Hiába a látványos sikersztorik, az új előadók fél ezrelékének sikerül legalább közepes sikert elérnie

Az egyik legismertebb zenei adatelemző cég, a Chartmetric először elkészített éves jelentésének legérdekesebb elemzése az a rész, amelyben a zenészek karrierjének jellegzetes mozgását írják le.

A Chartmetric kb. 9,7 millió zenész adatait követi számos platformon; ebben majdnem mindenki benne van, aki valaha feltöltött egy dalt valamilyen stream platformra. A zenészek népszerűségét egy olyan pontszámmal mérik, amiben a rajongói elkötelezettség különféle online megnyilvánulásait (lájkok, követések, megosztások stb.), a különféle platformokon elért hallgatottságokat, nézettségeket és a népszerűség egyéb mérőszámait (pl. playlistre mentések) foglalják össze.

E pontszám alapján az előadókat a következő kategóriába sorolják: szupersztár / legenda (az 1500 legtöbb pontot elérő előadó, a két kategória között a pálya hossza a különbség), mainstream (az első 12 ezer hely, leszámítva a szupersztárokat), középszint (a 12 ezrediktől a 35 ezredik helyig), fejlődő (35 ezrediktől a 100 ezredikig), felfedezetlen.

Bár a hírek a “semmiből a toplisták élére” típusú sztorikat kapják fel, az adatok azt mutatják, hogy “minden korábbinál nehezebb egy zenésznek kitörnie”.

2023-ban több mint 1,3 millió új előadót regisztrált a Chartmetric rendszere – érdekes, hogy ennél is több, 1,8 millió új előadó töltött fel zenéket 2022-ben, így az adatelemző által számon tartott 9,7 millió előadó kb. harmada az elmúlt két évben töltötte fel az első dalát a netre.

Az új előadók kb. feléről keletkezett annyi adat, hogy a fenti kategóriák egyikébe be lehetett sorolni őket. 99,9%-uk a fent ismertetett két legalsó kategóriába került, tehát felfedezetlen vagy fejlődő előadó maradt az év végéig. Ez azt jelenti, hogy egy ezrelékük (vagyis az összes új előadót nézve a fél ezrelékük) jutott a Chartmetric pontrendszere alapján a 35 ezer legnépszerűbb előadó közé.

A Billboard az eredményt kommentálva megjegyzi, hogy ez egyrészt azt jelenti, hogy “a norma a névtelennek maradás”, ugyanakkor olyan nagy számokról van szó, hogy még az ezrelékek is komoly mennyiséget, több száz előadót jelentenek; őket keresik a folyamatosan új felfedezésekre vadászó kiadók és más zeneipari cégek.

Forrás: Chartmetric

Ha nem kizárólag az új előadókat nézzük, akkor is azt látjuk, hogy nehéz az előrejutás. A felfedezetlen kategóriába sorolt zenészek 87,6%-a egész évben ott is maradt; 12,3%-uk lépett előre egyet (vagyis került be az első százezerbe). Az ennél nagyobb ugrások igen ritkák: mindössze fél ezrelék lépett a legalsó kategóriából legalább a középkategóriáig. A “fejlődő” kategóriából pedig 2,5 ezrelék lépett be egy szintet átugorva a mainstreambe; ennek duplája, 5 ezrelék esett ki az első százezerből. A következő lépcsőre, a középszintre 12,5% jutott innen.

A legszignifikánsabb az előrelépés a középszint és a mainstream között volt: ez 52,4%-nak sikerült. Ami a Chartmetric interpretációjában azt jelenti, hogy “azok a zenészek, akik elkötelezett rajongótábort tudtak felépíteni, szilárd alappal bírnak, amire alapozva további növekedést tudnak elérni.” (Persze mivel a kategóriák “darabszámmal” vannak definiálva, a feljutást kiesésnek kell kompenzálnia, de erre kevesebb hangsúlyt helyez az elemzés.) A folyamatos építkezés fontossága abban is megmutatkozik, hogy a mainstream kategóriából 28,9% tudott feljudni a szupersztárok közé.

A Chartmetric jelentése sok más adatot is közöl. Kiderül például, hogy az Instagramon nőtt a legnagyobbat a zenészek követése. Egy év alatt 43,3 milliárdról 49,5 milliárdra nőtt a követőtáborok összesített nagysága – ez természetesen úgy jön ki, hogy aki több zenészt követ, az többször számít bele. A YouTube-on kicsivel több mint fele a követők összesített száma (26,4 milliárd), a TikTokon 13,8 milliárdról 17,2 milliárdra nőtt egy év alatt. A nők többségben vannak a zenészek követői között az Instagramon (56%) és a TikTokon (64%), a YouTube-on fordított az arány (45% nő, 55% férfi).



Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading