2010 óta megduplázódott a zenészek részesedése a kiadók bevételeiből

A német hangfelvétel-kiadók szervezete, a BVMI éves jelentése nemcsak a 2023-as adatokat tartalmazza, hanem egy ennél sokkal érdekesebb elemzés eredményeit is. A szervezet megbízásából az Oxford Economics piackutató vizsgálta meg, hogy a kiadók bevételeinek mekkora része jutott el a zenészekhez 2010 óta.

Azt találták, hogy 2010-ben ez az arány átlagolva 21% volt, 2023-ban viszont ennek duplája, 43%. Vagyis a kiadók a bevételeiknek ekkora részét fizetik ki a zenészeknek előlegként, illetve (ha sikeres volt a kiadvány) jogdíjként. Ez azt jelenti, hogy a 2010 óta bekövetkezett iparági növekedésből jóval nagyobb arányban részesültek a zenészek: a nekik kifizetett összegek 132%-kal nőttek, míg a kiadók jövedelmei (tehát nem a bevételei) 17%-kal – mutatják az Oxford Economics adatai. A piackutató szerint a kiadók jövedelmének harmada az az összeg, amit új előadók befutattására, új megjelenések marketingjére költenek.

A BVMI vezetője szerint azért volt fontos számukra a tanulmány megrendelése, mert a stream bevételek méltányos felosztása között számos vita van mostanában, és ezekben a kiadók perspektívájának is meg kell jelennie.

(Az elemzés a major kiadóktól és a BVMI tagjaitól kapott adatokra épül. A jogdíjba azokat az összegeket értik bele, amiket az előadók a kiadójuktól kapnak; az nincs benne, amit a közös jogkezelők fizetnek nekik.)



Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading