyek”. De ez még messze van, hiszen csak az előfizetéses stream globális elindítása önmagában egy több éves folyamat.

Ami a TikTok által a zeneiparnak fizetett – sokak szerint borzasztóan alacsony – összegeket illeti, Obermann egyrészt azt mondja, hogy nem jó összehasonlítás ezeket a YouTube és a Spotify által fizetett, milliárd dolláros nagyságrendű összegekkel összevetni. Érti, hogy az emberek fejében a TikTok ezekhez hasonló helyet tölt be, de “még közel sincs annyi bevételünk, mint a YouTube-nak, és egészen más üzleti modellben működünk, mint a Spotify.”

Ugyanakkor a nyáron a Warnerrel kötött új megállapodás szerint a kiadó “újfajta módokon, az eddigiektől különböző modellek alapján is monetizálja a zenéjét”, de ennél több részletet Obermann nem árul el, mindenesetre szerinte már most nő az az összeg, ami a TikToktól a zeneiparhoz jut.

Szerinte nagyon fontos lehetőség a zenészek számára a Kereskedelmi zenei könyvtár is, ami egyszerű licencelést kínál reklámcélú felhasználásokra. Mint mondja, a sync jelenlegi modelljét arra a működésre találták ki, hogy “egyszeri nagy tévéreklámokba eladják a zenét, a szerződés megkötése pedig hónapokba telik”; ezzel szemben most van a világban “10 millió kisvállalkozás, amik hamar be szeretnék tenni a zenéjüket egy reklámvideójukba – ezt a keresletet kell kielégíteni”. Szerinte ha a TikTok ezt meg tudja oldani, az akár 10%-kal is növelheti a teljes zenei piac értékét.

Érdekes, hogy a Music Business Worldwide kérdésére, hogy “ha megváltoztathatnál egyetlen dolgot a zeneiparban, mi lenne az?”, Obermann ezt válaszolja: “Szerintem a szerzőknek is a piacon érvényesülni képes művészként kellene magukra tekinteniük, nem kellene megelégedniük a színfalak mögötti ember szerepével. Ugyanúgy kreatív emberek ők is, mint az előadók.” Felveti, hogy a TikToknak lehetne egy olyan szerepe, hogy “bemutatunk egy dalt, és több előadónak is kedve támad megcsinálni belőle a maga verzióját. Lehet, hogy a végén 10 különböző előadás lesz, és mindegyik sláger, de különböző műfajokban vagy különböző nyelveken.”



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading