2010 óta megduplázódott a zenészek részesedése a kiadók bevételeiből

A német hangfelvétel-kiadók szervezete, a BVMI éves jelentése nemcsak a 2023-as adatokat tartalmazza, hanem egy ennél sokkal érdekesebb elemzés eredményeit is. A szervezet megbízásából az Oxford Economics piackutató vizsgálta meg, hogy a kiadók bevételeinek mekkora része jutott el a zenészekhez 2010 óta.

Azt találták, hogy 2010-ben ez az arány átlagolva 21% volt, 2023-ban viszont ennek duplája, 43%. Vagyis a kiadók a bevételeiknek ekkora részét fizetik ki a zenészeknek előlegként, illetve (ha sikeres volt a kiadvány) jogdíjként. Ez azt jelenti, hogy a 2010 óta bekövetkezett iparági növekedésből jóval nagyobb arányban részesültek a zenészek: a nekik kifizetett összegek 132%-kal nőttek, míg a kiadók jövedelmei (tehát nem a bevételei) 17%-kal – mutatják az Oxford Economics adatai. A piackutató szerint a kiadók jövedelmének harmada az az összeg, amit új előadók befutattására, új megjelenések marketingjére költenek.

A BVMI vezetője szerint azért volt fontos számukra a tanulmány megrendelése, mert a stream bevételek méltányos felosztása között számos vita van mostanában, és ezekben a kiadók perspektívájának is meg kell jelennie.

(Az elemzés a major kiadóktól és a BVMI tagjaitól kapott adatokra épül. A jogdíjba azokat az összegeket értik bele, amiket az előadók a kiadójuktól kapnak; az nincs benne, amit a közös jogkezelők fizetnek nekik.)



Categories: Hírek

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .