A Spotify engedhet a “mindent ingyen” elvéből?

A Spotify egyik legfőbb elve, hogy nem enged az ingyenes zenehallgatásból. A Wall Street Journal úgy tudja: ez megváltozhat. Először tesztelnék azt, hogyan hatna a felhasználókra, ha egyes kiemelt albumok eleinte csak az előfizetők számára lennének elérhetők.

Az év elején még úgy tűnt, hogy a freemium lesz az év egyik legkomolyabb csatatere. Leegyszerűsítve (bővebben lásd itt): egyik oldalon keveslik a reklámbevételeket, amelyeket az ilyen szolgáltatók (mindenekelőtt a Spotify) ingyenes része termel, és úgy látják, hogy nem kínál annyival többet az előfizetés, hogy valóban sokak számára vonzóbb legyen, mint az ingyenes zenehallgatás. A másik oldalon pedig azt mondják, hogy ha nincs vagy lényegesen korlátozott ingyenes zenehallgatás, akkor az emberek nem a fizetős részre fognak átvándorolni, hanem a YouTube-ra, vagy ami még rosszabb: a torrent oldalakra. Az utóbbi hónapokban azonban úgy tűnt, hogy a freemium helyett más témák uralják a zeneipari sajtót (a kritikák legfőbb céltáblája például egyre inkább a YouTube lesz).

Adele döntése, hogy minden rekordot megdöntő lemezét nem engedi a stream szolgáltatókhoz, ismét előhozta a problémát. Aztán a Coldplay is csak a fizetős szolgáltatásoknál engedte megjelenni új albumát – igaz, egy héttel a megjelenés után a Spotify-ra is felkerült (lásd alább). Sokan emlékeznek még arra, hogy 2014-ben Taylor Swift azt szerette volna, ha új – mint kiderült: az évben legnépszerűbb – lemeze csak az előfizetők számára legyen elérhető, ám ebbe a Spotify nem ment bele, így az énekesnő végül az albumot, majd teljes katalógusát eltávolíttatta innen.

A Wall Street Journal értesülése szerint viszont a szolgáltató most komolyan vizsgálja annak lehetőségét, hogy legalábbis egyes előadók számára mégis lehetővé teszi, hogy csak az előfizetők streamelhessék egyes lemezeiket, illetve az ingyenes részbe csak később engedi ki – a “windowing” néven ismert gyakorlat szerint, amely például a filmiparban például máig elterjedt: a filmek először a mozikban jelennek meg, és csak később jönnek ki DVD-n, illetve online. A Wall Street Journal forrása szerint először tesztelné ezt a Spotify, néhány kiválasztott – még el nem döntött – előadóval. Megvizsgálnák, hogyan hat ez az előfizetők számának alakulására, magyarán: ráveszi-e az adott előadó legnagyobb rajongóit, hogy előfizetésre váltsanak.

A Spotify hivatalos közleménye szerint “100 %-ban elkötelezettek vagyunk a freemium modell mellett”; ugyanakkor elismerik, hogy “a Coldplay lemezével kapcsolatban lehetőségek széles tárházát vizsgáltuk meg”, vagyis legalábbis nem volt kizárva a nem ingyenes megjelenés; úgy tudni, hogy azt mondták: ha náluk nem lesz ingyen elérhető, akkor máshol, például a YouTube-on se legyen. A Billboardnak egy major kiadó munkatársa mondta azt, hogy bár hivatalosan nem hallott arról, ő úgy tudja, hogy igaz a Wall Street Journal értesülése.

Mindenesetre ha igaz ez, akkor a Spotify nemcsak egyik legfőbb, sokszor hangoztatott elvéből enged, hanem további problémák elébe néz. Például ha csak egyes kiemelt szupersztároknak “engedélyezI” a stratégiát, akkor azzal maga ellen fordíthat más, ilyen elbánásra vágyó, de abban nem részesülő előadókat; illetve akár egy major vs. független kiadók ellentét is kijöhet ebből. Több lap azt is kiemeli, hogy a Spotify veszítene előnyéből a csak előfizetést kínáló szolgáltatásokkal szemben.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading