A TikTok más zenei szolgáltatókhoz irányítja a felhasználókat (egyelőre)

Lépésenként egyre több országban vezeti be a TikTok az Add to Music App funkciót. A működése egyszerű: ha a felhasználónak tetszik az adott videóban megszólaló dal, akkor azt elmentheti a Spotify-on, Apple Musicon vagy Amazon Musicon. Terveznek más szolgáltatókat is hozzáadni, beleértve a YouTube Musicot is.

A funkció hátteréről és általában a TikTok és a zeneipar kapcsolatáról a Music Business Worldwide-nak beszélt Ole Obermann, aki a zenei fejlesztésekért felelős vezető a cégnél. Az interjúból kiderül, hogy az átirányításért a TikTok nem kap semmilyen anyagi ellentételezést; mint Obermann mondja, „azért vezettük ezt be, mert a kiadók szerették volna, és mert ezzel tudjuk segíteni a zenét, a művészeket. Tényleg ilyen egyszerű ez a dolog.”

A stream szolgáltatók nyitottak voltak a kezdeményezésre (bár „elsütöttek egy-két poént”); inkább a TikTokon belül kellett meggyőzni azokat a vezetőket, akik „a képernyő minden egyes miliméterét beárazzák; nekik kellett beadnunk azt, hogy szeretnénk ide egy nagy gombot, ami kifelé fog mutatni”. De ez mutatja Obermann szerint, hogy „nagyon komolyan gondoljuk, hogy mi akarunk lenni a valaha létezett legjobb zenei felfedező és promóciós szolgáltatás.”

Azt azért elismeri, hogy „egyelőre” más szolgáltatásokhoz irányítják a felhasználókat, beleértve azokat az országokat is, ahol a TikTok Music már elindult (Ausztrália, Brazília, Indonézia, Szingapúr, Mexikó) – de „lehetséges”, hogy ez nem lesz mindnig így, és az is lehetséges, hogy a TikTok Musicot az első helyen kínálja majd az app akkor is, ha a felhasználó nem előfizetője. „Ha majd az előfizetők gyűjtésére koncentrálunk, lehet, hogy át kell rendeznünk a dolgokat. De még messze nem tartunk ott” – mondja Obermann.

Mindenesetre a hosszú távú cél az, hogy a TikTok mint videós platform, plusz a TikTok Music mint előfizetéses stream szolgáltatás, plusz az e-kereskedelem (beleértve a merch- és koncertjegyvásárlás lehetőségét) egy „teljes zenei ökoszisztémát alkosson, ahol minden történik: felfedezés, promóció, elköteleződés, fogyasztás, livestream, merch, jegyek”. De ez még messze van, hiszen csak az előfizetéses stream globális elindítása önmagában egy több éves folyamat.

Ami a TikTok által a zeneiparnak fizetett – sokak szerint borzasztóan alacsony – összegeket illeti, Obermann egyrészt azt mondja, hogy nem jó összehasonlítás ezeket a YouTube és a Spotify által fizetett, milliárd dolláros nagyságrendű összegekkel összevetni. Érti, hogy az emberek fejében a TikTok ezekhez hasonló helyet tölt be, de „még közel sincs annyi bevételünk, mint a YouTube-nak, és egészen más üzleti modellben működünk, mint a Spotify.”

Ugyanakkor a nyáron a Warnerrel kötött új megállapodás szerint a kiadó „újfajta módokon, az eddigiektől különböző modellek alapján is monetizálja a zenéjét”, de ennél több részletet Obermann nem árul el, mindenesetre szerinte már most nő az az összeg, ami a TikToktól a zeneiparhoz jut.

Szerinte nagyon fontos lehetőség a zenészek számára a Kereskedelmi zenei könyvtár is, ami egyszerű licencelést kínál reklámcélú felhasználásokra. Mint mondja, a sync jelenlegi modelljét arra a működésre találták ki, hogy „egyszeri nagy tévéreklámokba eladják a zenét, a szerződés megkötése pedig hónapokba telik”; ezzel szemben most van a világban „10 millió kisvállalkozás, amik hamar be szeretnék tenni a zenéjüket egy reklámvideójukba – ezt a keresletet kell kielégíteni”. Szerinte ha a TikTok ezt meg tudja oldani, az akár 10%-kal is növelheti a teljes zenei piac értékét.

Érdekes, hogy a Music Business Worldwide kérdésére, hogy „ha megváltoztathatnál egyetlen dolgot a zeneiparban, mi lenne az?”, Obermann ezt válaszolja: „Szerintem a szerzőknek is a piacon érvényesülni képes művészként kellene magukra tekinteniük, nem kellene megelégedniük a színfalak mögötti ember szerepével. Ugyanúgy kreatív emberek ők is, mint az előadók.” Felveti, hogy a TikToknak lehetne egy olyan szerepe, hogy „bemutatunk egy dalt, és több előadónak is kedve támad megcsinálni belőle a maga verzióját. Lehet, hogy a végén 10 különböző előadás lesz, és mindegyik sláger, de különböző műfajokban vagy különböző nyelveken.”



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.