212 neves zenész kéri a Blurred Lines-ítélet felülvizsgálatát

Mint az utóbbi idők legfontosabb szerzői jogi pere, Blurred Lines ügyében hozott első fokú ítéletről szóló cikkünkben is írtuk, a Robin Thicke, Pharrell Williams és Clifford Harris szerzőket elmarasztaló esküdtszéki döntést rengetegen bírálták. A másodfokú tárgyalás előtt számos neves zenész küldött a bíróságnak egy ún. amicus curiae levelet (ebben a perben közvetlenül nem érintett felek fejtik ki véleményüket).

Az aláírók – köztük az Earth, Wind & Fire, a Tears for Fears, a Fall Out Boy, a Linkin Park, a Hall & Oates tagjai, valamint R. Kelly, Hans Zimmer és mások – szerint nincs zenész, akit ne inspirálna a múlt. A jog feladata az volna, hogy egyértelműen elkülönítse a megengedhető inspiráció és a törvénybe ütköző plágium eseteit. Míg a filmes, televíziós és könyves szerzői jogi perek esetében a joggyakorlat egyértelmű határvonalat húz, addig szerintük a zenében nem világos a jogi különbség a szabadon használható “gondolatok” és a védett “kifejezések” között. Ha az első fokú bíróság ítéletét nem változtatják meg másodfokon, az “nagyon káros lenne a zenei közösség számára, elfojtaná a kreativitást” – írják a korábban megjelent elemzések egy részét visszhangzó levélben (ezeket itt foglaltuk össze).

Tíz zenei szakértő is hasonló levelet küldött a bíróságnak, amelyben a konkrét, a szerzeményekre vonatkozó részletekbe is belemennek, és többek között azt írják: “a szakértők véleménye egybehangzó: a Blurred Lines és a Got to Give It Up között nincs tényszerű harmonikus hasonlóság”. Szerintük a bíróságnak lett volna szabad esküdtszék elé engedni az ügyet; ők ugyanis feltehetően a “feeling” és a “groove” általános hasonlóságát találták jogsértőnek.



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading